• ÅFOR | DNF-statistik genom åren

Gotland_runt_logga

Historia….

Efter önskemål från en läsare kommer här lite siffror angående antal båtar som brutit Gotland Runt genom åren. Min statistik sträcker sig från 1987, med ett undantag, det är året 1989 som jag inte har resultaten från.

Årets race tillhör de tävlingar som har störst andel som tagit sig i mål. En förhållandevis enkel tripp alltså. Sex båtar av 210 bröt av en eller annan anledning.
Gamla resultatlistor är dock lite otydliga där, då det finns en massa båtar som rapporterats som DNS, och det är ju svårt att veta anledningen till DNS. Enligt nutidens regelbok får man DNS om man haft för avsikt att starta, och uppehållit sig i startområdet, men jag misstänker att många DNS i de gamla listorna är sådana som är anmälda men inte har dykt upp. De borde ha haft DNC i stället. Så statistiken kan vara lite missvisande då jag räknat ihop samtliga DNS och DNF som båtar som deltagit men inte kommit i mål.

2007 är för övrigt bästa året då det var minst andel som ”försvann” på vägen. Då var det fem båtar som bröt av 247 startande, 2,0%. Även 1999 var ett bra år då sex båtar bröt av 268 deltagare, 2,24%.

De värsta åren har jag själv deltagit i. 1993 blåste det riktigt ordentligt första natten och det låg båtar och guppade överallt med havererade riggar. Även vi bröt fram på morgonkulan med segelproblem. Hade vi varit ordentligt envisa hade vi kunnat fortsätta, men det är enkelt att ge upp när det varit en jobbig natt och något plötsligt går sönder.
I det här fallet ramlade storseglet ner. Översta travaren gav upp. Bandet som den var sydd med gick av, och av påfrestningarna gick sedan travare efter travare av som ett blixtlås. Vi tog ned storen, vände och seglade in till Fårösund och käkade pizza minns jag. Vi fixade seglet genom att flytta travare från nederdelen av seglet till överdelen, på så vis kunde vi segla hem med revat storsegel. Detta kunde vi förståss ha fixat under racet, om vi hade haft lust.
1993 var alltså året. Då bröt 138 båtar av 410 startande. Drygt 33%.
Två år tidigare var jag också med. Åter blåsigt första dygnet. Det var första året med vår X-95 X-iL och vi klarade helt enkelt inte att segla i hårdvind, och när storskotstravaren trasslade var det enkelt att ge upp. Då hamnade vi i Ronehamn, där vi sedan hyrde bil och åkte runt på Gotland ock kollade DNF-båtar i hamnarna.
124 båtar bröt då av 461 startande. Nästan 27%.
Även 2009 bröt många båtar, procentuellt sett. 72 av 255 vilket motsvarar drygt 28%. Men 2009 bröt man väl inte på grund av hårt väder. Då drog det ut på tiden på grund av bleke har jag för mig.

ÅR Deltagare dnf/dns %
2015 210 6 2.86
2014 233 46 19.74
2013 248 13 5.24
2012 216 9 4.17
2011 261 19 7.28
2010 238 8 3.36
2009 255 72 28.24
2008 275 26 9.45
2007 248 5 2.02
2006 210 5 2.38
2005 235 20 8.51
2004 251 17 6.77
2003 251 6 2.39
2002 313 82 26.20
2001 279 11 3.94
2000 308 8 2.60
1999 268 6 2.24
1998 254 9 3.54
1997 270 7 2.59
1996 267 42 15.73
1995 285 47 16.49
1994 326 25 7.67
1993 410 138 33.66
1992 394 25 6.35
1991 461 124 26.90
1990 470 64 13.62
1989 467 41 8.78
1988
1987 426 28 6.57
Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på • ÅFOR | DNF-statistik genom åren

  1. Leif Englund skriver:

    Av de 29 gånger som jag deltagit hade nog 1975 det största bortfallet. Om inte jag minns fel bröt 2/3 delar av båtarna. Vi kryssade då från Hoburgen till Svenska Björn i 15-23 m/sek. Temperaturen var 5+ när vi rundade Svenska Björn och motströmmen var avsevärd. Eftersom vi passerade Almagrundet på kryssen norröver så låg det nära till hands att vika vänster. En stor anledning till det stora bortfallet…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.