Ja, alla mäter segel och väger sina båtar nu för tiden. Och detta ger lite märkliga resultat. Till exempel kan likadana båtar hamna i olika klasser för att den ena vägt sin båt och inte den andra. En racingbåt får lägre SRS än en standardbåt.
Senaste som jag uppmärksammat är Nisse Nyströms Facil 35 som är en version med högre rigg. Nisse har låtit väga sin båt och enligt uppgift vägde den 1,2 ton mer än vad som står i SRS-tabellen. Nisses Facil 35 får därmed ett SRS på 1,148! En standard-Facil har 1,169. En standard-Facil väger antagligen ungefär lika mycket som Nisses båt, det är bara det att ingen vägt dessa båtar.
Själv tycker jag det är aldeles för enkelt att sänka sitt mättal. Uppenbarligen kan du väga din båt själv med vilken våg som helst och lämna in uppgiften, få ett schysst mättal och vinna race. Det är ju lite svårt att kolla ute på tävling. Alla vägningar borde vara verifierade av mätman.
Några andra här i Sörmland som sänkt sina SRS-tal med bland annat nya vikter:
Anders Mathson Dehler 29 från 1,170 till 1,157
Thomas Forslund Linjett 33 från 1,187 till 1,169
Stefan Kindeborg Dehler 34 DD från 1,251 till 1,222
Samtliga ovanstående båtar har dock verifierade mätbrev.
Kanske dags att ta fram vågen och väga Tango. Tyvärr lär det inte göra så mycket då Expressen håller sig ganska nära den vikt som är angiven i SRS-tabellen.
Kan hålla med dig Niklas, men som aktiv seglare har vi nu bara alternativet att låta en mätman verifiera alla mått som sedan skickas in till SSF. Vägning o mätning är faktiskt väldigt enkelt och ger en kvalitetssäkring som inte har funnits tidigare i LYS. Inte kan man gnälla på kostnaden heller tycker jag. Gamla Scandicap(nuv. DH)var klart mer komplicerat att mäta in i tidigare.
Skulle f.ö. inte ha något emot att segla på 1,25 om Doris vägde 4500kg o hade segelytorna på max..;-) Doris är nu en familjebåt också med tyngre motor o med en hel del extra fast utr som väger åtskilligt o rullfock så det blir nog svårt.
Nu får man faktiskt en kompensation för övervikt och t.ex. mindre rullsegel, o det är ju förståss samma princip i ORCi och IRC m.m.
Vikt/segeloptimering gentemot båtdatabladen som tidigare var ju inte speciellt rättvist för de flesta som satt i sina lite tyngre båtar och kanske inte alla segel på max. Överviktiga båtar finns ju även i entypsklasser o det är ju rätt trist där också.
Såg en av de vassare X-332 (Snekkja) fick 1,214 mot 1,24 förra årets W2SB. Minus 2,6 procentenheter gentemot 2011.
Problemet nu är nog att SRS ärvt en massa felaktigheter från gamla LYS båtdatablad, men det rättar nog till sig på sikt när folk börjar väga o mäta sina båtar skulle jag tro. Aven RSR har ju ändrats o där finns ju också gamla fel på t.ex. hur man nu mäter FH. Nyare båtar har sannolikt en betydligt bättre viktkontroll än självbyggen från 70-80 tal då plasten var billig på Oaxen.
Seglarhälsningar
Stefan
Håller med dig också Stefan. Problemet ligger ju i felaktigheter i de gamla båtdatabladen. Och jag hoppas att det är saker som rättar till sig efter hand. Enligt databladet i SRS-tabellen ska ju en Facil 35 väga 4.2 ton. Det tror jag knappast det finns nån som gör. Nisses Hambo väger 5,4 enligt hans vägning. Det stämmer nog faktiskt betydligt bättre.
