På lördag seglas en av årets höjdpunkter för många, Hyundai Cup. Anmälningslistan är nu 158 båtar lång. Man kan väl tänka sig att det tillkommer nån enstaka, och några från listan faller bort. Deltagarantalet ser med andra ord ut att bli ungefär som de senaste åren, något lägre kanske. Det är därmed en av de större tävlingarna i Sverige, efter ÅF Offshore Race, Lidingö Runt och Tjörn Runt.
Nynäshamn är en utmärkt plats för kappsegling. Bra hamn, nära till vattnet och utmärkta seglingsvatten med både skärgård och stora öppna fjärdar. Start och mål sker publikvänligt inne i hamnen.
Till helgen ser det dessutom ut att bli perfekt seglarväder med sol, 20 grader varmt och måttliga vindar från varierande riktning. Skulle passa en Express bra, men tyvärr kan jag inte vara med.
I år har dessutom alla som går i mål chansen att vinna bilen. Bilen lottas ut bland de deltagare som tar sig i mål, även bland flerskrovsbåtarna som annars brukar diskrimineras.
Det finns dock två saker som jag skulle ändra på om jag fick. Först och främst är det banan. Det är aldeles för många rundningar vilket dels gör det trångt på banan och dels gör att det blir få möjligheter till strategiska och taktiska vägval. Ta bort rundningarna vid Ventlandsgrund, Ö Röko, Danziger Gatt, Ramklövsgrund och Skorvan. Då blir det en bra bana i mitt tycke.
Det kan naturligtvis vara kul med många rundningar och situationer, men med 170 vitt skilda båtar med varierande kunskap ombord kan det bli lite rörigt med många rundningar och korta ben.
Det andra jag skulle andra på vet jag att det är många som inte är överens med mig om. Jag tycker att man ska räkna om tiderna vid jaktstart. Segling är visserligen aldrig rättvist.
Man borde i alla fall ha möjligheten att kunna räkna om i fall vindarna blir helt annorlunda än beräknat. Hur blir resultatlistan till exempel om banan kortas av? Då borde man kunna räkna om, men det kan man inte efter som det i inbjudan står att ordningen i mål är gällande placering.
Annars är det som sagt en utmärkt tävling, och är ni inte med och seglar så ta er till Nynäshamn och kolla in start och målgång i hamnen. Medan båtarna är utom synhåll hinner ni en sväng på stan för lunch på nått matställe.
Bland de knappt 160 anmälda finns 25 båtar deltagande för sörmländska klubbar. Det vore kul om vi även såg dessa båtar på våra tävlingar i sörmland. Jag hoppas att ingen från Nyköping/Oxelösund/Bråviken väljer bort Arkö Runt till förmån för Hyundai Cup.
Det är naturligtvis svårt att plocka ut en vinnare bland 160 båtar. Men jag har listat 20 båtar, och någonstans bland dessa finns årets segrare….
Apelsinen 3352 IF Pontus Rosberg
La Lupa 42 RS Elite Tor Jacobson
NEA 3 Mälar 25 special Robert Dybeck
Citrus 106 Dehler 29 Per Ovrén
Wild SWE 167 Linjett 33 Thomas Forslund
Cassandra 241 A 22 Richard Jacobsson
Trixie 182 X-332 Anders Ekholm
La Dolce Vita 55 Finngulf 33 Per Lindstedt
Mithril 1 One off Rikard Isby
Testarossa 1 Tarac 33 Håkan Södergren
Tiki Minos 22 Arcona 340 Johan Karlsson
EllvAnn 126 Pronavia 38 Lars Billström
Team Pro4u 88 First 36.7 Patrik Forsgren
Absolute Blue 21 First 40.7 Hans-Åke Nordstedt
Cheyenne 622 Farr 30 Anders Helmrich
C.A.G 52 J/111 Anders Frisk
Northside.se 550 Grand Soleil 42 Race Lars Bergkvist
DataCom 9 MAT 1180 Ralf Aspholm
CARBONARA 38100 MC38 Martin Angsell
Ladykiller 3.1 5006 ClubSwan 50 Mats Bergryd
Med tanke på vindprognosen så kan ju Carbonara och Cassandra få det lite svårt kanske.
Apelsinen och La Lupa kan ju dra nytta av att starta tidigt och därmed få segla relativt fritt innan de bakomvarande båtarna kommer ikapp.
Team Pro4u måste väl ses som huvudfavorit med tanke på deras framgångar under åren. Ladykiller, La Dolce Vita, Mithril, La lupa och Tiki Minos jagar främst. Sedan beror det ju naturligtvis också på hur seriöst seglarna tar tävlingen. Går ölen och festen före tävlingen?
Själv håller jag naturligtvis tummarna för de sörmländska båtarna.
Jag måste också skriva några rader om tävlingens enda utländska deltagare. Farr 30 Wet DreamZ från Wasa i Finland. De har ju varit runt i hela Skandinavien under året och tävlat. Seapilot2star, sedan till svenska västkusten. Sedan ÅF Offshore race, Ulvö Regattan uppe i Norrland sedan till Finland för Helsinki Tallinn Race och nu över till Sverige och Hyundai Cup. Närmare 4000 sjömil har det blivit, hittills, och då återstår en del. De ska ju hem till Wasa igen…
Blir det nån livesändning från tävlingen i år föresten? Jag har inte hört eller sett något om det.
Hej, vi kommer i alla fall ha livesändning från vår båt om någon vill kolla – se http://solidsport.com/watch/hyundaicup/pro4u. Hälsar Team Pro4u
Saknar Imperiet på din lista. Vunnit Gotland Runt och Ornö Runt i år, och Mats som styr vann HC redan 2008. Den båten tror jag på.
Niklas jag ser att vi denna gång tippat ganska lika och även jag nämnt 20 ekipage bland de möjliga vinnarna. Det återstår att se vem som vinner tipsmatchen. Skall vi säga att den denna gång kommer att avgöras med hur många vi lyckas pricka in bland de 10 främsta båtarna? Jag håller f ö med Sam V att du helt missat att nämna årets raket Imperiet vilken är min absoluta huvudfavorit, se http://www.s73calluna.wordpress.com.
Ja, jag har missat Imperiet! Det går lite fort ibland! Förr i tiden kunde jag sitta och smygläsa resultat och statistik med mera på arbetstid. Nu har jag bytt jobb och får inte ens ha mobilen med in i produktionen….Så i bland blir det lite stressigt att få fram inlägg.
Jag antar din utmaning Staffan om hur många vi prickar in bland de tio första.
Ser ut att kunna bli vindar för 6mR 133 https://www.6metre.com/sales-1-c1uid?lightbox=image_1lq6
Bra gissat med 11 rätt bland de första 20 båtarna. Lite förvånad att du inte hade med Piano men det är alltid en balansgång när man ska välja ut till ett visst antal på en lista.
Piano och Imperiet borde jag haft med. Men det blev lite stressigt…
I tipsmatchen blev det 6-6 då vi gissade de 10 första . Jag närmar mig… Jag fick med Piano och Imperiet II medans du lyckades träffa in Nea och Cheynne. Stort grattis till Piano som vi andra inte såg röken av förutom vid prisutdelningen.