• ÅFOR | Många bryter

God Morgon! Nu har jag sovit sex timmar och ska försöka sätta mig in i hur det gått i natt.
Vid Hoburgen dog ju vinden ut i natt, vilket ju var väntat. Nu är det svag nordlig och båtarna som rundat får kryssa norrut. Även norr om Visby blev det helt stopp i natt igen, och en hel del båtar har inte ens passerat vid Visby. Antalet båtar som brutit har under natten ökat dramatiskt. Jag förstår dem, men samtidigt blir jag lite förundrad över att många bryter för att mat och vatten inte ska räcka. Planerar man så sajt? Väderprognoserna innan start talade ju om väldigt svaga vindar och då borde man ju ha mat och vatten i alla fall till och med torsdagsdygnet. Plus lite extra. Jag har kört nio gånger och jag vet att vi planerade alltid mat till och med torsdag. Sedan fanns det vatten för ytterligare ett dygn samt en uppsättning reservmat. Visst väger det en del, men vad hjälper viktbesparing när man ändå måste bryta om det blir svag vind?
Att många bryter för att de tycker det är tråkigt, eller att det helt enkelt går skitdåligt har jag faktist större förståelse för.

Tyvärr verkar det som KSSS har problem med delar av sina sidor igen. Eller är det mitt bredband som strular? Jag kommer inte in på de riktiga resultatlistorna. Inte heller funkar positionskartan och båtsidorna.  Och ”Just-nu-leaderboarden” vet jag ju sedan i går att man inte kan lita på.

På SeaPilot kan jag i alla fall se var de flesta båtar befinner sig. Varuna är fortfarande först i spåret och har passerat När och styr nu upp mot Östergarn i rätt skapliga sju knops fart. Blixt jagar bakom, men sedan har det blivit över 10 Nm till de övriga. Hyundai, Shakti och Progressiva är till och med ikappseglade av mindre båtar vilket tyder på riktigt tunt med vind under natten. En stor grupp båtar ligger just öster om Hoburgen. Fart runt fyra knop. Där ser jag bland annat Xperia och Shogun i SRS B. Många SRS B-båtar har dock långt kvar till Hoburgen.
Med ungefär tio distans kvar till Hoburgen finns en stor grupp båtar. Dör ör bland annat tävlingens minsta båt, minitonnaren Team Räknäs som går väldigt bra. De måste ju ha passerat många större båtar i sin jakt söder ut. Bakom sig har de flera större båtar från samma klass. De har även Dynamic 3000 Cloud Nine som startade ett par timmar före. Vid Karlsöarna ligger Trosabåten Rabalder, som ju går i samma klass som den lilla Räknäs.

Vid Karlsöarna ligger en stor grupp båtar med bland annat en av favoriterna i SRS B, IT Advisor. Här har båtarna just nu god fart, men runt sex knop.
Strax söder om Visby ligger en grupp på fem båtar som inte har bra fart. Just nu runt två knops fart. Norr om Visby finns ytterligare ett tiotal båtar. Noll till två knops fart gör de.
Avance 36 Isis tror jag är sista båt på banan. Den ligger i höjd med Fårö.

Båtar som brutit är bland annat Dufour 40 Merliz, Contrast 33 Red Sun, One OFF Wallenna, Diva 35 Nidji, First 31.7 Sonic Boom, First 334.7 Salvo.

I Klass Big Boat verkar det skapligt tätt coh Blixt ser ut att ha täten där. Hyundai är avhängd. Med den här farten är det målgång i morgonbitti för de stora båtarna.

www.ksss.se/AFOR2014 >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på • ÅFOR | Många bryter

  1. Tack redan nu för fin rapportering från ÅFOR. Dina sidor kan man lita på att de är up-date och uppe :-) Det ser ut att bli ett långt race. Förra året var början långsam men sen bar det av. I år blir det dator segling för mig när axeln blivit nyligen opererad och det känns tungt när Lilyan ligger i hamn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.