Inför årets ÅF Offshore Race finns det möjlighet för flerskrovsbåtar att vara med igen på tävlingen. I början på 2000-talet seglades det en del flerskrov på Gotland Runt, men dessa var då hänvisade till 60- respektive 30-fots scratch-klasser.
1987 vet jag att det fanns en flerskrovsklass där det seglades på handikapp.
Till i år har alltså KSSS bjudit in till en SRS-klass för flerskrov, och det var väl på tiden. Det brukar ju höras både här och där att flerskrovsbåtarna ”aldrig” får vara med. På SeaPilot 2star får de till exempel inte längre vara med.
Men anmälningarna lyser med sin frånvaro. Bland de drygt 100 anmälda båtarna hittills är det endast en flerskrovsbåt anmäld. Risken är stor att det inte blir någon flerskrovsklass.
Problemet tror jag ligger i informationen. Det räcker inte med att hitta på nya saker och skriva in dessa i inbjudan. Informationen måste spridas också. Arrangören, KSSS i det här fallet, måste ju marknadsföra att flerskrov är välkomna i år. De borde ju förståss kontakta flerskrovsförbunden och informera.
Det är ju inte så att flerskrovsseglarna varje år sitter och läser ÅFORs inbjudan i hop om att det nån gång ska stå att flerskrov får vara med.
Antar att det är amma problem på många ställen. Man ändrar sina tävlingar med nya idéer och sedan undrar man varför det inte kommer nya seglare.
Samma sak här i Trosa faktist. När vi för fem år sedan drog igång tävlingen Sörmlandsregattan bestämde vi att tävlingen skulle göras lite snällare för att locka fler av de som inte brukar vara med. Bland annat har vi ett startsystem med ett så kallat startfönster dör seglarna själva får välja när de ska starta. För att slippa trängas.
Problemet var dock att vi inte talade om för de som inte brukar vara intresserade att vi gjort denna ändring.
Att sätta upp en stor affich med rubriken ”kappsegling – Sörmlandsregattan” på gjorde lockade ju inga nya seglare. De som inte brukar läsa inbjudnigarna gjorde ju inte det nu heller, trots att det långt ner i texten med litet typsnitt stod saker som ”familjevänligt”, ”startfönster” och ”Trosa marknad”. Det är ju bara kappseglarna som läser det.
Om man ska nå ut till de man inte brukar nå ut till får man göra på annat sätt. Och i det här fallet är det svårt.
Att nå ut till flerskrovsseglarna med att de är välkomna att deltaga på ÅFOR borde vara enklare. Eller så är det kanske så att flerskrovsseglarna faktist inte är intresserade av att vara med. De kanske nöjer sig med att segla ett varv runt Lidingö. Ja, det finns några race ytterligare som de kan vara med på.
Men på de flesta tävlingar vill man ju inte blanda flerskrov och enskrov. Och jag tillhör väl de som helst skulle dela in klasser efter båtars egenskaper, men när det bara är 10-15 båtar som i Trosa får man låta alla segla mot alla, tycker jag.
Förr i tiden var skillnaderna mellan flerskrov och enskrov större. Idag är det stor skillnad på olika enskrovsbåtar. En Pogo 40 och en Neptunkryssare är båda kölbåtar, men kanske skiljer det mer mellan dessa båttyper än mellan en Pogo 40 och en DragonFly 28.
Men på ÅFOR är det så många deltagare så det borde finnas utrymme för en flerskrovs-klass.
Enligt inbjudan krävs åtta anmälda för att flerskrov ska få egen klass. Nä, det är vist ändrat till minst fem ser jag.