2015 | Seglingsåret

Här kommer ytterligare en årssammanfattning. Det här inlägget är lite mer allmänt och utan min egen segling som ju redovisades i ett tidigare inlägget.

Jorden Runt-seglingen Volvo Ocean Race gick i mål i Göteborg i juni. Abu Dhabi segrade ju ganska klart, men i övrigt var det ganska jämnt in i det sista.
Svenskflaggade tjejbåten SCA lyckades ju knipa en etappseger och ett par spikar på In Port-Racen.
Med tanke på publiksuccén i Göteborg borde väl alla etapper gå i mål där… Men en ”riktigt” svensk båt kan vi väl hoppas på till nästa upplaga av racet som startar 2017. Martin Strömberg, som senast seglade på Dongfeng, jobbar väl på det, en svensk båt med svensk flagga och ett antal svenskar i besättningen.

Svenska Seglarförbundet hittade ju på lite nytt under året. Allsvenskan blev en succé och två Sörmländska klubbar deltog. Tävlingarna kunde följas live på SSFs hemsida, men jag saknade ofta lite info som till exempel besättningslistor.
Inte helt oväntat blev det storklubben KSSS som tog hem det. Uppsala klubben Ekolns SK tog andraplatsen.
För de sörmländska klubbarna började serien lite tungt, men under säsongen fick de bättre fart på båten. Inte minst OxSS när de fick in OS-seglaren Josefin Olsson i laget. OxSS hamnade till slut på tionde plats och Strängnäs SS blev 13. Båda seglar förståss vidare 2016.
En tanke med Allsvenskan i segling är ju att se till att segling får mer uppmärksamhet i media. Hur det gick med det vet jag inte. Skrevs det något om Allsvenskan i de större nyhetstidningarna? TV? Radio? Lokalt här i Sörmland vet jag att det skrevs en hel del i Sörmlands Nyheter.

SRS Nationell Ranking var en annan nyhet från SSF under året. SRS Nationell Ranking blev väl kanske inte någon succé direkt. Kanske beror det på lite dålig info och för långt mellan uppdateringarna av rankinglistan. Dock vet jag att de hade problem med att få klubbarna att rapportera in resultaten från de ingående tävlingarna. Men det räknades också fel. På den ranking som publicerades vid säsongens slut skulle vi med Tango ha hamnat runt fjärde plats enligt mina beräkningar.
Om jag minns rätt är det Nisse Virving som just nu toppar rankingen. Det är dock lite svårt att finna informationen på SSFs hemsida.
Jag tycker själv idén med en SRS-ranking är bra. Jag gillar ju siffror och statistik som ni vet. Men för att hålla en ranking intressant måste info uppdateras och spridas ofta.
2015 års ranking var dock mer ett test och jag hoppas fortsättning följer under 2016.

En annan ranking är ju Sörmlandskustens SRS-cup by Doyle som jag själv håller i. Det har väl inte blivit någon succé direkt. Det är svårare att nå ut till seglarna än vad jag trodde. Framför allt de seglare som inte är så aktiva. Och tanken med min cup är ju att få fler seglare att segla fler tävlingar.
Det genomsnittliga antalet starter för seglarna har dock ökat, men antalet deltagare har snarare minskat under året. Men vem vet, utan cupen kanske deltagandet på de Sörmländska racet varit ännu lägre.
Årets cup vanns, precis som 2014, av Mästaren i Rival 22, Per Sandberg från Nyköping. Sandberg segrade i Nävekvarns Pingstregatta och blev tvåa på Sörmlandsregattan i Trosa. Tvåa blev Trosaseglaren Anders Mathson som spikade Höstseglingen.

Pingstregattan och Sörmlandsregattan är för övrigt de enda seglingar längs den Sörmländska kusten som haft ett ökat deltagarantal 2015 jämfört med 2014. Något race på mälarsidan har även ökat.
Den forna stortävlingen Arkö Runt noterade 48 startande vilket är startåret 1973 då det var 37 startande.
Den senaste tävlingen blev trots deltagandet en mycket trevlig och skön tävling med mycket sol och lätta till måttliga vindar. Linköpingsbåten Extasy, X-332 med Johan Pettersson vid rodret tog segern före Aphrodite 29 Marinaman.se. Bästa hemmabåt (OxSS) kom först på 19 plats.

