Efter önskemål från en läsare kommer här lite siffror angående antal båtar som brutit Gotland Runt genom åren. Min statistik sträcker sig från 1987, med ett undantag, det är året 1989 som jag inte har resultaten från.
Årets race tillhör de tävlingar som har störst andel som tagit sig i mål. En förhållandevis enkel tripp alltså. Sex båtar av 210 bröt av en eller annan anledning.
Gamla resultatlistor är dock lite otydliga där, då det finns en massa båtar som rapporterats som DNS, och det är ju svårt att veta anledningen till DNS. Enligt nutidens regelbok får man DNS om man haft för avsikt att starta, och uppehållit sig i startområdet, men jag misstänker att många DNS i de gamla listorna är sådana som är anmälda men inte har dykt upp. De borde ha haft DNC i stället. Så statistiken kan vara lite missvisande då jag räknat ihop samtliga DNS och DNF som båtar som deltagit men inte kommit i mål.
2007 är för övrigt bästa året då det var minst andel som ”försvann” på vägen. Då var det fem båtar som bröt av 247 startande, 2,0%. Även 1999 var ett bra år då sex båtar bröt av 268 deltagare, 2,24%.
De värsta åren har jag själv deltagit i. 1993 blåste det riktigt ordentligt första natten och det låg båtar och guppade överallt med havererade riggar. Även vi bröt fram på morgonkulan med segelproblem. Hade vi varit ordentligt envisa hade vi kunnat fortsätta, men det är enkelt att ge upp när det varit en jobbig natt och något plötsligt går sönder.
I det här fallet ramlade storseglet ner. Översta travaren gav upp. Bandet som den var sydd med gick av, och av påfrestningarna gick sedan travare efter travare av som ett blixtlås. Vi tog ned storen, vände och seglade in till Fårösund och käkade pizza minns jag. Vi fixade seglet genom att flytta travare från nederdelen av seglet till överdelen, på så vis kunde vi segla hem med revat storsegel. Detta kunde vi förståss ha fixat under racet, om vi hade haft lust.
1993 var alltså året. Då bröt 138 båtar av 410 startande. Drygt 33%.
Två år tidigare var jag också med. Åter blåsigt första dygnet. Det var första året med vår X-95 X-iL och vi klarade helt enkelt inte att segla i hårdvind, och när storskotstravaren trasslade var det enkelt att ge upp. Då hamnade vi i Ronehamn, där vi sedan hyrde bil och åkte runt på Gotland ock kollade DNF-båtar i hamnarna.
124 båtar bröt då av 461 startande. Nästan 27%.
Även 2009 bröt många båtar, procentuellt sett. 72 av 255 vilket motsvarar drygt 28%. Men 2009 bröt man väl inte på grund av hårt väder. Då drog det ut på tiden på grund av bleke har jag för mig.
ÅR | Deltagare | dnf/dns | % |
2015 | 210 | 6 | 2.86 |
2014 | 233 | 46 | 19.74 |
2013 | 248 | 13 | 5.24 |
2012 | 216 | 9 | 4.17 |
2011 | 261 | 19 | 7.28 |
2010 | 238 | 8 | 3.36 |
2009 | 255 | 72 | 28.24 |
2008 | 275 | 26 | 9.45 |
2007 | 248 | 5 | 2.02 |
2006 | 210 | 5 | 2.38 |
2005 | 235 | 20 | 8.51 |
2004 | 251 | 17 | 6.77 |
2003 | 251 | 6 | 2.39 |
2002 | 313 | 82 | 26.20 |
2001 | 279 | 11 | 3.94 |
2000 | 308 | 8 | 2.60 |
1999 | 268 | 6 | 2.24 |
1998 | 254 | 9 | 3.54 |
1997 | 270 | 7 | 2.59 |
1996 | 267 | 42 | 15.73 |
1995 | 285 | 47 | 16.49 |
1994 | 326 | 25 | 7.67 |
1993 | 410 | 138 | 33.66 |
1992 | 394 | 25 | 6.35 |
1991 | 461 | 124 | 26.90 |
1990 | 470 | 64 | 13.62 |
1989 | 467 | 41 | 8.78 |
1988 | |||
1987 | 426 | 28 | 6.57 |
Av de 29 gånger som jag deltagit hade nog 1975 det största bortfallet. Om inte jag minns fel bröt 2/3 delar av båtarna. Vi kryssade då från Hoburgen till Svenska Björn i 15-23 m/sek. Temperaturen var 5+ när vi rundade Svenska Björn och motströmmen var avsevärd. Eftersom vi passerade Almagrundet på kryssen norröver så låg det nära till hands att vika vänster. En stor anledning till det stora bortfallet…