Ny storfarled planeras utanför Trosa

Det planeras för fullt för en ny dragning av farleden mellan Landsort och Södertälje, Landsortsfarleden. Jag trodde dock den hette Södertäljeleden, men det kanske är så att den nuvarande farleden kallas Södertäljeleden och den nya kallas Landsortsfarleden. Inte att förväxla med Landsortsleden som går öster om Landsort upp mot Dalarö.

Hur som helst så finns det tydligen ett behov av större fartyg in mot Mälaren och Södertälje då oljehamnarna Loudden och Berg i Stockholm kommer att upphöra 2020.

Idag är ledens begränsningar nio meter djup och max längd på fartygen är 160-200 meter. Den nya leden ska ha ett minimumdjup på 11,5 meter och klara fartyg på 225 meters längd.

Över 20 olika alternativ till farledssträckning har diskuterats och provkörts i simulator men nu verkar det som ett alternativ är hetare än de andra.

Facilklubben bjuder in till informationsmöte om detta i samband med sitt årsmöte lördagen den 26 nov.

bild_landsortsfarleden

Notera att man ska anmäla sig senast 21 nov.

Mer info på Sjöfartsverkets hemsida här >>>

PDF med bland annat riskanalys >>>

2019 beräknas ”ombyggnaden” av leden att börja.

Nyhetsinslag från SVT 2015:

Video som visar farledens sträckning med ett 220 meters-fartyg:

Landsortsfarleden from Sjöfartsverket on Vimeo.

 

Det här inlägget postades i Sörmland, Stockholm och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Ny storfarled planeras utanför Trosa

  1. Lars Klasén skriver:

    Hej,
    Vad bra att du lagt upp infon om detta möte! Om den är lite svårläst så syns den bättre digitalt via http://media.facilklubben.se/2014/10/Affisch-Landsortsleden-2016-11-26.pdf. Och så kan jag tillägga att efter affischens tryckning så har det tillkommit en föredragshållare, nämligen välbekante mästerlotsen Anders Knutas.
    Hälsningar,
    Lars Klasén
    Facilklubben och Östertälje Båtklubb

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.