• Seapilot 2star | Rookies på nya spår

Det är mindre än tre veckor kvar till start på årets höjdpunkt för många, Seapilot 2star. Det känns fortfarande lite avigt att använda det namnet. Watski 2star ligger fortfarande kvar i hjärnan och sägs av många när de pratar om den här tävlingen. Det är inte helt lätt att byta namn.
Nedräkningen har börjat och som sig bör höjer jag temperaturen lite genom att ta ett snack med en och annan seglare inför start.
Peter Sjölin seglar First 31.7 Spica tillsammans med båtens ägare Johan Ristrand. Ingen av dem har tidigare kört den här tävlingen, och de har ingen större vana av shorthand-segling. Men de känner varandra rätt väl och har under flera år seglat tillsammans, bland annat fyra Gotland Runt, flera Ornö Runt och en del andra seglingar.
Förra årets ÅF Offshore Race startade de rätt hyggligt, men tröttnade och bröt. Lättvindsseglingen genom skärgården gick inte alls bra, och de bröt efter ett dygn ungefär. Nu var det dags för nya utmaningar. Att segla 40 Nm genom skärgården för att ta sig runt Gotland var inte riktigt vad de ville.

I höstas startade de i Nordic Yachts Open. Resultatet var inte jättebra, men de fastnade för äventyret.

First 31.7 Spica till vänster i bild på ÅFOR-starten 2013

I år är båten nyligen sjösatt och så mycket till träning har det ännu inte blivit. Det blir några varv på Baggensfjärden och transporten från Ornö till Oxelösund. Båten ska seglas runt Ornö också, men då av ett gäng tjejer.

Peter har fått en del tips och råd genom sina kontakter i SBS, Södertälje. Inte minst av Anders Mathson, rutinerad och framgångsrik shorthand-seglare.
Klassindelningen är ju inte klar ännu, men det kan tänkas att Johan och Peter får Mathson som motståndare. I övrigt är ytterligare en First 31.7 anmäld, Sonic Boom, som blev tvåa i startgruppen förra året. Sonic Boom har Peter koll på. ”De är duktiga. Vi har mött dem flera gånger.”

Peter och jag kommer in på lite prat om båten, First 31.7 och han berättar att de helst inte vill ha hård kryss under 2star-tävlingen. Båten behöver helst en del gubbar på relingen om det blåser. Spinnakerbogar i de flesta vindstryrkorna går dock fint.
Annars tycker han att storleken är bra. Hyggligt bekväm och ändå lätthanterlig.
Statistiskt sett är det ändå de större båtarna som är framgångsrikast, trots att de är tyngre och hårdare att hantera. Men i de små båtarna är man ute på havet längre tid och blir då förståss mer sliten.

Ett nytt storsegel har Spica fått till årets säsong. Det ska bli vårt vapen, säger Peter Sjölin.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland, Stockholm och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.