Finska Finn Flyer 34 är en båt byggd med betoning på segling. Det är mycket lättviktsmaterial som kolfiber, kevlar och annat. Båten väger mellan 4 och 4,2 ton vilket är mindre än de flesta andra i storleksklassen.
Vid ratten sitter redaktören perfekt på sargen. Och här är det en stor ratt som gäller, inte två mindre som modet föreskriver. Det finns ju så klart fördelar med två mindre. Främst handlar det om att kunna passera enklare. Det ser ju lite coolare ut med en stor ratt tycker jag. Det går även att få båten med rorkult.
Teakdäck och avsaknad av relingslist gör att ser ser rent ut på däck. Mycket av trimmet är draget i kanaler under däck.
Inredningsmässigt ser det rätt traditionellt ut. Mycket trä. Men även här har den moderna tekniken tagit över. All inredning, durkar, skåp och dörrar är laminerade med divinycell som kärna och beklädda med ek- eller teakfaner. Allt för att hålla vikten nere. Vita dynor? Hur praktiskt är det?
Drygt 1,5 miljoner får man betala för en Finn Flyer 34 CR och väljer man den lite mer raciga GT-modellen hamnar priset en bra bit över 2 miljoner.
Dufour 310 GL är nytillskott i den franska Dufour-serien. Väldigt mycket folk tyder ju på stort intresse, men jag valde att inte trängas ombord på denna båt. Båten är 9,35 lång och3,31 bred. Väger enligt specifikationen 4,9 ton. Som modet föreskriver har den två rattar, dubbla roder och skarpa slag, chines, på sidan.
Här ovan är en större variant på Dufour. Jag tror det var 410 GL som hamnade på bild. Bred akter med nedfällbar badplatform. Ingen racingsittbrunn direkt. Jag har lite svårt för de fasta sittbrunsborden, hör klumpigare än någonsin.
Återkommer med ytterligare inlägg från mässan.