Visst, Niklas jag är övertygad om att SSF kommer att rätta till uppenbara felaktigheter ang. grundstandard i båtdatabladen. Sedan finns det förståss sura gubbar som tycker att allt var bättre förr och att de flesta nyare båtar med korta kölar, SRS och att SSF:s ambitioner till förbättringar bara är skit. Dom poppar upp i div. inlägg på div. bloggar och där man inte kan skilja på nya SRS-systemet och ärvda felaktigheter från gamla LYS som nu äntligen kommit upp i dager.
En annan sak som man kanske inte tänker på är att många framförallt nyare fockbåtar) rätt ofta har lagt till genua, Code 0, backstag fler spinnakrar och kanske även gennaker, eftersom man har lite fartproblem vid lätt halvvind. Då syns inte ”SRS sänkningen” i mätbrevslistan eftersom man då åter hamnar ungefär på tabellbåtens SRS. Tänker speciellt på Finngulf 33 KJS, Dehler 34SV, First 35, First 30 m.fl. Om dessa båtar hade seglat i sitt standardutförande hade dom också fått minst ”1-2 pinnar” lägre SRSv också på grund av lätt övervikt m.m.
T.ex de allra flesta X-332 och även Dehler 29/34DD seglas nästan alltid i standardutförande som både vi och Rabalder-Enbom, utan en massa ”pimpning”. I Sverige finns t.ex. bara två ”udda” D34DD där båtägarna har ändrat sina kölar. En är förlängd 10cm och en annan kör med en kort köl på grund hamnen i Blekinge. Sen kör någon med bara cruisingfock, men det är en annan sak kanske.
Men nu är det Arcona 400 på Watski2SB som gäller. Full satsning i denna äkta ”Dehlerkopia” som också är en jäkligt bra segelbåt.
Stefan
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Ett bra sätt att sälja mätbrev, gillar qman utveckli
Tryckte visst på fel tangent när jag höll på och skrev.
Det handlar om att sälja mätbrev, inte att det ska bli så väldigt rättvist.
På sikt kommer det att urholka tabellen om man inte skiljer på mätbrevsbåtar och tabellbåtar i kappseglingarna.
Det finns en poäng med en tabell om man vill ha enkelt att komma ut
Har hittat en ny funktion på en knapp på datorn, tror jag avslutar här och återkommer när jag känner mig mer bekant med den knappen.
Hur menar du att de ska få ordnng i tabellen, ska man göra en revision av all båtdata eller bara sänka srs talet och anta att alla båtar är tyngre än vad som anges. Kanske införa en maxvikt som ska passeras för att ett mätbrev ska ge lägre srs tal med allt annat lika.
Alla gubbar är sura för något, eller glada för något. Beror väl på vem som är gynnad.
http://www.tangosailing.nu/2010/08/09/%E2%80%A2-arko-runt-laget/
mvh
Svenne
Se till att båtdata är korrekta för en standardbåt vore en bra start i alla fall. Se´n kan nog SSF skruva lite på formeln (som tur är är hemlig så inte tillverkare börjar bygga tokbåtar som ska passa in precis som DH, R-regeln och IOR). Se´n är det nog tyvärr så att olika beräknade regler IRC, ORCi, SRS o div. konstruktionsregler aldrig kommer att bli 100% rättvisa i alla väder/vind. Det gäller ju även att segla i ”rätt båt” även i s.k. strikta entypsklasser. En Rival 22 seglare nämnde i veckan att hans båt kanske vägde 3600kg enligt kranföraren, hur kul blir det på länsarna på ett SM om båten väger uppåt 30% mer än minimivikt? Övervikt gentemot den lättaste tabellbåten på c:a 10% beroende på extra fast utrustning, tyngre motor m.m. bör en regel kunna hantera med rimlig precision. Det som vi seglare kan bidra med det är att låta en mätman rapportera in rätt värden. Det är dessutom busenkelt i SSF:s webbformulär. Vägning med krönt våg gör man förmodligen bara en gång i båtens liv.
