• ÅFOR | Vinden kommer och går.

Kanholmsfjärden bakom Dehler 34 Rabalder. Foto: Simo Ryhänen.

Det kan inte vara lättseglat där ute. Rapporterna från deltagarna tyder på att det ibland blåser två tre sekundmeter, och ibland ingenting. IMX 40 FoXy Lady som just passerat vid Sandhamn (20:30) rapporterade på Facebook om bleke. Av bilderna att dömma var det precis innan Sandhamn.

Det är fortfarande Arcona 430 Wilma i täten av det långa tåget av båtar. Hon är när som helst ute vid Almagrundet. Vindriktningen i Revengegrundet är just nu nordostlig.

Det lär bli en kall och seg natt. Det gäller verkligen att hålla skärpan uppe, vilket kan vara svårt så här första natten när man är van att sova.  Vi de tidiga rapporteringspunkterna har det varit förhållandevis tätt mellan båtarna, men jag tror det kommer att hända mycket på väg ner mot Visby. Mellan Alma och Visby är det 93 sjömil. Med fem knops tar tar det drygt 18 timmar. Första båt är inte där förrän efter lunch på måndagen, kanske…

Från starten idag rapporterades det om att Ballad, som tävlar i Classic, hamnade i trubbel redan före starten då en bryggförtöjning fastnade i propellern och hjälp fick tillkallas. 20 minuter sen kunde dock Ballad passera startlinjen, och vi Oxdjupet var hon i allra högsta grad med i racet på sjätte plats i klassen av 12.

Första båt att bryta blev Pacer 27 Paxton med rutinerade Ulf Brändström. Vet dock ingen anledning till det.

I det stora hela är det väntade båtar i täten. I klass Big Boat leder Blixt före tyska Varuna när de passerat Kanholmens fyr.

I Classic har det inte gått lika fort. De första är på väg mot Kanholmens fyr och SK95:an Britt.Marie har kommandot.

I ORCi A är det tre IMX 40 i täten vid ”Kanan”. Du Soleil före FoXy Lady och Nemo. Täten har börjat passera Sandhamn här.

I ORCi B är det västkustseglarna på Salona 37 Vencom i knapp ledning före First 40.7 Aida.

ORCi C ångar Stormsteg på (Dehler 36) före favoriten Pro4u, First 36.7.

I SRS A tror jag inte Wafi leder som det står på listan just nu. Däremot är det tre Farr 30 i täten. Matrisen först, före Civitanova och Avantime.

I SRS B är det X-35 Dynamant i ledning före Luffe 40 Blå’s. Där kan det nämnas att det är fyra X-35 bland de sex första, och att Xperia som vände i starten är uppe på sjätte plats.

I SRS C leder Imperiet, Arcona 340 före Vitesse First 40.7. Trosabåten Rabalder är här uppe på en fjärde plats.

I double handed-klassen är ju de första på väg mot Alma. favoriten Silverfågel är i ledning stort. Nästan en timmes marginal till Arcona 430 Wilma som är en överaskning för mig. SRS DH A var det.

I SRS DH B är det för mig lite överaskande Lule-båten Tess, Sweline 36 som leder. Men det borde inte vara så överaskande då hon  var tvåa förra året. Insjöseglarna på Dagmar, Dehler 33 är tvåa. De skrev ju på sin hemsida innan start att detta vänder med lätta vridande vindar var som att segla hemma på Mälaren.

Och medan jag har skrivit detta så har de två första, Wilma och SCA People passerat Almagrundet. Båtfart cirka 4,5 knop.

Min vindprognos säger att det blir omkring nord, 0-3 m/s, och närmare Visby vrider det runt till syd efter natten. Och det är risk att det inte blir mer än tre meters vind förrän på tisdagsdygnet.

http://www.ksss.se/AFOR2014/

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på • ÅFOR | Vinden kommer och går.

  1. Mh skriver:

    Titta på AIS spåret, Du Solei rundade inte lys bojen vid ingången till kanan korrekt! Trots påkallande av andra båtar. Skandal!

    • Erik Barkefors skriver:

      AIS-spåret är en linje mellan uppdateringstillfällen och blir därför ofta ”avhugget/genande” vid rundningar. Vid ett rakt spår utan kursändring kan man däremot lita bättre på AIS-spåret.
      Om andra båtar anser att Du Soleil rundat fel så får de protestera…

    • Nisse skriver:

      Lysbojen är väl inte ett märke! N. Kanholmens fyr är dock det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.