Det är torsdag och båtarna börjar fylla på hamnen på Skeppsholmen. Och startlistorna hade landat på hemsidan i morse när jag vaknade upp. Men det är lite svårt at få en överblick på listorna. Så jag har knåpat ihop egna listor. Här finns de >>>
Jag brukar ju börja mina genomgångar med en koll på vädret. Mest för er som inte ska segla. Antar att seglarna har minst lika bra koll på vädret som jag har.
Väderkartorna ser lite annorlunda ut idag. Den friska nordvinden som kunde anas i flera prognoser är borta. I stället är det stora områden med riktigt lätta vindar, varje dag. Det kan bli ett utdraget race även i år. Men det finns vindar också, och små ändringar på kartorna kan göra stora skillnader. På weatheronline.co.uk ser området kring Gotland ut som ett plockepinn-spel med enkla vindpilar kors och tvärs. På måndag kväll ser det ut att kunna bli över fem meters vind vid södra Gotland, annars ser det lugnt ut. Knappar jag in Gotska Sandön på windguru.cz så är det vindar mellan noll och tre meter från söndag till torsdag, med undantag för några timmar natten till tisdag när det ska blåsa drygt fyra meter.
Det är dock inget högtrycksväder, utan lågtryck och fronter, så det kan säkert hända en hel del innan tävlingsflottan drar ut på havet på söndag.
Så till min genomgång av båtarna. Denna gång är det ORCi som gäller. De heta båtarna! Eliten! Här finns inga cruisingseglare. Alla är med för att vinna. I stort sett alla skulle vara toppbåtar i en SRS-klass.
Nu finns det som sagt en startlista att gå efter och jag börjar med ”småbåtarna” först, ORCi B. 16 båtar i klassen just nu. Finska Nornan IX med Gert Sundholm har lämnat W.O. och dyker inte upp i år.
En annan finsk båt som däremot är på plats är First 35 Bianco. Sexa och sjua de senaste åren, och de vann nyligen den stora finska tävlingen Suursaari Race. Jag tror på det här gänget. Pallen är möjlig.
First 40.7-båtarna dominerade ju förra året. Etta, trea och fyra kom de. Alla tre är kappabla till att vara med i täten, men jag tror inte de har sådant flyt att alla är i topp även i år. Absolute Blue med Hans-Åke Nordstedt är väl ändå den som har bäst chans att hålla sig i topp.
Team Pro4u med Patrick Forsgren kom ju bara sjua förra året. Gissar att de vill ha ordentlig revanch nu. Topp-tre ska de vara. Mikael och Odd Lindqvist, och Patrik Erlandsson är några av ”gubbarna” ombord.
Förra årets totalsegrare i ORCi, Finngulf 33 La Dolce Vita lär också vara med och tampas om tätplatserna. På de fyra senaste åren har de en tredjeplats som sämst. De vann sin klass på Lidingö Runt tidigare i år, men det gjorde även Pro4u. Även La Dolce Vita bör vara given på topp-tre. Men mycket kan hända om vädret blir som prognoserna ser ut.
En X-35 finns också med i ORCi-klassen. Valdemarsvik har valt ORCi i stället för SRS som de andra X-35orna.
De blev nyligen tvåa på X-35-SM och har stadigt klättrat uppåt på resultatlistorna. De kan mycket väl vara med och tampas om pallplatserna. De har ju gått bra tidigare när det varit lätta och trixiga vindar. Och nu har de ett nytt vapen ombord i form av ett 65 kvadrat stort code-segel. De hamnar dock inte på min topp-tre-lista för det.
Mitt tips i ORCi B: La Dolce Vita/Finngulf 33 – Pro4u/First 36.7 – Bianco/First 35
Går vi vidare med ORCi A så är det 19 båtar där. DataCom verkar vara struken och därmed är det en båt mindre att slå för de andra.
ORCi A ser lite mindre tuff ut än ORCi B, även om det också här finns gott om starka båtar och seglare.
IMX 40orna brukar vara starka. FoXy Lady vann förra året och Du Soleil II blev fyra. Du Soleil vann för övrigt Sandhamn Open tidigare i år och de båda IMX-båtarna lär hålla till högt upp även här.
Från Christinehamn kommer First 40 Karukera med Ola Sandell. Etta, fyra och tvåa är deras serie de senaste åren. Karukera blev också tvåa på Marstrand Big Boat Race för några veckor sedan, en tävling som håller hög klass. Sandell har även vunnit Gotland Runt 2001. Helt klart en toppbåt.
