ÅFOR 2019 | SRS A

Vi tar en till klass idag tisdag. Anledningen är helt enkelt att jag ser ut att ha lite ont om tid på tisdag och fredag. Risken med att skriva så många dagar i förväg är ju att förutsättningarna ändras. Vindarna förstås, men också startlistan kan ju ändras. Men jag utgår från det jag vet nu.

SRS A. 46 båtar just nu, och hade jag svårt att hitta favoriter i klass B vimlar det av vinnarkandidater i klass A, men jag ska försöka välja ut tre vinnare och en handfull utmanare. Inte helt lätt då jag kan räkna till i alla fall 15 båtar om kan hamna på pallen.

Vi börjar med ett gäng Mumm 36. Goose II, K.Yote och Shogun brukar alla vara med högt upp. Goose vann ju förra året med K.Yote tvåa. Shogun bröt, men låg då före K.Yote. Jag nöjer mig med att välja ut K.Yote till min prispall här. Anledningen är rutinen som finns ombord.
Goose II och Shogun får jaga och visa mig att jag har fel.

Snabbast i klassen, på pappret, är Arcona 465 Flyt/Högberga Gård med Patrick Brandin. De var sexa förra året, och Arconor brukar ju ha för vana att placera sig bra. I besättningen finns flera vinnare, bland annat segelmakaren Mikael Olesen och vädergurun Joakim Langner.
En vinnare?
Men, en lite mystisk sak är att tyska Millenium 40 Edelweiss har lägre SRS-tal än Flyt, men är ändå placerad i klass Big Boat. Edelweis borde segla i SRS A, men det förändrar inget då jag inte ser den tyska båten som nån favorit.

Då har jag valt den långsammaste och den snabbats till min prispall. Min tredje kandidat är en båt från mitten i startlistan, en finsk båt som smyger lite under radarn. Det är ju lättare att ha koll på svenskar som tävlar flitigt. Finska Grand Soleil 45 Seanna överraskade mig lite förra året genom att bli trea, så nu har jag läst på lite mer och med en seger från nyligen avslutade Suursaari race så får de min tredje plats på pallen.

Utanför min pall hamnar bland annat J/111 C.A.G och IMX 40 FoXy Lady. FoXy Lady som i år väljer att köra SRS i stället för ORCi. Båda lär vara med högt upp och till och med utmana om pallen.
Linjett 43 Aliccia bör även den synas högt upp. Besättningen består nämligen av folket bakom Linjettbåtarna. Mats Gustafsson och Kent Lövgren har ju vunnit förr med diverse Linjett-båtar och nu är det alltså dags att placera Linjett 43 i toppen.

Aspect 40 Styv, Södertälje BS, måste naturligtvis nämnas. Kalle Hultman och Johan Grevald har ju varit riktigt framgångsrika i år, dock mest i en annan båt, RJ 91. Totalseger på Lidingö Runt och Kolfiberrodret samt klasseger på Ornö Runt. Med Aspect 40 Styv seglade de upp sig starkt på Seapilot2star efter en trevade inledning. I år har de även toppat besättningen med min bror Jesper. Och friska halvvinda bör väl passa denna båt fint.

Och så vill jag nämna ytterligare en J/båt, J/122 Maas från Nederländerna. Femma och tia de två år de deltagit tidigare. De är en av många som jagar årets pallplatser i klass SRS B.

Det känns som ett getingbo i den här klassen. Farr 30 OneCorner och Farr 40 IT Advisor är två heta båtar med sörmlandsanknytning som jag inte nämt, men som mycket väl kan blanda sig i toppen.
Finska Class 40 Fuji och Baltic 43 Xanthippe är ytterligare två. Xanthippe lär dock föredra en tuff kryss. Och så Estniska Salona 38 Reval Café.

Ytterligare två Sörmländska båtar finns i klass SRS. Arcona 410 Kharat från Södertälje. Jag tror att Johnny Rickman och hans besättning får svårt att nå topp-tio här.
Dehler 42 Evolet med Bertil Orrvik får det nog ännu tuffare då de knappt brukar nå mitten på resultatlistorna.

Jag kan också nämna att det i SRS A finns två båtar med kvinnlig besättning. Arcona 400 Necesse och Grand Soleil 50 Victoria. Jag tror det är fler kvinnliga seglare och skeppare än tidigare.

Vinnarkandidater:
Mumm 36 K.Yote
Arcona 465 Flyt/Högberga Gård
Grand Soleil 45 Seanna

Några utmanare:
IMX 40 FoXy Lady
Mumm 36 Shogun
J/122 Maas
Aspect 40 Styv
Linjett 43 Aliccia

Långt ifrån:
First 50 Freak Out

ÅF Offshore Race >>>

Mina statistiksidor >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.