• SRS-nyheter | Klassning och SRSs

Snart kommer nya SRS-tabellen som alla seglare spänt väntar på varje är. Det är ungefär som julafton. Vad får man i sitt paket? Kan det vara en liten sänkning av talet, eller har SRS-kommittén fått spader och höjt just din båts SRS? I juldagarna kan 2015 års tabell dyka upp. Jag har förståss koll.

Mätbreven kommer att börja publiceras direkt efter nyår.

Jag har ju tidigare skrivit lite om kommande nyheter i SRS. Då skrev jag om klassningen som ska hjälpa arrangörer att dela in startfältet i klasser, mer efter båtarnas egenskaper i stället för enbart efter snabbhet. Bra tycker jag, och jag är säker på att jag kommer att använda mig av klassningen på något sätt när vi i Trosa BK arrangerar tävlingar.

Följande klassningar kommer att finnas i tabell och mätbrev 2015:

Huvudkategorier:
Racer/Sport (R/S)
Cruiser/Racer (C/R)
Cruiser (Cr.)

Subkategorier:
Långsmal (LS)
Classic (Cl.)

Nu har det även dykt upp information om att det även blir ett SRSs, ett speciellt tal för shorthanded som tar hänsyn till avsaknaden av besättningsvikt. Jag hade hört om detta tidigare, men då var det inte klart att det skulle införas. Nu verkar det dock bli så, och jag tycker det verkar intressant. Olika båtar påverkas ju olika av att seglas med liten besättning. Till exempel lär ju en Express ha en större nackdel av att sakna besättningsvikt på kanten än en Rival 22.

Viktigt är då att det står i inbjudan och seglingsföreskrifter att man tillåter SRSs.

Tabellen och diagrammet nedan visar exempel på differensen mellan SRS och SRSs och hur denna blir större för båttyper där besättningens vikt och placering har större påverkan på båtfarten. SRSs tar inte hänsyn till huruvida det blir svårare att utföra manövrar med begränsad besättningsstorlek.

HÄR finns mer information om SRS-nyheterna.

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 svar på • SRS-nyheter | Klassning och SRSs

  1. Peter Kross skriver:

    vet ej vad jag ska tycker om det men det hade varit bra om SRSs hade fått en förankring i SRS-reglerna också. Avseende SRSs har reglerna inte blivit reviderade – jämför A 6.1 och A 6.2 samt A 4.3 med fjolårets regler.
    Det skulle även vara intressant vilken besättningsvikt.

  2. Jocke skriver:

    SRS tabellen uppe…. Vi väntar på spänt på en analys. Vem fick höjt? vem gynnas mest av nya shorthand mätbreven …

    Tack för en bra blogg

    God Jul Niklas

    • Niklas skriver:

      Express sänkt 0,005. Dehler 29 Mk II standardköl sänkt, Farr 30 sänkt. Och några till. Tyvärr är jag lite upptagen just nu med ett akut jobb. Får se när jag hinner komma med en analys.

  3. Peter Kross skriver:

    Jag hade förväntat mig en lite jämnare fördelning. Jag tycker att det är bra med lite stöd till arrangörerna i klassindelning. Ca. 80% av alla båttyper i samma kategori? Det är en besvikelse.
    Går det att skapa några startfält av resterande då? om C/R samla större fält hur blir det då med Cr och S/R. Vad är klassningen baserad på?

    • Erik Barkefors skriver:

      Jag tycker det är ganska tydligt vilka båtar som blivit R/S. Egentligen bara Dynamic 35 och HP 1030 som avviker som stora inredda båtar men även de har mycket segel per kilo båt. Hade de tagit med fler i R/S hade J/70, Melges 24 m fl seglat cirklar runt de ”stackarna”. Gränsdragning brukar alltid alltid vara svår men här är den nog hyfsat lätt.

      • Peter Kross skriver:

        De skillnader finns ju redan idag att visa båtar I en viss kategori seglar cirklöar rund de andra. Enligt SSF’s beskrivning ska det ju vara förhållande av bade deplacement och segelytan men även båtens seglande längd. Just hur dessa faktorer hanteras sinsemellan kan vara intressant. Det kan vara intressant vart klassindelningar leder till. Många vill kanske hellre segla i en störrre klass med en snabb båt. Kan tänka mig att man vill hellre segla med sin Dynamic 35 eller HP1030 mot båtar I samma storlek som idag än mot betydligt mindre båtar med ändå mycket annorlunda egenskaper.

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.