• Allt För Sjön, och lite till.

Nu är det vår! Ja, det är ju lite så det känns när båtmässan Allt För Sjön har öppnat. Igentligen tycker jag att det är intressantare med höstmässan, efter som det brukar vara betydligt fler segelbåtar på plats.  I mina ögon var det inte speciellt mycket att se här i år då jag besökte mässan i dag, men alla har ju sin smak. Häftigaste båten stog ju utanför mässan, Elan 350. Innanför mässans portar så va nog Arcona 340 en av få båtar jag skulle kunna tänka mig. Några bilder har jag dock inte på den denna gång.

Sittbrunnen på Hanse 375

Hansebåtarna har ju på senare tid blivit lite tuffare och de seglar ju rätt hyggligt tror jag. Har inte seglat nån ännu. I Trosa finns ju numera två Hanse 320. På mässan fanns den uppdaterade versionen, numera Hanse 325, samt Hanse 375. Jag själv föredrar rena sittbrunnar med gott om utrymme och har därmed svårt att förstå dessa fasta bordskonstruktioner som blockerar sittbrunnarna på vissa båtar. När man seglar behöver man väl inget bord? Som jag skrev tidigare, folk har olika smak och det finns söker de som uppskattar ett stadigt bord i sittbrunnen att ställa ölen på under en lätt halvvind genom skärgården.

Det senaste året har det dykt upp en hel del små båtar runt sex sju meter. Elan 210 bland annat. På mässan fanns flera båtar i liknande storlek. Campus 7.4 ser ju rätt okej ut, speciellt den röda. Det kombinerade gennakerpeket/stegen i fören verkar ju rätt smart. Likaså det lyftbara taket över ruffen för att få ståhöjd vid pentryt.

Sittbrunnen på Campus 7.4

Dock gillar jag inte sittbrunnen, sargarna går ju inte att sitta på. Och nedgången känns ju lite knepig. Men man kanske vänjer sig. Kul dock att det inte bara är jättebåtar numera som syns på mässorna.

Det hör till ovanligheterna att jag kollar in motorbåtar. Men nya ”miljöbåten” Greenline Hybrid är rätt schysst. Inte bara för att det är ett försök till att göra en båt med lite mindre miljöpåverkan, utan även för hur den är designad. Kanske inte snygg, men den tilltalar mig ändå. Backa in till bryggan, fäll ner akterspegeln och öppna upp till salongen. Sedan är det bara att bjuda in till fest ;-)

Polska Storm 22

Ytterligare en mindre trailerbar segelbåt är den polska Storm 22. Den ser ju rätt tuff ut. Jämfört med Campus 7.4 väger den 1000 kg mot 900 kg. Elan 210 är lite kortare och väger också runt 900 kg.

Undersidan på First 30

Nya First 30 ser ju rätt tuff ut med sin kantiga moderna form, den tunna T-kölen och karaktäristiska överbyggnad. Undrar föresten hur dom kryssar i motsjö dessa modärna båtar? Helst ska det ju vara slör, runt tio sekundmeter. Då drar de iväg ordentligt.

Översidan på First 30

På ovansidan känner man igen Firstbåtarna på ”kepsen” över ruff-fönsten. Vet inte om det bara är en designgrej eller om det verkligen fyller en funktion som till exempel att man kan ha rutorna öppna även om det regnar? Kaxigt ser det i alla fall ut. För övrigt sitter det, som på de flesta båtar idag, bra grejor på däck. Harkenwinchar och Harkenblock.

Rorsman testar rorsmansplatsen på First 30

Båten är ju rätt bred långt bak, och så även sittbrunnen. Kanske skulle den dock ha varit ännu bredare. Sittbrunnen alltså. Jag som är 178 cm lång, precis som pappa sitter inte bra. Jag vill sitta längre ut mot mantåget. Med fötterna i fotstöden blir det flera decimeter kvar till reling och mantåg. Känns helt fel. Den bästa sittbrunn jag testat de senaste åren är den på Elan 310.

Trång förpik i First 30

Invändigt är First 30 ljus, vilket tilltalar mig. Men många svenskar föredrar den gamla lite mer traditionella teaken. Det är 2011 nu. Mörk teak och blå dynor känns 1800-tal, typ! Men vit klädsel på dynorna, som i Firsten kanske inte är så praktiskt? Förpiken känns lite trång. Jag provlåg faktist och det hade inte fått plats en till vuxen person där. Men jag är ju van med Expressens förpik som måste vara en av de rymligaste bland ”mindre” båtar.

Salongen i First 30

Även salongen känns lite småtrång, och en annan fundering jag har…vad faår man in i dessa små skåp ovanför kojern och kök? Inte en bok eller tallrik i alla fall. Känns faktist som X-95:an jag seglade på 80- och 90-talet hade bättre förvaringsmöjligheter, och då fanns det ju inga skåp alls ovanför kojerna. Ett fack för vinflaskorna hittade jag dock i Firsten. Och det är väl ett måste på en fransk båt? ;-)

Här testar skepparen akterkojen.

Akterkojen är nog den bästa platsen på First 30. Här kan man nog tränga in hela familjen.

Längsta storskotskenan på mässan?

