• Allt för sjön

Allt för sjön. Ja det är det ju verkligen, med båtar från IOM (One Meter) till största motorbåten Predator. Kanoter, vattenskidor, elektronik och kläder. Sjökläder fanns det gott om i tillbehörshallen. Lagerrensning?

Bland segelbåtarna fanns det en hel del kul och intressant.

Alla foton: Niklas Qvarnström, om inget annat anges.

Den här tillhör nog en av mässans skönheter. En IOM (International One Meter) designad Peter Norlin. IOM är radiostyrda båtar med en max länd av en meter. Flera kända svenska seglare är aktiva i denna klass bland andra Peter Norlin, Magnus Woxén, och Håkan Södergren. Flera olika modeller finns att köpa, oftast i byggsats. Några designar och bygger själva. Över 20000 kr går dom på.

Omega 10 kommer från Ron Hollands ritbord. Klassiska linjer upptill men med modernare linjer under.

En fundering har jag dock kring de höga sittbrunssargarna. Kan man sitta på dem? Eller sitter man nere i brunnen även när det lutar? Annars en trevlig båt att glida omkring i skärgården med.

Ytterligare en båt på temat klassisk design kombinerat med modernt. Franska dagseglaren Tofinou 8.0. Fällköl, lackat trä på sittbrunnssargarna och en rundad stäv. Men 1.2 millar för en åtta meters dagseglare? Finns många trevliga båtar man kan få för den summan.

Foto: Jim Qvarnström

Mera franskt här med nya First 35. Ja ny och ny, den kom väl förra året. Att den seglar bra har vi ju sett på diverse resultatlistor från sommaren där  bland annat Kjell Widmark spikade Byxelkroken. Sittbrunnen är bra. Ska det vara rattstyrning ska den vara stor så man kan sitta på kanten och styra. Lite fundersam över motorreglagets placering, precis där jag skulle sitta om jag styrde denna båt.

Foto: Jim Qvarnström

Mer First 35. Men ska det inte v ara en kolratt på en sån här båt? Lite dyrare i och för sig. Harkenprylar och teak i sittbrunnen ser fräscht ut. Tangosailings utsände tog sig även en titt under däck.

Under däck på First 35an va det ljust och fräscht. Jag gillade inredningen. En sån här skulle jag nog kunna tänka mig om jag vann nån gång på V75 eller Drömvinsten.

Under vattenlinjen ser Firsten ut så här. T-köl. Det diskuterats ofta bland seglare vilken köl som är rätt, T- eller L-köl, men det måste ju bero på båtens konstruktion. Kölfenan placeras ju i förhållande till segelcentrum medan bulben placeras på lämpligt ställe i viktsynpunkt.

Polska Delphia Yachts nya Delphia 33.3 verkar vara intressant för många. Att kommer ner under däck va inte lätt. Så till slut nöjde jag mig med att kolla in däcket. Mycket luckor vilket borgar för ljus där nere. Att ha storskotet på rufftaket gillar jag inte.

Delphia 24 One Design har jag nämt i ett tidigare inlägg. Nu fick jag se den med egna ögon och den ser klart intressant ut. Det är inte någon ny båt. Ute i Europa har den seglats i flera år. Den här kommer att seglas i Valdemarsvikstrakten. Provseglingsrapport kommer troligen, när isen försvunnit.
Intresset för båten verkar vara bra. Sex offerter hade lämnats enligt säljaren och seglaren Marcus Peterson. 260.000:- Inklusive segel, eller 500.000 om du beställer två. Det får man väl inte en ny Express för? Expressen kan man ju dock bo i. Å andra sidan väger Delphian bara 850 kg och har sänkköl vilket klart underlättar transport.

Delphia 24 OD. Ingen skotskena för storen…

Gennaker är det förståss som gäller på den här typen av båtar, men det går att beställa spinnaker till den.

Ytterligare en båt på temat dagseglare med retrodesign. Scandinavian Cruiser 20. Hur mycket Scandinavian är den då? Är det inte en tysk båt? Byggs i Kina? Noterbart dock är att riggen är fritt roterande och kolfiber. Sänkköl i kolfiber kan ju va trevligt om man vill i en ensam vik. Knappt 300.000:- är priset på den.

Aspect 40, en ny svensk 40-fotare. Two-in-one, Familjebåt och racer i ett. Fullt inredd och skrov, rigg och många detaljer i kolfiber. Prototypen har redan kappseglats framgångsrikt i tre år. Med ett SRS-tal på 1.40 seglar den i från det mesta som flyter, i alla fall enskrovsbåtar. Tre Aspect 40 är anmälda till Watski 2star med bland andra Anna Drougge som skeppare på en av dem.

Svart, och då helst i form av kolfiber är hett just nu. Relingslisten, peket, mast, bom, sittbrunsbord och toalettsittsen är detaljer på den här båten som är av kolfiber. Förutom skrov och roder föståss.

Var har Oskar sin hamn någonstans då? Eller är det möjligen Oskarshamn som menas?

Fler som har problem med svenska språket!

Det här inlägget postades i Båtar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på • Allt för sjön

  1. Erik Barkefors skriver:

    Men Niklas…
    Det vet du väl att skärgårdsseglare inte sitter på sargen utan i lä och styr med armbågen i vattnet – ungefär som raggare har ”kromad armbåge” (ut genom den öppna rutan ;-)
    Ser spännande ut. Jag får vänta till på torsdag!

  2. petno skriver:

    Reflektioner på mässans två mest intressanta båtar dock i helt olika segment.
    First 35
    +Stor ratt, Farrdesign, Pris, Verkar mäta bra
    -Ebarmelig finish på skrov: genomföringar, skrovhalvor, köl och roder kommer kräva en hel del spackel och mantimmar innan jag skulle vara nöjd, den såg nästan ut som en prototyp och inte en produktionsbåt.
    +Stor och rymlig inredning, innovativt med bordet som går att höja/sänka
    -Materialval invändigt tycke och smak:
    Aspect 40
    +Häftigt och beundransvärt projekt. Kolfiber är snabbt
    ?Känns fortfarande som en one-off bygge för att vara en produktionsbåt, Vilka är kundgruppen? King 40, Landmark 43 är nog svåra att konkurrera med.

    Smaken är som bekant delad :)

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.