Vencom-teamet seglade tidigare en Salona 37 framgångsrikt. Inför året har de bytt till en Ker 39 och började säsongen med att vinna Marstrand Big Boat Race. För mig är de naturligtvis stora favoriter i denna klass.
En liten outsider till pallen är nog Club Swan 42 Lady Killer med Mats Bergryd. Tittar man på besättningslistan så finns det dock en hel del erfarenhet. Björn och Viktor Österberg, Mark Hallquist och Klabbe Nylöf. Björn Österberg brukar ju hamna på båtar som placerar sig bra.
Teknova/albatross måste kanske också nämnas. Även de har en för året ny båt. De har bytt sin First 40 mot en M34 som modifierats en del. De lär vara med ganska högt upp, om det inte blir en ryslig massa kryss på banan. Men jag tror de får svårt att nå pallen här.
Min topp-tre i ORCi A blir denna: Vencom/Ker 39 – Du Soleil II/IMX 40 – Karukera/First 40
Så till sist ORCi Big Boat. Klassen med de stora båtarna. Nån av dessa kommer att vara först i mål och stjäla all uppmärksamhet från alla andra.
11 båtar är de nu. En rätt brokig samling båtar. Från den gamla Withbread-båten Rothmans till den lilla 38-fotaren Carbonara. Carbonara, en MC 38, är knappt 12 meter, men klassar ändå in bland Big Boats. Den är som sagt bara 38 fot, och som en liten jämförelse så har den 1.552 i SRS. (Ungefär…) Men nu är det ORCi de seglar.
Jag har inte koll på hur MC 38an seglar. Men jag skulle tro att de gärna vill ha en frisk undanvind för att få det lätta skrovet att flyga fram. Men samtidigt är ju båten lätt och har mycket segel. Jämfört med många andra kan den nog gå bra även i lätta vindar, innan de tyngre båtarna får upp farten.
Harald Krecker från Västerås har lyckats samla en massa mer eller mindre kända seglarprofiler på sin Swan 70 Bugia Bianca. Olle ”Jo” Johansson, Calle Hennix, Magnus Woxén och Lasse Tapper är några. Kanske kan vara något för pallen?
Thomas Blixt med sin TP52 är naturligtvis favorit i den här klassen. Han har ju rutin på det här nu, och båten brukar gå bra. Och jag tror Blixt håller för an pallplats även i år.
De utländska båtarna Opal och Caro känner jag inte till alls. De kan hamna var som helst i resultatlistan. Opal, en Elliott 57 ser dock bra ut i mina ögon. Lätt och inte allt för bred. Kanske kan vara något för ett lättvindsrace.
Men blir det som förra året, med en massa bleken så är det en ”långsam” båt man ska ha. Kanske kan ryssarna med sin Elliott 45 Blagordanost 2 överaska.
På 100-fotaren Hyundai seglare Claes Brunnhage som rorsman, men Hyundai har ett väldigt högt mättal och ska vara lååångt föra alla andra. De var ju inte ens först i mål förra året, och även om de har lite bättre besättning i år så tror jag Bertil Söderberg får nöja sig med att försöka vara först i mål.
Mitt sista topp-tre-tips blir: Blixt Pro Sailing/TP 52 – Carbonara/MC 38 – Bugia Bianca/Swan 70
Liknande väderprognos som förra året!
Många SRS amatörer var före ”eliten” även på seglad tid 2014.I värsta fall kan det upprepas!
Har dock samma favoriter som Du, LDV och P4U.
Med vänlig hälsning, Kjell
Som ”åskådare” hoppas jag förståss på svaga trixiga vindar. Då blir det fler dagar att följa racet på Det händer mer i form av överaskande resultat.
Jag tror som du Niklas att en stor del av ORCi-gänget skulle placera sig i topp i SRS medan en mindre del av SRS-gänget skulle placera sig i topp i ORCi. Om totalsegraren kommer från SRS eller ORCi är helt öppet tror jag. Skicklighet och förberedelser är oerhört viktiga men i det här väderläget så spelar även turen in ibland. om man fastnar eller får en privatare 200 meter från konkurrenterna.
Det är kul att läsa dina inför-tips!
Verkar som om dom öppnat upp banan lite detta år. Är fler val möjligheter i skärgården samt att man inte måste ha Gotska om styrbord. Öppnar ju upp för lite mer taktiska vägval än tidigare.
Det har jag faktiskt inte tänkt på själv. Men det låter ju bra om det finns större vägvalsmöjligheter.