Det har blivit lite dåligt med skrivandet ett tag. Det finns ju annat att tänka på. För ett tag sedan blev jag ju av med jobbet då Tryckeriet där jag jobbat i 28 år gick i KK. Då kan man ju tycka att jag hade all tid i världen till att skriva. Men mycket energi gick åt till att leta jobb, skriva CVn och gå på intervjuer.
För en vecka sedan började jag dock på ett nytt arbete, på AstraZeneca i Södertälje, Snäckviken. Det är en helt ny värld och på kvällarna är jag sänkt i soffan efter all information.
Tango har dock börjat förberedas för årets seglingssäsong och idag åkte presenningen av. Rodret som börjat se lite skabbigt ut har fått sig en ordentlig omgång med slip och spackel. Det verkar som det uppstått blåsor i färgen på nått sätt. Egentligen skulle vi väl slipat rodret plastrent och gjort hela proceduren från grunden. Men jag nöjer mig just nu med att skrapa loss lös färg, spackla med ett lättslipat spackel och sedan slipa till hygglig finish, och så på med färg.
Och så den sedvanliga blåsan på kölen som alltid uppstår, varje år. Slipa, måla, spackla! För övrigt är bottenfinishen rätt okej med tanke på hur länge sedan vi gjorde grovjobbet. Inte en enda rostfläck på kölen sedan vi köpte båten 1996. Bara nån enstaka blåsa där färg/spackel släpper, vilket antagligen beror på att det kanske är lite för kallt och fuktigt när vi målar och spacklar. Köl- och bottenarbete borde göras på sommaren när det är varmt.
Målet är att sjösätta innan första maj, men egentligen är det ingen panik då första racet går den 20 maj. Men det skadar ju inte om man hinner städa upp inne i båten, trimma in riggen, och kanske även hinna ut en sväng innan första racet.
Den gamla Suzukin har gjort sitt på Tango. Vill nån ha den? Kom och hämta! Den finns för gratis avhämtning på Trosa BK. En 5-hästars Suzuki, årsmodell 1979. Propellern är bytt för några år sedan och när motorn startar går den riktigt bra. Problemet med den är väl dels att den ibland är svårstartad, när den är varm. Och så läcker den lite här och där. niklas@tangosailing.nu