Never ending story detta tycks det! När man väljer båt så tror jag man ska välja en som man trivs med o som seglar väl. Mätetal som andra bestämmer ligger helt utanför min kontroll o så ska det förhoppningsvis alltid vara för alla.
Seglarhälsning
sk
Hej Stefan
Kan du ge några exempel på framgångsrika tokbåtar som är byggda för att passa dagens VPP-baserade DH-regel som kom 2010?
Du pratar alltid om standardbåtar i alla inlägg. Dagens båtar säljs ju med en massa varianter och tillbehör. De är kundanpassade redan i beställningen. Du kryssar i om du vill ha djup T-köl, L-köl eller grund köl. Du väljer om du vill ha sportrigg/kolrigg/oceanrigg(First 31.7). Dubbla rattar eller enkel ratt, tysk skotning eller 6×4 talja, through deck rulle eller vanlig rulle(på vår båt ger detta olika J), dubbla kojer i aktern eller förråd, två toaletter/en toa. Valen är många.
Vad är det som är standard då? Är det det som säljaren plockar ihop och skickar in som tabellbåt? Vem kan verifiera dessa data? Säljaren har ingen aning det kan jag garantera. Han vill bara ha in båten i tabellen.
Tjena Anders hoppas allt bra med dig o Grynet! Nej jag menar förståss tidigare DH(Scandicap) då jag själv seglade en Banner 28(1981-1986). Innan danskarna tog med vikten i formeln så hade vi samma mätetal som RJ-85 vill jag minnas Nyare båtar s.k. ”flyvepapp” stoppade man då in i en K-klass(Karantän), typ Kracer, 717, Banner 23/28/30/33, X-79 m.fl. Alla gjordes som DH ”rulecheaters”, och med jättebreda spinnakers och några med ”DH-skrov”. Det kanske är historia dock även om båtarna finns kvar. Kul var det iallafall med våran Banner 28HR, som var en skitkul båt med hyfsat rena linjer.
Jovisst du har helt rätt i att man kan beställa olika special på de flesta varv. De allra flesta segelbåtar marknadsförs dock i ett standardutförande som nu finns i båtdatabladen (tyvärr med uppgifter som inte stämmer med RSR eller att vikterna är väl optimistiska). Din 34SV och vår 34DD som standard tabellbåt är inga undantag, det är iallafall den basvariant som marknadsfördes vad jag vet. Den enda variant som jag såg till betr. vår båt var att man kunde beställa en kort köl(Bodensjömodell). Vad jag vet så är alla 34DD gjorda exakt efter samma skrov/kölplugg och har samma riggmått, så att vi i princip skulle köra entyp och som föreslagits av Kjelle Enbom (D34DD Rabalder). När Safira är inmätt snart så kommer du att se samma toleransmått där också. Vikter skiljer ju sedan alltid beroende på hur mycket fast utr. som satts i av båtägaren. En 34DD ägare har själv förlängt kölen i efterhand(Anna)av någon ORC anledning skulle jag tro och den båten är udda.
Sedan att några precis som du lägger till genua o andra segel, kör med backstag osv. för att öka standardbåtens prestanda det är ju helt ok. Jag kanske hamnar där också.. vem vet? Just nu så är vår rätt tunga båt 100% standard segelmässigt fast då med lite mindre rullsegel.
Nu är det dock full fokus på Arcona 400 till onsdag 30 maj!
Hälsningar
Stefan
stefan
Ha det gött i Arconan. Läste på din blogg.
Ska bli kul att följa.
Hej
Tror att de flesta båtarna väger mer en vad båtdata bladet säger.
Vägde min Nova och fick en smärre chock 450 kg mer. Då är inte masten inräknad.
Så det blir att fixa ett SRS brev.
mvh
Micke Ö
Apropå vägning så var Trosaseglarna Kjell Enbom och Erik Karlsson i Södertälje i dag för att väga sina båtar. Ska bli intressant att se vad Rabalder och WildCat väger.