Lördagen var mest grå och regnig, och det gällde att passa på mellan regnskurarna om man ville ut utan att bli blöt. Den här radar-sidan är bra att ha koll på.
36 segelbåtar i hamnen på lördagkvällen, men inte så mycket kul. De ”roliga” båtarna går inte in till Trosa. För många är ju vägen in till Trosa en omväg, och många tror att det är grunt. Och en del är säkert bortskrämda av rykten kring skarvkollonins lukt. Men reningsverket luktar värre…
Störst hittills, Hallberg Rassy 46. En stabil seglare. 132 båtar är byggda mellan 1995 och 2005. Argentinaren German Frers står som oftast för skrovdesign. 14,78 lång och 16 ton.
Här är en lite udda båt från 1979. Ansa 42, ritad av Ocke Mannerfeldt. Runt 60 båtar är byggda. Opus heter den här, och den har seglats av prästen/biskopen Lennart Koskinen, om han inte äger den fortfarande.
En Bavaria i mängden. Jag tror att det är en Bavaria 37, men rutorna på skrovsidan stämmer inte. Kanske är det en Bavaria 36? Bavariamodeller är en djungel.
Comfortina eller Comfort 32? Det är en Comfortina 32, vilket jag såg på riggen. Comforten har ju masthead-rigg, medan Comfortinan har partial-rigg. Presenterades 1982 och är tillverkad i nästan 900 exemplar. Själv minns jag tävlingsbåten Comfortina som Ingemar Boding tävlade med. Det var väl 1980, Half Ton Cup i Sandhamn.
Ytterligare en båt jag inte är helt säker på. En Hanse är det ju, men vilken modell? Hanse 371 tror jag…
En stabil Allegro 33. Det överdimmensionerade peket lär sitta i alla väder. Lite udda färg, men kul att alla båtar inte är vita.
Ytterligare en lite udda båt. En finsk-byggd Avance 318.
Kul med dina bilder & kommentarer!
Är det säsongens första omgång?
När fotar du? I ottan?
Med Roxenseglarhälsningar
Bengt
Ja, jag hade nån enstaka koll i maj när det låg några ”roliga” båtar i hamnen, annars är det ju nu i semestertider som det händer lite. Jag jobbar skift så det varierar. Kommande vecka blir det morgonrunda, vilket jag föredrar. Gillar inte att fota när de är människor i vägen, som kanske sitter o äter middag och grillar
Tanken med detta är ju egentligen att få en anledning till lite motion. Det blir nu 3 till 4 km varje dag, förutom det vardagliga.