• Dramatiskt tätt på Sörmlandsregattan

Att det skulle bli knepiga vindar på lördagens Sörmlandsregatta hade jag på känn. Jag hade studerat väderprognoser och grib-filer i flera dagar innan start och det mesta tydde på svaga vindar som skulle vrida från ost till väst. Regn och låg temperatur ingick även i några väderprogoser dagarna innan tävlingen.

Tidigt på lördag morgon blåste det över tio meter vid Landsort. Det hade ingen prognos talat om dagen innan, men jag hade rätt bra koll på vädret så även om det just då blåste en hel del anade jag vad som väntade.

Väl ute vid start hade vinden avtagit betydligt och det hade börjat vrida hit och dit. Mest höll sig vinden dock runt NNV. Vi spanade in båtarna i den stora klassen som startade före oss och såg att de hade vissa problem att bära spinnaker om de startade längst ner i lä. Startlinjen var också rejält sned med stor läfördel så vi skulle inte starta alltför långt upp i lovart. Efter som denna tävling tillämpar en speciell startprocedur där man har tio minuter på sig att starta, och tiden tas från det att båten passerar startlinjen tyckte jag inte det var så stor i de att använda startklockan. Vi var dock överens om att vi skulle starta tidigt så vi skulle slippa att störas av de mindre båtarna. Vi var ju på pappret snabbast tillsammans med Kalle Widlerts Express Exter. Tyvärr gjorde vi ändå en dålig start. Vi uppmärksammade inte att vinden just innan start vred ordentligt mot väst och dessutom avtog ytterligare. Våra konkurrenter som startade längst ner i lä hade då betydligt bättre vindvinkel än vad vi hade. Exter hade bra fart liksom Strandell i sin Albin Alpha. Men vinden var svag, vi gjorde inte mer än två knop med sikte på första rundning vid röda pricken Knytnäven.

Vinden skulle enligt prognoserna vrida mer och mer mot syd och vår tanke vara att ha bra skärning på länsen ut för babord och passera norr om Doftskärshällarna för att så sent som möjligt gippa ner mot Knytnäven. Vinden vred dock väldigt fram och tillbaks och vi kunde inte hålla en kurs som var lämplig för att komma norr om Doftskärshällarna. Exter hade dessutom gippat tidigt söderut vilket jag då trodde var en miss, men väl framme vid den röda pricken höll de avståndet från starten och tätt bakom oss jagade i tur och ordning Strandell med sin Alpha, Anders Karlsson med Comfort 30 och Lindmarks Albin 78. Norrut på stora banan såg vi hur IT Advisor, Gambler 40:an hade tagit en stor ledning på sin väg mot Furskär. Vi anade att de trots 5 Nm längre väg snart skulle vara ikapp oss på lilla banan.

På vår väg upp mot Pipskär ryckte Exter iväg stort, de var säkert 500 meter före ett tag. I början från Knytnäven var det ganska brant halvvind och vi försökte styra så högt vi kunde, Exter halkade ner lite mot Södertäljeden men gick fort. De långsammare båtarna höll kontakten med oss mycket tack vare flera vindhål där det blev ”omstarter”. Något frustrerande att stanna och bli ikappkörd stup i ett. Strax söder om Stenskär kom så en krafig vindvridning mot syd och vi fick plöstligt börja skära igen och ute i farleden gippade Exter österut. Vi smet nära Hasselö och fick fint drag runt udden, och precis innan rundningen av Pipskär passerade vi strax framför vår huvudkonkurrent Exter. Mycket kan hända i dessa vindar. Men våra efterföljare, Alphan, Comforten och Albin 78:an blev vi inte av med.

Exter gjorde dock en mycket bättre rundning vid Pipskär där vi rev spinnakern alldeles för tidigt och de gled förbi i ytterspår och tvingade sedan oss att slå tidigt. Plöstligt var vi flera båtlängder efter Exter igen. Men nu var det kryss och vi lyckades bra både med att hitta vindpustar och vindvrid, och att hålla fart på båten. Vi passerade Exter och ökade meter för meter. Strandell gjorde här ett långt slag åt öster och här tror jag han seglade bort sin placering.

