• Allt För Sjön 2013 | Del 1

Idag tillbringade jag några timmar på båtmässan, Allt För Sjön, i Älvsjö med pappa. Ett mässbesök är obligatoriskt för att känna att våren är på väg.
Trots konkurrens från segelbåtsmässan Scandinavian Sailboat Show som hölls tidigare så fanns det en hel del segelbåtar på plats i mässhallarna i Älvsjö. Flera riktigt intressanta i min mening.

J/70 Foto: Niklas Qvarnström

Amerikanska J/70 är en sådan. J-båtarna har alltid tilltalat mig med sina rena slanka linjer. Nya J/70 är inget undantag. J/70 är knapt 7 meter lång och väger endast 795 kg. Med lyftbar köl och kolfiberrigg är båten lätt att montera ner för transport. Bara att sjösätta där det passar.
Över 400 båtar är sålda världen över och EM kommer att hållas på Gardasjön i sommar. 330 000:- är mässpriset för denna båt.

Här syns den lyftbara kölen. Foto: Niklas Qvarnström

Ledad mastfot möjligör enkel fällning av masten. Foto: Niklas Qvarnström

Nybygd Folkbåt. Foto: Jim Qvarnström

Intill den nya J-båten stog en betydligt äldre konstruktion. En Folkbåt i trä. Just den här modellen är dock ett danskt nybygge. Och som ni kan se på bilden ovan är det standard med hållare för Carlsberg-flaskan.

Fareast 26 på utsidan. Foto: Niklas Qvarnström

Nordic Yachts som är återförsäljare av Elan-båtarna här i Sverige är nu också återförsäljare av kinesiska Fareast-båtarna. På mässan visas 26-fotaren, men på gång finns fler modeller, bland annat en 33-fotare med premiär i sommar.

Foto: Niklas Qvarnström

Invändigt är det ljust och modernt. Plastigt tycker nog en del. Trädetaljerna är även de laminat. De styvutrymmen som finns är facken under kojerna.

Foto: Jim Qvarnström

Om man inte är allt för lång, eller om man sitter som en hösäck så slipper man slå huvudet i taket. Men så är det väl på de flesta mindre båtar. Runt rutan är det kolfiber.

Foto: Niklas Qvarnström

På toaletten återfanns en hel del kolfiber i form av handfat och bänk. Trots båtens storlek så har man fått plats med en toa med dörr.

Foto: Niklas Qvarnström

På utsidan kan man se mast från Seldén och beslag från Harken. Och på bilden ovan de nedfällbara knaparna.
Standardbåt inklusive segel, sjösatt och klar i Sverige kostar 395 000: – Jag läste nånstans att de var nio båtar sålda i Sverige redan.
Med en längd på drygt åtta meter och en vikt på bara 1700 kg lär den pinna på rätt bra. SRS-talet är föresten satt till 1.185 på mässbåten.

Mer bilder och text från mässan kommer. Nu ska jag krypa ner i sängen och kurera min långdragna förkylning.

Det här inlägget postades i Båtar, Stockholm och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på • Allt För Sjön 2013 | Del 1

  1. Hasse skriver:

    Kanon, tack! Då vet jag vad jag har att se fram emot:-)

Lämna ett svar till Hasse Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.