Årets ÅF Offshore Race är över. Maxi 909 Humlan från Mariefred passerade mållinjen som sista båt nu på torsdagsmorgonen. Det blev ett relativt enkelt race utan hårda vindar, utan regn, en skönt race för de flesta. Det visar inte minst det mycket låga antalet DNF. Bara sex båtar har brutit tävlingen i år.
Det här var ju året jag själv skulle varit med. Jag skulle ju till och med ha kunnat segla vår Express Tango runt banan i det här sommarvädret.
Väder och vind har ju ofta en ganska stor betydelse för utgången av en tävling. Förra året gynnade vädret de mindre båtarna. I år gynnades de större båtarna när det blåste bra i början och vindarna sedan blekte ur just efter att de större gått i mål. Men sådan är sporten, det jämnar ut sig i längden.
Starten inne på strömmen var stundtals knepig när vinden dog ut helt, men några sjömil längre ut blev det bättre vindar och hela flottan nådde Sandhamn på rekordtid.
Väl ute på havet fanns ett vägval att göra. Jag skrev själv innan start att vinden väntades vrida mot väst och därför borde man hålla sig en bit väster om rhumbline. First 40.7 Aida, vinnare i ORCi B gick långt ut till väster innan de slog söderut. Lika så vinnaren i Classic Ballad. Här avgjordes racet för många.
Vinden vred sedan tillbaks mot sydväst och det blev kryss söderut mot Hoburgen.
Efter Hoburgen blev det en lång undanvindsbog upp mot mål, i alla fall för de första båtarna. Vinden avtog sakta men säkert och vred mot väst. De sedvanliga blekena uppstog vid Fårö och Gotska Sandön. Några båtar tappade stort i dessa områden. De som smet nära land vid Fårö tappade mindre än de som gick längre ut uppfattade jag det som.
Några få valde också att gå väster om Gotska Sandön, något som i de flesta fall inte lönade sig.
De allra snabbaste båtarna han sedan i mål innan den väntade fronten från norr drog ner över fältet. Vinden avtog och vred mot. Det blev några timmars guppande nära Almagrundet för många båtar. Att guppa i bleke vid Alma är det många som gjort. Jag har själv seglat nio Gotland Runt och det är säkert sju gånger av dessa som vi parkerat vid Alma på vägen mot mål. Frustrerande förståss.
Vinden fyllde i efter ett tag och båtarna rann in över mållinjen. Det blev dock lite mindre kryss än vad jag väntade mig, så även mindre båtar i SRS-klasserna klarade sig ganska bra i resultatlistan.
Vinden var fortfarande rätt svag och eftersläntarna fick ett drygt jobb att ta sig i mål. Men alla kämpade på. Jag trodde faktiskt att fler skulle ge upp på slutet. Som sagt, bara sex båtar bröt, och de flesta av dessa bröt tidigt i racet.
Som vanligt tar det roliga slut för fort. Men det kommer ett nytt ÅFOR nästa år.
Grattis alla vinnare, pristagare och deltagare!
I SRS B & C är det flera som har fått sina placeringar ändrade. Resultat av protester, eller…?
I ORCi B också. Där har La Dolce Vita hamnat sjua istället för fyra.
Jag vet inte, och det framgår inte nånstans. Ska undersöka saken.
Har kollat lite nu, och det beror som sagt på straff efter diverse protester. Lite mer info finns på officiella anslagstavlan: http://www.ksss.se/AFOR/Deltagare/Anslagstavla/
OK, tack för info.
Som vanligt väldigt proffsig rapportering av dig och det bästa sättet att snabbt följa racet!
Skulle vid tillfälle vara intressant att se en genomgång av antalet brutna resp år (tex 10 senaste). Måste vara snudd på rekord i så litet antal som i år men säkert för att det var så pass bra (o lagom) vind länge i racet.