• Styv Guling på Mälaren

Västeråsseglingen Höstkroken har blivit en av Sveriges populäraste tävlingar på några år. 82 båtar kom i år till start. För några år sedan var det en tävling i mängden med runt 20 30 deltagare. Med massor med aktiviteter och kringarrangemang. En bana som anpassas efter vinden, alldeles utanför hamnen inom synhåll för eventuell publik och en hel del bra priser att tävla om. Det går att öka deltagandet om man vill…

Inne på Mälaren blåser det dock inte så mycket. Det skulle ju passa mig och nån gång ska väl även jag delta i Höstkroken Inshore.
Årets tävling blev ett riktigt blekekör där det gällde att vara koncentrerad på vinden. Det gick att hämta mycket tid om man var vaken.

Först i mål och med näst snabbast seglad tid blev Styv Guling, en Safir seglad av Jocke Persson. Den styva gulingen hittade uppenbarligen rätt väg i den lätta vinden då de slog betydligt större båtar på seglad tid. Så klart var de även snabbast på omräknad tid.
Tvåa totalt blev Strängnäsbåten Javelina med unge Måns Gustafsson med besättning. De blev ju även tvåa på Arkö Runt för några veckor sedan.
Totaltrea blev en för oss i Trosa välkänd båt. Dehler 29 Funny.

Komplett resultat >>> (pdf)

Tävlingens sida >>>

Bilder >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 svar på • Styv Guling på Mälaren

  1. JIMMY skriver:

    Var inte Farr 30 snabbast på seglad tid?

  2. Erik Barkefors skriver:

    Kul att Strängnäsgänget med Fore’n seglar så bra även utan Mattias G ombord. Kanske kan ge hopp om återväxt på SRS-seglingar ;-)
    Lite synd att första grupp hade så stor fördel (i alla fall i toppen….

  3. Lars skriver:

    Hur gick det i Radön Open? Har du koll?

  4. Erik Barkefors skriver:

    Upptäckte att det inte var en Safir som vann.

    Styv Guling väger 480 kg (20%) mer än en Safir, den har drygt 2 m2 större storsegel och en genua på 21 m2 istället för focken som är på 11,66 m2. Som många andra Mätbrevsbåtar har de lyckats att hålla djupgåendet på samma som originalbåten, trots ökad vikt. Kanske kunde döpa om båten till Gul Anomali ;-)

    • Martin skriver:

      Vikten verkar göra en del för mättalet.

      Styv Guling har mätbrev och SRS 1.127
      ”Entyps” Safiren har 1.155(!)
      Förutom ovanstående skillnader är det 0,9m2 större spinn på ”orginalet”.

      • Peter Kross skriver:

        Safiren har dessutom laminatsegel vilket inte är tillåten enligt klassregel. Båten hade i fjol 1,172. Den är inmätt i år som SRSv med 16% mer vikt än ifjol. Annars skiljer inte nämnvärd mot fjolårets mätbrev. Det gav en sänkning med 0,045. Det retar naturligtvis en del seglare i stan (själva båten har ju inte ändrats).
        Sen vill jag säga att Jocke seglade mycket bra och det igen. Ifjol startade han i första startgruppen med den stora båtar och vann då också. Visserligen hade de stora båtar haft en stor fördel (åtminstone de som klara att runda andra märke först).
        Förövrigt blåste det jämn och fint under söndagen när det var DM och JKV CB66 CUP. det är mer slumpen att det vart just på Höstkroken mindre vind två år i rad. Jag räknar med att nästa år kommer det blåsa en del.

        • Stefan K skriver:

          Peter, klassregeln kan man ju glömma helt eftersom Styv Guling inte längre är en Safir, om än rätt lik en så´n. Genuan på båten ger förståss en helt annan speed i lättvind än en liten slipsliknande selftacker-fock. Jocke måste ha seglat väldigt bra o haft lite flyt, det kanske hade varit betydligt tuffare om det blåst 8 m/s?
          Stefan K

          • Peter skriver:

            Naturligtvis har Jocke seglat bra och troligtvis även haft lite flyt. Så seglade även grabbarna på Fore mycket bra men stannade upp strax före målgång.
            Start i annan startgrupp (gäller Jocke)hade kanske gett lite annat resultat men det kommer vi ju aldrigt veta (är ju hypotetiskt)
            Sänkningen är dock underligt då det finns en hel del andra båtar som mät in sina båtar. Det är ju det som folk ser. M30:orna t.ex. har fått sänkning med 0,017 för ca. 17% viktökning (+ marginellt mindre segel). Jag kollade med Kanskliet och tydligen är allt med mätbrevet helt ok.

  5. Mia skriver:

    Hej
    Väldigt fina bilder måste jag säga! Kan man få köpa en av bilderna digitalt? Hur mkt ska du ha/bild isåfall?

Lämna ett svar till Martin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.