En lite speciell sak med denna båt är att den inte har nått akterstag. Men det ska visst gå att segla den ändå. Vore kul att få testa när det blåser i lite byigt på kryss.

Daytripper 8 är designad av svensken Ocke Mannerfelt, men byggs i Kina. Det har byggts en helt ny fabrik där borta för att producera denna ”kinesiska folkbåt”. Till att börja med ska det tillverkas 300 om året. Den är ju rätt cool med alla kolfiberdetaljer. Men skulle jag ha en sån här i Trosas skitiga vatten så skulle jag vara så illa tvungen att måla både rodret och kölfenan med nån ful bottenfärg. Gummimuffen i stäven? Behöver man sån? Och hur ser den ut efter tio år i solsken och saltvatten?

Kolfiber

Kolfiberroder är ju rätt häftigt. Och blankt är det också. Men känner man på rodret upptäckar man att formen inte är den bästa. Ojämt. Nästan sämre än mitt Express-roder. Men vad bryr sig väl badande kineser om det? ;-)

Badbåt?

Badbåt som sagt. Det är väl ungefär vad det är till för. Att ta sig ut på sjön i solskenet utan att behöva göra för mycket. Inte riktigt min grej. Jag har inte riktigt förstått varför allt ska vara så enkelt och bekvämt för. Det är ju kul att skota och dra i tampar. Men skulle alla va som jag skulle det varken finnas Volvo eller Bavaria.

Mer kolfiber.

Kineskisk kvalitet! Luckan på bilden ovan, den sitter inte kvar många år. Tunnt material, ett gångjärn. Men rätt snygg är det.

Badbåt nummer 2

Känner mig lite negativ idag…. ;-) Och va är det här? 60 000 :- för denna farkost!

RS 200, ser trevlig ut.

Nä, nu ska jag vara lite positiv. RS-båtarna ser schyssta ut. Mest känd är väl RS Feva som börjar bli en hygglig jolleklass på sina håll i Sverige. RS 200 är en tvåmansjolle med gennacker. Ser kul ut. Dock inget för mig som är rädd för vatten…. RS Tera är en enmans-jolle som kostar 24 000:- Ett alternativ till optimistlådan kanske.

Tillbehörshallen bestod till stor det av utgående sortiment av seglarkläder kändes det som. Rea, Rea, rea, överallt. Men jag han hitta lite andra prylar bland fleecejackor och sjöställ. Clas Ohlsons lysande ankarlina till exempel. Ja, lysande i bemärkelsen att den just är självlysande. Funkar det så verkar det ju vara en intressant idé.

Sen klämde jag lite på en iPad för första gången i mitt liv. En iPad med sjökort verkar ju rätt schysst som navigator. Det finns ju nackdelar förståss. Skärmen i sol-ljus är inte den bästa, och iPaden gillar ju inte fukt heller. Men mot fukten finns lösningar. Min tanke är ju att jag ska ha ett enkelt navigationshjälpmedel i Expressen, till ett hyggligt pris. iPad? iPhone eller helt enkelt en riktig GPS-plotter i något mindre format. På seglingar som Arkö Runt skulle det vara smidigt att snabbt och enkelt kunna se var man är direkt på en skärm. Nu när Apple just presenterat nya iPad två så kan man ju få en ”gammal” ”padda” rätt så överkomligt. Även på Expressen får man ju numera ha elektroniska navigationshjälpmedel så länge man seglar SRS. Nån som har en begagnad iPad 3G att sälja kanske?

Och så Trosa Skärgårdsförenings monter.

På mässan fanns även ett spår av min hemkommun Trosa. Ja, Trosa är ju en rätt okej turiststad antar jag. Gästhamnen har ryckt upp sig ordentligt på senare år. Mycket tack vare hamnvärden Lasse Eklund som utvecklar sina idéer. Hur många gästhamnar har gratis trådlöst internet? Trosa har det.

Amfibiebil?

Och så kunde jag inte låta bli att knäppa en bild på denna läckra bil. Audi R8 Spyder. 1, 5 miljoner, som hittat…

Det här inlägget postades i Båtar, Kappsegling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 svar på • Allt För Sjön, och lite till.

  1. Erik Barkefors skriver:

    Kul – att få se lite innan jag åker upp i veckan!
    Campusen verkar fin. Syrran har en 6.3 och i den fungerar brunnen bra med lagom avstånd mellan bänkarna.
    Kika på 88 Sea till iPad eller iPhone. Har de funktioner man behöver för navigation och ”loggbok” och SjöV:s sjökort för hela Sverige ingår.
    http://www.88degreesnorth.com/

    • Niklas skriver:

      Kollade lite på Soltekniks navigations-app. 350:- tror jag, men sen får man betala en årsavgift för sjökorten på 99 dollar tyckte jag de sa. i 88 Sea kostar väl sjökorten inget extra?

      • Erik Barkefors skriver:

        I 88 Sea ingår sjökorten men ingen uppdatering om jag fattat rätt. Men det går att lägga in noteringar som de t ex säger favoritvikar. En sådan notering fungerar även för att rätta själv. Funderar man bakåt så var nog sjökorten ofta både 3 och 8 år gamla…

  2. Erik Barkefors skriver:

    iPad har redan gått ner 1.000:- i pris hos applestore.se. iPad2 kommer 25:e mars.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.