Kölen monterad, och så även rodret. Båten är inte riggad, men jag har fixat och kikat lite på mast och segel. Original-seglen var dock så skrynkliga så jag har lagt dem i press i bokhyllan, och för att göra riggen klar behövs epoxy-lim vilket nu har inhandlats.
Saker och ting tar dock lite tid. Båten tar ju en del plats och i en liten lägenhet med tre personer och två katter är det omöjligt att ha båten stående framme.
Jag hoppas fortfarande på premiärsegling i helgen, troligen söndag. Sedan lär jag få rigga av igen för att kunna förvara båten någonstans.
En plan finns dock på att bygga någon form av låda för att förvara och transportera båten riggad. Efter som man seglar en del på vinterhalvåret när det är lite kyligt kan det vara skönt att rigga och trimma hemma i värmen och sedan kunna transportera båten seglingsklar.
Samtidigt har jag ju ingen plats att ha en riggad båt på hemma. I en låda kan jag ha den under sängen, eller till och med i källarförådet.
Jag tar dock ett steg i taget. Först ska båten bli klar så jag vet hur den fungerar, sedan tar vi nästa steg. Jag har dock registrerat ett segelnummer, mest för att det är kul att ha en siffra i seglet. Tyvärr är ju numret vi har på vår Express, SWE 410, upptaget. Jag valde i stället SWE 288. 8 är ett ”turnummer”, men 8, 88 och 888 var alla även de upptagna.
En mall för segelnummret är fixad och vattenfast penna finns hemma, så numret kommer att finnas i seglet vid premiärseglingen.
I kväll torsdag blir det inget båtbygge. Då ska jag i stället till Södertälje för lite planering av 2016 års kölbåtsseglingar i området
SWE-288 – samma som min kära gamla X-99:a när det begav sig. Gick bra på kappseglingsbanan. Nummer som förpliktigar.