• Stora och små avdrag

I och med årets upplaga av SRS presenterades också individuella spinnakeravdrag, eller undanvindssegelavdrag, för det handlar ju även om gennakrar.
Några båtar får stora avdrag för att lämna spinnakern hemma, främst fockbåtar förståss som utan spinnaker inte får många kvadrat kvar för om masten.
Några exempel på de båtar med störst avdrag: Smaragd -0,05, Hp 1030 -0,05, Farr 30 -0,05, Aphrodite 101 -0,05 och Albin Nova -0,05.

Att välja bort spinnakern på en Stanley 19 däremot ger inte mycket avdrag. Endast -0,015. MiniCompis och Pop 16 har -0,016 i avdrag och Granhill och Maestro 31 får dra av -0,019 vid segling utan spinnaker. Gamla IOR-båtar med små spinnakrar tillhör de med minst avdrag.

Som Expresseglare får jag dra av -0,033 om jag skulle segla utan spinnaker, vilket inte händer speciellt ofta.

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 svar på • Stora och små avdrag

  1. Svenne skriver:

    Hittade denna i tabellen ”Lotus Skärg.kr”, jag har ingen aning om vad det är eller om det finns någon.
    Någon annan som vet ?

    mvh
    Svenne

  2. Erik Barkefors skriver:

    Lotus är lite lik en S30 men lägre och plattare botten.

  3. Svenne skriver:

    Ser ut som det kan finnas en båt i SRS tabellen som inte finns i verkligheten.
    Har sökt på nätet och det närmaste man kommer en är att Lotus Skärg.kr är med i Lys tabellen.
    Hittade lite info från Danska Lotus sidan http://www.lotus40.dk/home/historik/historik.htm

    2. Lotus Skärgårdskrydser

    Vi har desværre kun den første halvdel af historien for Lotus Skärgårdskrydser og kender end ikke ikke antallet byggede både, men i det mindste er den registreret i den svenske LYS-tabel.

    Forhistorien starter i 1982, hvor nogle dengang unge mennsker mødte op hos Harry Becker for at få hjælp til at anskaffe sig rendyrkede kapsejlladsbåde af 30 kvm. Skärgårskryssar-typen.

    Det drejede sig om 8 både ialt.

    Ludwik Zienkiewicz blev også inddraget i projektet og man anvendte således Lotus Scandinavia som basis. Bredde og længde modificeres lidt for at overholde A30-reglementet. Herefter blev der bygget 8 styk rendyrkede A30:or som dog individuelt adskilte sig lidt fra hinanden vedr. fribordshøjde, springlinier, ruf og lignende.

    Lotus Skärgårdskrydseren blev præsenteret på messer de efterfølgende år, men om der blev solgt flere vides ikke. Ludwik Zienkiewicz havde på dette tidspunkt overtaget rettighederne til designet.

    Efterspørgslen begyndte dog på dette tidspunkt at gå mere i retning af bredere både og værftudbuddet af sejlbåde i størrelsen 36 – 44 fod med væsentligt større bredde eksploderede nærmest i de år.

    Undrar om det finns fler båtar som inte finns med SRS tal?

    mvh
    Svenne

  4. Peter Kross skriver:

    här finns en lotus skärgårdskryssare till och med till salu

    http://www.batnet.se/batmarknad/sok/annons.php?aid=68481

    här finns en sammanställning för tabellen

    https://docs.google.com/leaf?id=1TqRxmwv5NXtGhqRkrPDkllk1MATmpoKYIfXZTdkTiRI

    och här dör den som vill veta lite hur båtens LYS/SRS-tal har utvecklat sig och hur det står sig mot finska LYS, NORLYS samt HN.

    https://docs.google.com/leaf?id=1OBuDhph_jhpyDnWmauvGJZz3QRwaKACd4gOyW-Yk7rE

    laddar ner filen kan vara lättar att hantera i Excel för den som inte redan vet det…

    • Svenne skriver:

      Att man använder ordet skärgårdskryssare i annonser är ganska vanligt på långsmala båtar. Lotusen i annonsen är från 1975 och så vitt jag vet fanns inte lotus Skärg.kr då. Jag var själv ute och kikade på när de arbetade med pluggen till en serie SK30:or, troligen runt 1980.
      Den första SK30:an ur den formen är daterade 1982, formen skulle senare användes för en entyps skärgårdskryssare (lotus skärg.kr).
      Men frågan är om det byggdes någon, det är det jag är lite nyfiken på.

      Någon som känner till A22 266 en Reimers konstruktion, byggd av Erik Jansson Västerås.
      Funderar lite på vart den kan ha tagit vägen.

      mvh
      Svenne

Lämna ett svar till Peter Kross Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.