2013 års SRS-tabell är publicerad på SSFs webb. Har i skrivande stund inte studerat den så noga, men både Dehler 29:orna och 34 DD har åkt på en höjning. Väldigt många har fått sänkt en aning.
Störst förändring är Crown 31/Inferno 31 som fått sänkt med 0,025.
Några andra ändringar:
Rival 22 -0,008
Dehler 36 JV -0,004
X-35 -0,004
Albin Alpha -0,002
Linjett 33 -0,002
Dehler 29 Mk II, racingköl +0,001
Dehler 29 Mk II, standardköl +0,002
Dehler 34 DD +0,007
Dehler 29 racingköl +0,007
Wow…vilken sänkning på Rivalen
Men ni Rivaler har väl bara en genua, ett storsegel och en spinnaker så ni kan ju ansöka om ”cruising-mätbrev” och få ytterligare sänkt SRS
Nope…vi har en 19m2 genua oxå….+ en liten fock på 11m2
O va trött jag blev nu.
Suck.
Niklas det märks vilka små och ursnabba Dehlerbåtar som går alldeles för fort fast dom bara är 9-10 meter långa.. Alla större Dehler har ju sänkts..
Tänkte nog försöka höja Doris SRS lite till med egen kraft 2013.. :-))
Lite kul med Crown 31, vad är det som hänt där? Sänkning med 2,5 pinnar.. Är dom hela 2 pinnar saktfärdigare än en gammal Contrast 33 anno 1978?
Hälsningar
Stefan
Crown 31:an ja… Lite underlig sänkning tycker jag nog. Men 1,148 är lite lågt.
ser man det över en femårs perspektiv så har Humphrey 22 dragit ”vinstlotten” med ca. -0,05, tätt följd av Skippi 650’s alla varianter men sänkning på ca. -0,04.
där tycker jag att Skippin kan vara något lågt nu.
”Nitlotten” drog väl då Becker 22, Boström 37, EK-kryssare LM 24 Neptunkryssare samt Scanmar 25 som fick höjning med ca. 0,05. Sen finns en mängd båtar som under den perioden fick höjning med ca. 0,04 (för många för att lista här men hittas i bifogad lista.
https://docs.google.com/leaf?id=1OBuDhph_jhpyDnWmauvGJZz3QRwaKACd4gOyW-Yk7rE
det kan vara intressant att ser det på ett lite historisk perspektivt. Crown 31:an (och dess ”kompisar”) fått en sänkning som kan vara utifrån resultat och det man upplever på bana något omortiverad. Jag vet dock att SRS-formeln hade ”problem” med båttypen. Troligvis är empiriska korrektionen borttagen nu.
Dehler 29 sänktes förut och kommer tillbaka mot 1,18. BB10 sänktes 2011 till 1,19. 2012 kom en höjning och faller den tillbaka. Även J105 är tillbaka på gamla respittal. Finns säkerligen fler sådana fall.
det blir väl lite jojo varje år beorende vilka faktorer man ändrar… Blir spännand att se vad som händer när mätbrevsbåtar får sina SRS-tal.
Man skulle ha haft kvar lotusen å mätt in den som cruising….