Ja, att Ericsson 4 blev första båt att passera mållinjen utanför Kapstaden vet nog de flesta redan. De gick i mål tidigt i söndags morse. Amerikanska Puma gled in som tvåa och Ericsson 3 kom in som tredje båt, men fyran, Irländska Green Dragon blir trea på poänglistan eftersom Ericsson 3 får poäng avdrag för sen felaktiga kölkonstruktion. Nya kölfenan är föresten redan på plats i Kapstaden så nu blir Ericsson 3 också en Volvo Open 70.
Spanska Telefonica Negro, eller Black som det skrivs på engelska haltar i mål någon gång under tisdagen. Fyra skörade segel, man får ha tolv ombord, ett spräckt ”daggerboard”, ett havererat roder och en knäckt bogspröt är en del av det som drabbat den svarta Telefonicabåten med svenske Roger Nilson som navigatör.
Efter den här etappen uppfattar jag det som att Ericssonbåtarna är lite snabbare i hårda vindar. Green Dragon verkar snabb i lättvind. Efter nästa start om två veckor bär det ju inte av söderut mot de hårda vindarna runt 40:e breddgraden, utan man drar norrut mot Indien. Har Ericssonbåtarna nån fördel av sina hårdvindsfarter då?
Själv hoppades jag lite på ryssarna, häftigaste båten, men den kanske är lite för extrem. Den hängde ju inte alls med på inport-racen i Alicante och till Kapstaden hade de bara den ”begagnade” båten Delta Lloyd och den haltande Telefonica Negro.
Kul med Delta Lloyd, de hänger med bra trots sena förberedelser och gammal båt.
Nästa start går den 15:e November.
Tjena!
Hittade en kul blogg som kanske kan vara till nytta. Verkar som om en del av Volvos eventteam driver egen blogg här på WordPress: http://lifeattheextreme.wordpress.com/
Verkar dessutom som om Pentas huvudmek för rejset, Johannes Carlsson också ska blogga där snart