Helgen efter Arkö Runt seglas Hyundai Cup i Nynäshamn. En tävling som kan ha ”stulit” några deltagare från Arkö Runt. Men jag är inte så säker. Många av de Sörmländska deltagarna seglade även Arkö Runt. Möjligen är det en och annan Södertäljebåt som kanske valt bort Arkö till förmån för Hyundai.
160 båtar kom till start i år. Vinden friskade i och många hade det tufft ute på Mysingen. En hel del incidenter inträffade också i det täta startfältet. Kanske ska man inte ha en så snirklig bana när man har många startande och jaktstart. Det blir lätt trångt då. Ett tips, Arkö Runt är inte lika trångt…
Årets vinnare blev rutinerade Joakim Rodebäck i sin A22 Aquila. Därmed fick han ta hand om årets bil som är förstapriset på tävlingen. Blixt med TP 52 tog andraplatsen och Aphrodite 29 Marinaman.se var även här med på pallen.
Team Marinaman.se med Per Dyberg Axbom vid rodret har varit framgångsrika under några år nu. Men nu är Aphrodite 29:an såld och en trailerbar snabbseglare är införskaffad, en Melges 24.

marinaman_sp2star

Marinaman.se

Marinaman.se, eller Lady Stardust som båten igentligen heter vann ju också klassen på SeaPilot 2star i våras. Även denna tävling minskade i deltagarantal. Kanske en tillfällighet efter många år av uppgång. Eller berodde det på tävlingsledningens strul året innan? Nytt upplägg för tävlingen kan säkert påverka. Det nya för året var ju fasta starttider på respektive etapp. Därmed blev det mindre segling nattetid och även lite mer vila än tidigare. Men hur lång vilan blir kan ju bero på hur vindarna blåser. Det lät i alla fall efter tävlingen som att många av deltagarna var positiva till det nya tävlingsupplägget. Och anmälningslistan inför den kommande tävlingen växer stadigt.
2015 års tävling blev en förhållandevis enkel resa med måttliga vindar, en hel del sol och inte så mycket regn. Jimmy Hellbergs Pac-Man nådde målet i Oxelösund först men fick se sig slagen av flera båtar efter omräkning på SRS.
Diva 39 Silverfågel med Pontus Brenter och Kristian Hertzberg vann före Trosabåten Funny Too, Dehler 34 DD med Anders Mathson och Niklas Svensson. Trea blev den nu rätt omskrivna båten Marinaman.se

Även ÅF Offshore Race blev ett relativt enkelt race med måttliga vindar och inget regn. Endast sex båtar gav upp racet vilket just tyder på tt det var lättseglat.
För många avgjordes racet redan första natten, på kryss mot Visby när det gällde att långa långt västerut för att dra nytta av den vridande vinden.
På vägen ”hem” uppstog många områden med bleken där en och annan båt parkerade. Bland annat vid norra Fårö.
På resultatlistan ser man tydligt att årets race gynnade de stora, snabba båtarna. De han i mål innan vinden avtog.
Totalsegrare i SRS blev Jimmy Hellberg med sin B&R 38 Pac Man och i ORCi totalsegrade Swan 70 Bianca Bugia med Harald Krecker.
Anmälan för 2016 års race är nu öppet och ett par nyheter där är att flerskrovsbåtar är välkomna att deltaga samt att banan åter seglas medsols.

Flera svenska havskappseglare deltog i augusti på Fastnet Race. Om jag har koll så deltog sju svenska team i 2015 års race. Lätta vindar ställde till det för många i starten av racet. Bland annat svenska Refanut var för tidigt över startlinjen och tvingades vända om. Men i motström och mycket svag vind tog det väldigt lång tid att komma tillbaks till rätt sida av startlinjen. De svaga vindarna höll i sig ett bra tag, men ökade senare. Men någon hårdvind blev det knappast tal om.
De svenska teamen presterade riktigt bra. 48-fotaren Anahita tog tredjeplatsen i IRC 2 bland 70 deltagare. Mycket starkt. 12:a kom Tarka of Hamble, en First 40 med bland annat Rolf Tannergård och Per Lindforss ombord. Refanut seglade upp sig starkt och slutade på 14e plats. Peter Lundgren med Sun Fast 3600 La Primera slutade på 26:e plats.
First 40 Sailplane med Jonas Sandberg och Team Styrbord seglade in på plats 38, och PRD Konsult Puma, Reflex 38 med Peter Westerlund slutade på plats 61. Samtliga i klass IRC 2.
I klass IRC 1 seglade 51 båtar och svenska Blur J/111 med Peter Gustafsson placerade sig på en fin sjätte plats.

Framgångsrika svenskar deltog även på ORCi-EM i Estland där Patrik Forsgren och hans gäng på First 36.7 Team Pro4u tog hem guldet i klass C. I samma klass deltog även X-332 Boxer med Mats Victorin som slutade på 10e plats av 38.

