Regning och kallt. Jag vaknade tidigt, som vanligt. Såg på SMHIs väderradar att regn var på väg. Då var klockan bara fem på morgonen. Så dax kan man ju inte gå ut och gå…Så jag låg kvar i sängen och kollade in seglingen på OS som blev dramatisk. Vi sjutiden hann jag ut en sväng när regnet för en stund lättade. Packat i hamnen, men tomt längst ut. Kanske för det skvalpar för mycket därute med frisk sydvind.
Den här båten har varit med förr. Då utan att jag löst båtmodellen. En Beneteau är det ju, och nu tror jag att jag har en lösning. Det är en gammal First 38 från 1983, men med nya fönster. Och det här är ju snyggare än originalet, tycker jag.
En riktigt fin Linjett 37. Mörkblå, med helt teakdäck. Även relingslisten är trä. Två 37:or i hamnen idag. Och det blir mera trä…
Nästa båt har även den en hel del trä. Det är en BB 10M, en dansk-byggd snabbseglare från 70-talet. Anders och Børge Børresen står som konstruktör.
Ytterligare trä, och här är även skrovet i trä. Jag tror det är en NC-kryssare. Design Carl-Erik Ohlsson 1965.
Även denna tyska motorseglare har en hel del synligt trä. Båtmodellen är en Vilm II, en tyskbyggd båt.
Näst sista bilden: NC North sea cruiser, nr 4 stod det i seglet när den gick förbi Käftudden.
Tillverkade ex 30 st. Konstruktör Karl-Erik Ohlson, Orustvarv. Enligt Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test.
Det här är ju kul! Du hann före! Satt just och bläddrade i tidningen Praktiskt Båtägande, och ser bland annonserna en båt som ser ut som denna, och visst, NC-kryssare. Fermita heter den, byggd 1965.
http://www.livetombord.se/batborsen/75746/nc-kryssare-s4-1965/
Så roligt att få veta ännu mer om en båt som råkade gästa Trosa hamn och segla förbi utanför Trosa!
En sådan där båt kräver nog mycket omsorg. Hoppas att den finner ”rätt” köpare.