• Seapilot 2star | Nyheterna

Jag var i dag söndag uppe i Stockholm och kollade in Seapilot-eventet där man hade prisutdelning för 2014 års race. Det var även lite genomgång av racet där meteorologen och de tre topp-placerade skepparna fick redogöra för händelser och strategi. Utan undanvindssegel och med mestadels öppna bogar blev det dock inte så mycket strategisnack. Det var ju mest raka spåret mellan märkena.

En rad nyheter presenterades sedan inför kommande race 2015.

Starten sker då en måndag, 25 maj. Första start klockan 8.00 är det tänkt. Tanken är sedan att det ska bli gruppvis omstarter i respektive hamn, inte som tidigare individuella starter. Att ha gemensam start gör ju att man vill starta dagtid, när det är ljust. Därför kommer starten i Oxelösund att ske på förmiddagen så alla båtar ska hinna till Visby och få en hygglig vila innan nästa start på tisdag förmiddag.

Efter som detta tar lite längre tid så kommer banan att kortas en aning genom att Landsort och Knolls Grund permanent tas bort från banan.

När det gäller undanvindssegel så kommer det bli så att seglingsnämnden kan, om det är risk för hårt väder, tillåta seglare att avstå undanvindssegel och också segla med SRS-tal utan undanvindssegel. Detta ska då anmälas innan en viss tid dagen för start om jag uppfattade det hela rätt. Dessutom ska det gälla hela seglingen runt. Så man kan alltså inte välja bort undanvindssegel en etapp för att välja till det sedan nästa etapp.

För att locka fler kvinnliga seglare, och unga seglare blir det rabatt på startavgiften för besättningar som innehåller unga (födda 1990 och senare) och kvinnor. Ett nytt vandringspris läggs även till för besättning med minst en ungdom.

Bevakningen kommer att bli bättre genom att en fast webbkamera kommer att installeras i Oxelösunds hamn och dessutom ska det finnas planer för en kamera även i Oskarshamns Hamn.

Anmälningarna har börjat trilla in, men det återstår att se hur seglarna tar dessa förändringar. Jag har hört en del negativa kommentarer till just att starta på måndag. I skrivande stund på söndagkvällen är det 13 anmälda. Då har dock anmälan inte öppnat officiellt, utan det är bara de som deltagit tidigare som kunnat anmäla sig under kvällen. Riktiga anmälan öppnar vid midnatt.

Ask och Embla blev för övrigt först. Att anmäla sig alltså. Peter och Johan Ask med SwedeStar 370 Embla.

Så vad tycker ni om förändringarna? Kommentera gärna.

Seapilot2star >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 svar på • Seapilot 2star | Nyheterna

  1. Anders skriver:

    Hejsan,
    Jag var också på prisutdelningen och genomgången och tycker väl att själv få välja undanvindssegel eller inte är en ”nobrainer”. Ganska självklart med andra ord. Vad jag däremot inte är så förtjust i, om jag förstod upplägget rätt, är idén med omstarter gruppvis varje morgon. Det blir ju som vilken semestersegling som helst!? Utmaningen med just 2Star tycker jag och gasten är att man också måste klara av att sova och äta under gång. Segla 10-12 timmar i dagsljus med 10-15 timmars nattvila däremellan blir inte mycket till utmaning…

  2. Pingback: Boka in Robline One Star 2015 |

  3. JIMMY skriver:

    Visst är det så att ”utmaningen” blir mindre men det är fortfarande en prestigefylld kappsegling. Och ska man se det positivt så skulle detta även kunna innebära att man kan tillämpa Cat4, dvs sänka kraven på dyr säkerhetsutrustning (tex livflotte, mm) då man nu faktiskt kommer att segla under helt andra förutsättningar:

    1. Kortare banben.
    2. Segling uteslutande i dagsljus (förutsatt att det inte blir stiltje).
    3. Normal dygnsvila innebär helt skärpta seglare.
    4. Gemensamma starterna där de snabbaste alltid startar sist innebär att över 100st båtar vistas inom relativt små distanser ifrån varandra speciellt med tanke på att de allra flesta seglar i ungefär samma spår då alla har GPS i dag.

    Alla dessa saker sammantaget höjer säkerheten markant och Cat3 måste anses som att skjuta över målet rejält under dessa förutsättningar.

    Att sänka kraven på dyr säkerhetsutrustning tror jag skulle sänka tröskeln för många och därmed locka än fler deltagare, bra för bredden! Europas största doublehandedkappsegling?

    Vill man ha större utmaning på ostkusten kan man sedan köra ÅFOR dubblehanded eller varför inte Robline One Star – solo.

  4. Stefan K skriver:

    Håller med Jimmy om Cat 4. Cat 3 känns lite överkurs med tanke på bansträckningen.
    Sedan Jimmy hörde nå´t om ”drev” av Christian herzberg.. hör av dig så tittar jag på det.
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  5. Niklas Strandberg skriver:

    Jag tycker charmen med 2star varit så mycket mer än kappseglingsmomentet. Utmaningen med kombinationen nattsegling, sömnbrist och att hålla hög snittfart är det som lockat mig att åka från västkusten för att delta. Nu försvinner de två första delarna och det blir mer kappsegling och mindre sjömanskap och flyttande av gränser. Känns inte kul. Vad har drivit beslutet att dagsegla? Kommer det önskemålet verkligen från seglarna? Vi är nu långt från ursprungsseglingen östersjömaran. Hoppas vi ses 2016.

  6. Stefan skriver:

    Jag är också intresserad av att veta vad som drivit dessa förändringar, är det enkät från seglarna eller är det tävlingsledningen. Formatet var perfekt som det var tycker jag, tappar lite edgen genom att göra det till en familjesegling. Att det sedan blir en hel veckas semester med start måndag känns inte genomtänkt, risk för tapp i deltarantal. Vad vill egentligen Seapilot med tävlingen, har någon ställt frågan ?
    Läser man inbjudan är det cat 3 segling.!

Lämna ett svar till Niklas Strandberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.