Det blev lättvind även i år. Skillnaden var att det ändå blåste lite mer. På morgonkulan var det dock väldigt lugnt ute på vattnet.
När pappa och jag dök upp i Oxelösund meddelade Owe Söder att det var problem att få fart på kameran som de skulle filma starten med. Det blev till att åka motorbåt i stället, och filma, fota och följa racet den vägen. Så småningom fick de dock fart på kameran med telefonhjälp från Johan på Solidtango. Då var jag redan på sjön.
Vinden blåste lätt från ost och det var halvvindstart. Klar fördel på östra sidan av linjen alltså, och det var där de flesta startade. Trots det var det förhållandevis lugna starter. Nån gapade om grosshandlare i en av de fösta starterna. Jag såg dock inget fel. Favoriterna var som väntat på hugget och var de som oftast var först över startlinjen.
I näst sista start blev det dock lite livat när X-332 Xtasy från Linköping tryckte upp Dehler 34 Doris mot lovart. Det gapades en del på Doris, men de tog sig ur situationen snyggt och lyckades dessutom komma ner i lä och förbi.
Jag noterade att vinden vred förbi ost, mer mot sydost vart efter starterna löpte på. De större båtarna fick lite mer kryss ut på bojen vid Vinterklasen. Kanske avtog även vinden.
Efter start blev det full gas på vår motorbåt och unge Oskar Lindén styrde smidigt oss över Bråviken mot skärgården på andra sidan. Redan här syntes vissa tendenser. Magnus Mattias Gustafsson med sin Norlinbåt Fore hade täten vid Logengrund. Strax bakom följde 606:an med Team Lövgren. De andra 606:orna var lite efter.
Fyra minuter senare kom Inferno 29:an Team Länsförsäkringar och strax bakom kom första båt i startgrupp två, Anders Román med sin NF.
Rivalerna var ”avhägnda” och även Anders Svensson i Expressen såg ut att vara lite efter. NF:en hade gått bra.
Södertäljebåten Hambo med Nisse Nyström var också bra med, men jag räknade snabbt ut att de var en bit efter den snabba NF:en.
Johan Kindeborgs med Banner 33 dök också upp tidigt vid Logen och kanske var han dagens utmanare till Romans NF.
Vi lämnade den lilla berghällen Logen och gasade på söderut för att hinna ikapp täten. Våra båtförare, Ola Lindén och hans son Oskar höll också koll på Erik Lindén, storebror till Oskar, som seglade 606. Men de syntes tidigt att de inte skulle ha nått med toppen att göra. De tappade mycket redan på undanvinden söder ut.
Vi landade en stund nere vid Arkö gamla lotsplats och Inferno 29:an hade gått snabbt och jagade nu Lövgrens 606. I övrigt var det samma båtar som såg heta ut. De större båtarna längre bak verkade inte så farliga. Undantaget var Dehler 34 Doris som dök upp tidigt vid lotsplatsen.
En annan som dök upp plötsligt var lastfartyget Sternö som fått för sig att ta Arkösundsleden norrut mot Norrköping, just denna dag när Arkö Runt seglades.
Det blev dock inte så trångt som jag trodde utan fartyget höll låg fart och seglarna visade gott sjömanskap och höll god koll på fartyget.
Undanvindsseglen hade nu bytt sida och kappseglingsbåtarna slörade nu norrut genom Arkösund. Aspect 40 respect fick en riktig privat vindby och dånade upp genom sundet och passerade IMX 40 FoXy Lady.
Det var annars en ganska lugn segling. Vinden blåste relativt jämnt runt tre fyra sekundmeter från ost-sydost.
I täten ångade försäkringsbåten på och skapade en lucka bakåt. Facilen med Nisse Nyström gick också bra.
Vid Anholmspricken åkte undanvindsseglen ner och en kort kryss vidtog. Sedan sträckte man över mot nästa rundning vid Gräskären där en kryss tog vid. Kryssen blev dock mest en sträckbog med några korta korrigeringsslag.
Här började IMX 40 FoXy Lady avancera i fältet och Aspect 40 dalade ordentligt.
Vi gasade på med vår motorbåt och såg den gigantiska försprången den vitröda Infernobåten hade fått. Det kändes som det var den båten som skulle vinna idag.
En annan båt som kryssade fint var ”fyran” med Mattias Gustafsson och hans juniorer. De höll jämn fart med flera större båtar och lämnade den blå 606:an med Lövgrens bakom sig för gott.
Jag anade här att ”fyran”, NF:en och facil 35:an tillhörde toppbåtarna idag.
Vi la till vid den väldigt klippiga ön Vinterklasen och besteg med vissa besvär berget. Där hade vi perfekt utsikt över Bråviken och även den röda boj som de tävlande skulle ta sig runt innan målrakan till Oxelösund.
