Den ordinarie anmälningstiden för ÅF Offshore Race (Gotland Runt) har gått ut, men man kan fortfarande anmäla sig mot en högre avgift. I skrivande stund är det 217 anmälda båtar. Jämfört med förra året vid samma tidpunkt är det 10 båtar färre, och 16 kvar till det antal som startade förra året. Känns ganska tunt!
Även på Inshore Race är det förhållandevis få deltagare anmälda. Men där är det några dagar kvar på den ordinarie anmälningstiden. I just nu på söndagmorgonen är det 29 Inshore-seglare anmälda. Förra året startade 74 båtar. En bit kvar med andra ord.
KSSS har ju satt en gräns på 300 båtar totalt i hamnen vilket borde innebära att det just nu finns 65 lediga platser att anmäla sig till.
Runt midsommar brukar startlistorna för ÅFOR dyka upp, och då får vi se KSSS tankar på att starta alla båtar efter ”snabbhet”. Alla båtar kommer, vad jag förstått, att listas enligt SRS. Även ORCi-båtarna som ska få ett gratis SRS-tal basserat på ORCi-mätbrvet. Sedan ska startgrupperna delas in efter denna SRS-lista. Tanken är att alla lika snabba båtar ska starta tillsammans oavsett om de tävlar i SRS eller ORCi. Antar också att man gör detta för att kunna få en ”totalsegrare” i racet.
Hur tävlingsklasserna i övrigt kommer att se ut återstår att se. Delar man SRS och ORCi i mindre klasser som tidigare…
Vad beror den negativa trenden på, för krångligt, för dyrt, för dåliga respitsystem, tråkig bana, dåligt partaj?
Jag tror att logistiken är ett problem oavsett om start/mål går inne i Stockholm eller ute vid Sandhamn. Att ta sig till nuvarande start med tåg/buss är enklet men då blir det ett problem att ta sig från Sandhamn istället. Med både start/mål i Sandhamn kan man ställa bil ute vid Stavsnäs och åka Waxholmsbåt till/från Sandhamn. Kanske kunde förenklas genom att KSSS hyrde in sig på ett bevakat industriområde utåt Värmdöhållet till och hyrde ut parkeringsplatser inklusive buss in till stan före och in från ex vis Stavsnäs/Bullandö efteråt? För Stockholmare kanske det inte är något hinder men vi lantisar hittar ju gärna på orsaker att inte åka till Stockholm
Jag tror kostnaden gör att många avstår. Säkerhetsutrustning är dyr.
Förenkla, fixa prisvärt hyralternativ.
Ge fokus på de båtar under 40 fot som seglar bra med.
Allt är inte linehonors.
Jag håller med. Det inbjuder inte till flertalet nya att ta första steget. Det är en investering på 30-50kkr för Category 3 med specialsegel, ais, vhf, flotte, speciella flytvästar osv. Men samtidigt är stämningen runt seglingen viktig; de tävlingar som kombinerar växer.
Kostnaderna o säkerhetskraven är helt orimliga om man inte är proffs. Se på Watski2star/Seapilot2star som löst säkerhetsfrågorna mer kreativt.
Dessutom är väl ändå banan motsols väl fantasilös?
Ja säkerhetsutrustningen är för omfattande och dyr. Säkerhetskontrollen krånglig och kontrollanterna vil hitta fel på allt och alla. Mäter kättingläng och dimensioner!!
Det ska vara roligt. Om vädret är FÖR hårt så bryter man nog i tid innan det blir fara för båt och besättning. Ha fler alternativa priser, inte bara störst och först.