I Trosa BK arrangeras sedan ett par år inga kvällsseglingar längre. Under 80-talet var det över 20 båtar på onsdagskvällarna som gled runt på Fågelöfjärden.
I Södertälje, SBS, lever dock kvällsseglingarna kvar ännu, även om deltagarantalet minskat ordentligt även där. Onsdag den 8 maj kör man igång där och man tävlar i två klasser.
Själv kommer jag att ta bilen upp till Södertälje för att kliva ombord på en av båtarna. Vilken båt får ni se då
Mer om SBS onsdagsseglingar här >>>
vi hade för ett antal år sen likanade problem med låg deltagande på kvällseglingar. det fanns dock några inbitna som såg över bla. banorna. En runtbana ändrades till kryss/läns (ca. 2-3 NM) med extraben från och till starten/målet. Vi lyckades att hitta fasta sjömärken med ungefär samma avstånd i N-S, O-V NO-SW och NW-SO-riktning. och vi kör nu 2 race varje tisdag.
Seglingsområde var samma. Vi fick i en början även hjälp av en hobby-fotograf.
Deltagarantalet ökade från max 12-13 båtar till upp till 30 båtar. Tyvärr medförde det större antal deltagare även problem vid starten (mest problem vid halvvindstart) och första rundning. Viss avhopp fick vi efter några kollisioner (har dock ej hört att det blev alvarliga skador). Förhoppningsvis ligger vi även iår på merparten av segling på 20+. Vi såg även att sociala arrangemang som vår seglarpub strax före säsongstart höjde deltagarantalet.
Det finns säkerligen andra väga att få upp deltagarantal.
Intressant Peter. I Trosa körde vi i många år kryss/läns-bana, men i början på 2000-talet när deltagarantalet minskat mycket ställde vi frågan till våra seglare vad vi skulle göra för att öka intresset. Ett svar vi fick var att vi skulle ha en fast skärgårdsbana efter som kryss/läns skrämde en del mindre vana seglare. Själv var jag mot det efter som kvällsseglingarna i Trosa var de enda banseglingarna i hela närområdet. Men vi ändrade och sedan dessa har det inte dykt upp en enda ny seglare. Och de som främst förespråkade skärgårdsbana har inte heller deltagit speciellt flitigt.
Jag ger dock inte upp, ännu. Har nya idéer för 2014, eller kanske redan hösten 2013.