J/70 har ju blivit en succé. Det byggs 12 båtar i veckan just nu och ett 20-tal har hamnat i Sverige, hittills. De flesta på västkusten, men det lär finnas några på ostkusten också. Trailerbar, entyp och ett hyggligt pris på ca 360 000:- inkl segel (Mässpris). För under 100 000:- får man en Express. Expressen är då inte trailerbar på samma vis. J/70 väger 800kg. J/70 är snabbare och mer internationell.
Inte så mycket att bo i kanske. Men kunde man segla en helg till Sandhamn i en Finnjolle på 70-talet så kan man nog ha en J/70 som bobåt.
Kinesiska Far East 26 blev utsedd till Årets Segelbåt i samband med mässan i Göteborg. En båt trevliga seglingsegenskaper. Den är välbygd och har riktigt bra innerutrymmen, till ett pris på runt 350 000:-
Till sommaren dyker storasystern Far East 33 upp. En intressant båt som ser fin ut på de bilder jag sett. Båt nummer ett ska dyka upp hos Nordic Yatchs i juni/juli. Och priset blir förståss intressant att se.
Seascape 27 är ett modernt strykjärn från Slovenien. Den är kantig och inte speciellt vacker om ni frågar mig. Finns det nån mening igentligen med dessa vassa slag och kanter? Vissa säger ju att detta bara är en modegrej, speciellt på mindre båtar. Snabb som få lär den vara på frisk undanvind. Kryss i 2-3 m/s undviker man nog gärna.
För runt 700 000:- får man en snabb sportig båt med fyra kojer och toalett. Den har fällköl och blir därmed trailerbar.
Båten är 7,94 lång och 2,54 bred. Ungefär som en Express, men bredden ligger längst bak på aktern. Den väger 1250 kg. Segelytan är ca 50 kvadrat på kryss och gennakern mäter 80 kvadrat.
Dubbla roder på aktern och en rorkult. Storskotsskenan är placerad över rorkulten vilket jag inte sett tidigare. En stor fin sittbrunn. Motorn, en utombordare, sitter för övrigt under en lucka under sittbrunsdurken. Liknande konstruktion fanns/finns på Elan 210.
Fock på rulle och gennacker på utdragbart peke. Den där lilla luckan på fördäck antar jag att man inte ska ta sig upp eller ner genom…
Mässbåten kommer för övrigt att seglas i Malmöområdet i sommar.
Så här ska centerborden se ut numera. Foilande farkoster är det senaste. Med hjälp av dessa ”vingar” så lyfts båten upp ur vattnet och följdaktligen minskar motståndet och de går snabbare. Ni såg väl Americas Cup-båtarna. Man kan dock inte få vilka båtar som helst att flyga, men flerskrovsbåtar passar bra då de ofta är lätta och får upp farten snabbt. Flying Phantom heter denna katamaran.