Infernobåten såg länge ut att bli först även vid bojen, men den blå IMX 40:an stormade fram bakom och passerade i samma ögonblick som de rundade. IMX:en dock en bra bit efter på beräknad tid. Här hade jag dock själv inte riktigt koll utan räknade fel på en kvart på grupp-fembåtarna och räknade därmed bort dessa.
Och så dök Kindeborg upp med sin Dehler 34. De hade också gått mycket bra på kryssen upp mot Vinterklasen och låg i det här läget tvåa. Inte för än nästan 20 minuter senare när Strängnässeglarna rundade bojen med sin Fore petades Doris undan från andraplatsen, men det handlade om sekunder enligt min tidtagning.
Ställningen stog sig i mål och Linköpingsbåten Team Länsförsäkringar tog segern rätt klart. 12 minuter var marginalen ner till Fore-båten med Mattias Gustafsson och hans team. Stefan Kindeborg med Doris blev trea och den snabba kryssbåten FoXy Lady smög in på fjärde plats.
Totalt deltog 57 båtar vilket var ungefär som förra året.
Tack till Ola Lindén och hans som oskar som höll oss med båt. Och tack till Owe Söder, Mats Olsson och alla andra i OxSS organistation som arrangerade en trevlig segling och hjälpte pappa och mig att följa tävlingen.
Det blev en hel del foton, och film. Men nu ska jag ta det lugnt ett tag.
Pingback: Strängnäsframgångar på Arkörunt
Obs! Matias Gustafsson,inte Magnus (storebror)
Klart det är Mattias. Lite trött i går kväll…
Hej, Niklas vi hade nog mest ”diskussion” vid starten med en Bavaria 34, som skulle grosshandla sig in mellan oss o BB-bojen när Extasy låg nära i lä. Men vi släppte in dom lite snällt där ändå. Vet inte varför dom var i våran start.. f.ö. (UTV i listan vad är det??)
Tack för bra jättebra reportage, 34DD Dehlerdoris rullar på kanonbra även om lätt-spinnare 2/3 av banan inte känns helt optimalt. Men bättre än tråkiga halvvindar i alla fall.
Har du någon bra bild på oss som jag skulle kunna få till bloggen?
Seglarhälsningar
Stefan
UTV? Utom tävlan eller nått sådant kanske. Båten saknar mättal vet jag.
Återkommer om bilder. Pappa tog 200! bilder och jag 50 plus 20 minuter film.
Niklas din blogg utmanar Blur.se..
Stefan K
+1
Det fanns en grosshandlare Doris som vid startens BB-boj med gott självförtroende bakifrån mejade in i vår livboj och snällt bad om att vi skulle lämna plats (väl dokumenterat i bild här på sajten)
Men Stefan, du var grym som vanligt..bara att grattulera till ett strålande race!
//ELAN 333 lovart om Extasy
Jag har det på film. Kommer vilken dag som helst.
Nu har jag studerat min filmsnutt lite och min åsikt är klar. Kommenterar dock inget förän jag publicerar film och bilder.
Kika på filmen som Niklas lagt ut och fundera sen på vem som seglar på vem…
http://www.tangosailing.nu/2013/08/26/•-arko-runt-film-start-4/
Hej Morgan, kanonkul med Niklas film. Där man ser tydligt att en lovartbåt Elan 333 faller av emot en läbåt Doris o sedan lovar o ”mejar in” med sin livboj i en helt försvarslös läbåt Doris som varken kan falla eller lova.. :-))
Doris var förståss jättesnäll som vanligt o släppte in Elan 333 på startlinjen sedan..
Vet att läbåtar är ”skitfarliga” vid start. Tydligen också lovartbåtar som plötsligt faller av o försöker grosshandla ner till startlinjen framför överlappande läbåtar :-))
Stefan K
Tjena Morgan, tack jo vi är förståss nöjda med seglingen. Fattar bara inte hur man ska segla in 10 min på en Inferno..
Problemet vid BB bojen var att ni låg i mycket låg fart jättelångt fram och alldeles långt upp i lovart om startbojen vilket också syns på bilden. Ni skulle ju falla av o runda bojen också. Extasy o vi hade samma speed o Extasy styrde upp oss emot din båt som låg nästan still långt ovanför startbojen. Vi bromsade in lite efter skottet o gick sedan i lä om Extasy och även förbi där när väl starten gått precis som Niklas skrev. När starten gått så lämnade vi också snällt plats till er så att ni kom in mellan oss och bojen. Vi begärde aldrig plats vi var läbåt. Jag sa bara att ni har plats nu. Vi låg båda i klart farligt läge för läbåtar som kan trycka. Extasy hade kunnat lovat o täppt till vid bojen så vi hade varit tvungna att göra en 360..båda två. Nu föll Extasy av, starten hade ju gått då vilket löste knuten för oss båda. Vi la oss precis bakom och i lä om Extasy o ni hamnade då i höjd med vår BB låring.