Vid rundning av Korsholmen var vi säkert 200 meter före Exter och vinden hade ökat till runt fyra meter från syd. Det blev en brant halvvind på Djupgrund och det var väl bara att åka på. Men Exter hade en fruktansvärd fart och närmade sig med stormsteg. Från Korsholmen till Djupgrund är det 1,4 Nm och de kapade säkert halva avståndet och det kändes mycket frustrerande. Kanske hade de lite bättre vind där bakom, för vinden avtog igen. Vi försökte hålla oss mellan Exter och märke och drog i alla tänkbara trimtampar, men de fortsatte att knapra meter på oss.

Båtarna på stora banan hade uppenbarligen även de haft mycket tunna vindar då vi fortfarande inte såg dessa bakom oss.

Vi skotade hem vid Djupgrund och sträckte ner mot den numera välbekanta Knytnäven och jag tyckte vi höll avståndet bakåt. Men när vi föll av och satte kurs mot Fågelöfjärden och målet minskade avståndet igen. Vi höll hög kurs för att bevaka och inte släppa förbi Exter och vi närmade oss Krogskär vid inloppet till Fågelöfjärden. Exter var hack i häl. Skulle vi falla för att inte komma i lä av ön, eller skulle vi forsätta hålla upp. De skulle inte få gå om i lovart. Jag lyckades hitta en detalj i timmet som kan ha påverkat vår fart. tampen som vi skotade focken med ute i relingen låg innanför mantåget. Jag lyckades koppla om den utanför mantåget och det kändes som vi gick fortare. Men i lä av Krogskär lyckades Exter med en fin manöver där de duckade kvickt och kom förbi i lä. Snyggt! Vad kunde vi gjort åt det? De fick kanske en båtlängds ledning men plöstligt kändes det som vi hade jämn fart. Jag hängde mina 80 kg över mantåget och burkade så mycket det gick. Vinden hade ökat och alla kilo behövdes så långt ut det bara gick. Men skulle de trycka oss utanför målmärket? Vi knaprade meter för meter och vi hade överlapp. Dom skulle kunna trycka oss förbi märket, men de höll sig lugna. Målskottet small och vi var jämsides. Jag tyckte dock det såg ut som de var en aning före, men vi var i alla fall snabbast runt banan efter som de startade före oss. Mot Comforten och Albin 78 hade vi inte mycket att hämta. Och Alphan slutade sist och då borde vi bli trea.

Vi blev dock mycket glatt överaskade när vi fick resultaten och såg att det faktist var vi som fick målskottet. Marginalen var mindre än en sekund enligt Patrick Fällman på startbåten, och honom kan vi nog lita på då han ju ofta brukar segla med just Kalle Widlert och Tobbe Blomberg.

Vi är dock mycket nöjda med vår segling trots ”bara” en tredjeplats. Det kändes att vi hade bra fart i båten för det mesta, speciellt på kryssen där allt funkade perfekt,  Jims exakta styrning och Anders Kristianssons uppmärksamhet att finna vindvrid och vindpustar var där avgörande bidragande.

På stora banan knep Nisse Nyström segern med sin Facil 35, Hambo och den gamle hockeymålisen Curre Larsson med familj blev tvåa i Dehler 29 Chapé. Trea blev Johan Karlsson med First 36.7, Skidbladner.

Resultatlista kommer….

Det här inlägget postades i Express, Jolle, Sörmland, Tango och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 svar på • Dramatiskt tätt på Sörmlandsregattan

  1. Gunnar Strandell skriver:

    Tack Niclas för ett läsvärt reportage, inte minst för oss som var med.

    På Alpha SWE 104, ”Highland” seglade Gunnar, Sara och Axel Strandell. Senast vi tävlade tillsammans var SM för 606 i Åmål 1996.

    Vi hade en härlig eftermiddag och filosoferade om livet på undanvinden mot Pipskär där vi avslutade snacket och gjorde en bra och kanske den bästa rundningen. Axel tog över rodret på kryssen eftersom han fortfarande vässar formen med 606 nr 432, Kakan (ex ”Delicato”), på Ekoln när familjelivet tillåter.

    Till en början gick det bra, men vridet mot ost som lyfte fram Comforten och Albin 78:an, samtidigt som Exeter sniglade fram nära land vid Grönskär blev för mycket för mig. Jag tog över rodret och styrde åt fel håll!

    Men både båten och vårt sociala förhållande klarade påfrestningarna och vi vill ställa upp igen.

    Segling och Trosa Marknad är samarrangemang som passar oss perfekt!

  2. Kjell Nilsson skriver:

    Hej Niklas,

    Har Du sett någon resultatlista ännu?

    mvh Kjell Grand Place

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.