Då tänkte jag hinna med ytterligare en startgrupp innan fredagen är slut. Men det märks på besöksstatistiken att det inte är arbetsdag. Betydligt lägre antal läsare på hemsidan igår och idag. Är det så att de flesta läser på nätet på arbetstid?Startgrupp fem innehåller i skrivande stund 13 båtar, varav två är ”rookies”, det vill säga helt nya i tävlingen. Klas Ionzon och Martin Christian har inte deltagit förr. Det har båten Tutalör! dock, då seglad av Martin Angsell som tog en fjärdeplats i klassen 2015.
Klas Ionzon och Martin Christian tror jag inte är någon aspirant på pallen, men jag kan ha fel. Min gissning är att det blir en plats strax utanför pallen.
Gruppens andra Rookie är First 40.7 Just Go med Sten Caap och Per Rappestad. Jag har placerat dem i botten på den här gruppen, mycket för att jag inte hittar speciellt många resultat med båten. Sten Caap har en del bra placeringar i Trissjolle och som gast i M30. Per Rappestad har seglat Express med Kjell Olovsson med hyggliga placeringar. Dessutom bor han ju på Medvindsvägen… Nä det hjälper nog inte. Just Go får slåss i botten mot X-37 Superlusen, Bavaria 38 Mathilda och Hanse 400 Cassis.
Dehler 36 Dehluxe med Ulf Sjöström och Patrik Norrgård har jag med som en tänkbar pallkandidat. De har två gruppsegrar och har på sex starter aldrig varit sämre än mitten.
X-35 Valdemarsvik är tillbaka efter några års frånvaro från tävlingen. Claes Falk och Jesper Qvarnström hade ett par topp-placeringar 2009 samt 2010, men då med en X-95. Med X-35:an har det gått sämre. Däremot har de gått rätt bra på många andra tävlingar som ÅF Offshore Race, Hyundai Cup och X-35-SM.
X-35 är ju en fock-båt och det är kanske inte optimalt på en sådan här tävling. Men Valdemarsvik har mätt in båten med en gennaker som jag antar är tänkt att kunna föras på öppna bogar där focken är för liten. Dessutom har de en lite mindre spinnaker än standard vilket medför lite lägre SRS jämfört med den andra X-35:an Rio.
Jag har placerat Valdemarsvik precis utanför pallen i kamp med Tutalör och Linjett 40 DreamLine One bland annat. Men det är jämnt. De kan komma högre upp, men även lägre ner.
Pronavia 38 EllvAnn med Lars Billström och Mikael Fallsjö brukar ofta placera sig högt upp. Ornö Runt och Byxelkroken är seglingar där de lyckats bra. Även i förra årets Seapilot2star gick det bra. Då slutade det med en fjärde plats. Ett år mer erfarenhet och några tuffa konkurrenter mindre så tror jag att de kan ta ett kliv upp på pallen. Blir det mycket kryss kan de till och med vara med och tampas om förstaplatsen.
Jeanneau SunFast 3600 Groovie vann gruppen förra året, och det är väl dumt att inte topp-ranka båten då. De blev också tvåa i DH-klassen på ÅF Offshore race 2016. Martin Dubois och Noel Barkelius har bra koll på hur den här båten ska seglas, och med sin breda akter och stora gennaker-segel trivs den förstås ypperligt på halvvind och slör. Blir det kryss finns det fler som utmanar.
Mitt topp-tre-tips här är följande:
Groovie – SunFast 3600
EllvAnn – Pronavia 38
Dehluxe – Dehler 36 JV
Vem tror du på?
[yop_poll id=”23″]
Jag är imponerad av ditt sätt att angripa de olika grupperna och dess kandidater till klassegrar. Skall delta i Seapilot2star för första gången och ser verkligen fram emot detta äventyr. Jag har själv försökt mig på att tippa vinnarkandidaterna, se http://www.s73calluna.wordpress.com. Vem kommer att ha flest rätt denna gång Niklas?