För någon vecka sedan passerades det magiska talet 100 när det gäller anmälningar till årets Seapilot2star. Sedan dess har ytterligare två båtar tillkommit på listan, så nu är det 102 anmälda. Det är fler än vid samma tidpunkt 2017 och även fler betalda. Jämfört med 2018 har jag inte exakt koll, men det bör vara ungefär samma siffror.
Den tidigare totalvinnaren Joan, J/105 var tidigare anmäld till årets race. Den ströks, men båten är nu tillbaka med nytt namn och ny ägare. May-Lis Farnes har köpt den tidigare vinnarbåten och den kommer nu att seglas under namnet Joy2You. Den tidigare vinnarbesättningen på Joan, Joakim Langner och Rickard Wallin är nu åter anmälda, med en Linjett 30. Därmed blir de en av de långsammaste båtarna på banan. Bara Pernilla Uhlins Maxi 77 Silanah är långsammare. Men Pernilla Uhlin har en ny båt på gång. En Archambault 31.
På anmälningslistan har även min bror Jesper dykt upp. Han planerar att segla med Anders Svensson och hans något udda båt DS 37 Falken. DS 37 är ju den båttyp så tidigare användes som match racing-båt i Marstrand bland annat. Jesper har seglat med Anders tidigare, på en lokal regatta i Valdemarsvik.
Dehler-båtarna dominerar anmälningslistan. Nästan 20% av de anmälda båtarna är en Dehler. 19 Dehler just nu jämfört med sju vardera för X-Yachts, Arcona och Linjett. Dehler 38 är vanligast med fem anmälda före Dehler 34 DD med fyra.
Det är 17 båtar anmälda där besättningen består av minst en kvinnlig seglare. Det är lika många som förra året. Ungdomsbåtar är än så länge fem, vilket är en mer än förra året, och då saknas ännu Erik Lindén/Måns Gustafsson som förra året seglade under namnet Gransegel Young Guns. När jag träffade Erik i höstas nämnde han att Seapilot2star fanns med i planerna även 2019, men det var oklart vilken båt de ska segla.
Min statistik över anmälda deltagare >>>
111 anmälda nu. 53 har betalt anmälningsavgiften. Siffrorna ökar stadigt. Kan det bli 125 anmälda snart? Och blir det rekorddeltagande på startlinjen?