11822645_10204965617995940_7761079599552623538_n

SM-2a i Express

I september seglades SM i ORCi utanför Arkösund. Det blev en tuff regatta med friska vindar som satte seglarna på prov. Segrare blev till slut Thomas Blixt och hans gäng med en Tp 52.
Fler SM-medaljer. Neptunkryssare körde SM i Sundsvall och mästare blev Staffan Eklund. Vid Express-SM i Sandhamn segrade Skumpan med Ronny Gustafsson. Kul för oss sörmlänningar blev det när Qetar med Kalle Nyström tävlandes för Södertälje BS knep en silvermedalj.
Rival-SM seglades i Nynäshamn och där hamnade guldet i Nyköping genom Per Sandberg och båten Winny. Alla tre medaljer tog för övrigt av NySS-båtar. Peter Fritz blev tvåa och Tommy Svensson trea.
Senare hälls mästerskap även för mälarbåtarna i Nynäshamn. i M30 segrade stockholmaren Henrik Janmark före Roffe ”Plåt” Erixon som här tävlade för hemmaklubben Nynäshamn. SS Svearnas Björn Johansson tog bronset.
I M22-mästerskapet tog Nyköpingsseglaren Stefan Hultgren guldet tillsammans med Mattias Edman. Janne Björnberg tog silver och Sven-Håkan Lundevall tog bronset.

2krona

SM-vinnare i 2krona

Och så lite jollesegling. I somras fick Trosa BKs ungdomssektion en fråga från Västeråsseglarna Björn Sandberg och Magnus Sjögren om vi kunde låna ut en klubbens 2kronor under SM-tävlingarna. TBK ställde förståss upp på det och Sandberg/sjögren drog iväg till Rasta för att segla SM.
I Trosa blev det stort jubel när Västeråskillarna kom tillbaks med SM-pokalen. De spikade de fem första racen och blev sedan trea respektive tvåa i de två avslutande racen. Detta i en lånad seglarskolebåt i originalskick.

I Sörmland når väl inte jolleseglarna några högre höjder. Några undantag finns dock. Ett är Nävekvarnsseglaren Erik Lindén som alltid, nästan, finns med högt upp i resultatlistorna. Först tog han en fin fjärdeplats på JSM i Laser radialklassen. Lite senare på året blev det en bronsmedalj på ”stora” SM.

I Trosa har det sedan 1989 seglats jolletävlingar i form av Lions Kanna. Tävlingen har ofta varit sörmlands största tävling och rekorddeltagandet är på 70 båtar från 1990. Tävlingen har genom åren ingått i Sörmlandscupen, men nu när Sörmlandscupen gick i graven och distriktens sammarbete ledde till en Mälardalscup så fick inte TBKs tävling Lions Kanna plats. Men det roliga, tycker vi, var att Lions Kanna klarade sig bra utan någon cup. Deltagarantalet blev fortsatt bra. 32 jollar startade i tre olika klasser, mer än någon annan jolletävling i Sörmland. Oxelösund tog för övrigt hand om lag-priset, till stor del tack vare en Trosaseglare tävlandes för OxSS.

Tangosailing.nu utser ju ”Årets Seglare i Sörmland” i sammarbete med Sörmlands Seglarförbund. Årets pristagare har redan nämnts här. Erik Lindén, Nävekvarn och Kalle Nyström Södertälje fick ta mot medaljer och diplom i samband med SdSFs Årsmöte i Södertälje.
SdSFs årsmöte föresten…Det slutade med en styrelse utan ordförande, och så vitt jag vet finns fortfarande ingen ordförande, även om jag tyckte mig höra för ett tag sedan att det fanns en kandidat. Men det var nog ett missförstånd.

Under hösten har Seglarförbundet bestämt en del nya saker som vållat en del diskussioner. Tävlingslicens införs från och med 2016. Samma sak med sanktionsavgifter. Och från 2017 blir det nya regler för barn-och ungdomssegling där alla under 13 år räknas som barn, och för barn ska det inte förekomma några rankinglistor och mästerskap. Mer om det senare återkommer jag i ett framtida inlägg.

Det här blev ett långt inlägg, men bara en del av allt som hänt under året. Jag kan inte ta med allt, och en del har jag säkert glömt.

Det här inlägget postades i Express, Jolle, Kappsegling, Sörmland, Stockholm och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på 2015 | Seglingsåret

  1. Raffa skriver:

    Du glömde !! skrällen från norrland Tant Raffa Vinnare av Lidingö Runt !! Två dygns ner transport föra att segla CA 3timmar & sedan två dygns hemåt, i nästan minusgrader….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.