2016 års SRS-tabell är publicerad. För de flesta seglare innebär det dock inga stora förändringar.
Nyheter 2016
Inför 2016 införs några små förändringar i bedömningsmodellen för respittal;
- Effekten av djupgående minskas något. Detta innebär att båtar med litet djupgående får det lite tuffare medan båtar med stort djupgående får det lite lättare. Bakgrunden till denna förändring är att vi fått möjlighet att kontrollera SRS-modellen mot VPP-analyser för några båttyper som förkommer med olika kölar.
- Straffet för att ha större segelgarderob (totalt mer än 5 försegel) minskas något. Denna justering är helt subjektiv och vår uppfattning baserat på de senaste årens erfarenhet är att straffet hittills varit väl högt. Vi hoppas att större båtar som också seglar under respitsystem som ORCi skall kunna segla SRS i sin ORCi-konfiguration utan att känna sig allt för missgynnade
Klassreglerna för SRS har fått en mindre omarbetning. De enda ändringarna i sak är;
- ett förtydligande att symmetriska spinnakrar verkligen skall vara symmetriska i mått, material och skärning längs en linje mellan fallhornspunkten och underliksmittpunkten. Det är alltså inte tillåtet att använda en osymmetrisk spinnaker med lika långa sidolik.
- Ett förtydligande att mätmannen på certifierade segel ska skriva seglets mått på eller i anslutning till certifieringsmärket.
- Beteckningarna på segelmåtten ändras till de beteckningar som ORC, RORC och ISAF kommit överens om och som kommer att användas i ORC, IRC, UMS och från 2017 i även i redskapsreglerna.
Ett system med standardiserade skrovmått kommer att tillämpas för ett antal båttyper. Detta innebär att för dessa båttyper behöver man som båtägare eller mätman inte mäta skrovlängd, bredd eller djupgående utan i förekommande fall endast identifiera vilken kölvariant båten har. En lista på aktuella båttyper kommer att finnas på SSFs hemsida. Denna lista kommer att vara ett levande dokument och uppdateras efterhand
För att hålla dig uppdaterad med våra senaste nyheter se vår Facebooksida: www.facebook.com/SRSinfo
Du behöver inte ha ett facebookkonto för att kunna läsa våra nyheter på Facebook men för att få nyheterna automatiskt genom att ”gilla” sidan och kunna ställa frågor samt läsa frågor och svar från andra så krävs ett facebookkonto, det är dock gratis.
En del data för några båttyper har också ändrats. I vissa fall beror det på ändrade klassregler, men mest beror det på rättade mått som tidigare varit felaktiga.
För vår del höjs Expressen med 0,001 vilket inte är nått att brys sig om.
Störst sänkning, om jag har koll får FarEast 28 R som sänks från 1,334 till 1,246.
Andra båtar som fått sänkt är RS Elite (-0,052), Ohlson 22 (-0,013), Cumulus (-0,003) och Linjett 32 (-0,002).
Några som höjs är M22 (+0,018), Facil 30 (+0,013), NF (+0,012) och Passad (0,011).
Alltid spännande med ny SRS-tabell. Beundransvärt arbete som läggs ner av frivilligkrafter! Jag har gjort en jämförelse mellan det gamla LYS och SRS 2016 för att se vilka båttyper som är vinnare resp förlorare, se http://www.s73calluna.wordpress.com. Slutsatsen är att långsamma, långsmala och tunga båtar har det tuffare och snabba, lätta, normalbreda till breda båtar har gynnats.
Intressanta siffror du fått fram. Att ”långsamma” båtar fått så mycket höjt hade jag inte koll på. Själv tycker jag ändå att SRS jämfört med LYS verkar stämma bättre.
Jag upplever att de flesta mer kända båttyper ändrades knappt mellan LYS och SRS. Skillanden för de flesta båtar är inte heller så stor, en pinne upp eller ner när man titta mer nogrann.
Sen finns det grupper som ändrades mycket. Att sportbåtar låg i de flesta fall förhögt uppmärksammade även LYS-gruppen och började sänka dessa. även långsmala båtar höjdes några.
Det ör intressant att få se att långsamma båtar har fått så mycet höjd. Jag hade känslan att så var fallet men inte gjort mina läxor. Nu finns det svart på vit. intressant skulle vara varför det ansågs att det behövs. Jag upplever att just de långsammaste båtar försvinner från kappseglingar. Det finns säkerligen manga faktorer men det gör ju saken inte batter när respittalen också höjs. Jag fått inte kännslan att de är överrepresenterade i toppen i resultatlistorna.
från vilket år tog ni LYS? jag saknar några båtar som kom till i slutet men hanterades redan under LYS. 2010 var sista året med LYS (som dock redan då hette SRS). 2011 börjades med ett formelbaserad SRS.
Listan är en sammansatt lista vad gäller LYS som finns att beskåda på http://www.batsidan.com/batar/lystal.php?order=lystal. LYS-talen är hämtade från lite olika år men innehåller i huvudsak de allra senaste/sista LYS-talen. Syftet med analysen mellan SRS vs LYS har dock varit att objektivt se vilka båttyper som fått förändringar i sina mätetal vid övergången från LYS till SRS. Jämförelsen har uppfyllt sitt syfte och slutsatserna är att långsamma, långsmala och tunga båtar nu har det lite tuffare att segla upp till sina mätetal.
Verkar stämma.
Kan inte förså att Rival 22 har 1.149. Har seglat mkt. mot dessa och tycker att typ 1.12 är mer rätt. Såg precis att Rival 22;an på Arkö runt kör på 1.125 och det känns ju mer rätt.
Men då blir det ju inte så kul att köra Rival 22 med tabellvärdet och man kanske stannar hemma istället, om man inte fixar mätbrev.
Min båt mäter bättre med SRS (med mätbrev förstås) men tycker nog LYS var mycket enklare samt lika, om inte mera, rättvist.
Men seglar gärna SRS seglingar – hoppas på flera båtar 2016!!!
Jag har LYS/SRS tabellerna sen 2008 om så önskas.
Om systemen speglar verkligheten bättre eller sämre är ju egentligen svårt att veta. Båda fungerar i mitt tycke bra. LYS hade ju en enkelhet och byggde i grund och botten på statistik vilket kunde kännas orättvist mot de klasser som samlade många duktiga besättningar. SRS är ju ett VPP-program som kan justeras med en subjektiv faktor. Ett VPP-program tar bara hänsyn till ett visst antal inmatade parametrar som i och sig kan kompenseras men dagens SRS VPP tycks inte t ex ta hänsyn till effektiv vattenlinjelängd samt hur pass ren/effektiv undervattenskroppen är. En tanke som jag och bror min fick efter jämförelsen är att större båtar borde varit de som dragit mest nytta av materialutvecklingen som kommit starkt de senaste åren. Jag tänker då på t ex kolfibersegel istället för dacron, rodriggar istället för wire o s v. Där krafterna är störst har man mest att vinna på lättare och framförallt styvare material.