Inför Hyundai Cup 2016

hc2016På lördag seglas Hyundai Cup. 160 båtar är anmälda, något färre än förra året då det var 162 som startade. Det ser ut att bli en fins dag för segling, förutsatt att man vill ha vind. Väderprognoserna tyder på soligt och förhållandevis varmt. Och bra vind. En bit över tio meter kan det bli på förmiddagen, och avtagande. Fördel tidigt startande kanske.

Här finns gott statistik över de anmälda båtarna >>>

X-332 är vanligaste båttypen med sex anmälda. X-yachts dominerar bland båtfabrikaten med 19 deltagare. Vanligaste klubb är förstås KSSS. Min klubb Trosa Båtklubb har för övrigt två deltagare.

Festen lär pågå dygnet runt i hamnen, även för åskådarna. Åskådarbåt kommer att finnas och en storbildsskärm på land för de som vill följa racet från land. Hamnen.se med Claes ”Oliven” Olivecrona kommer vad jag förstår att filma tävlingen. Även jag blev tillfrågad om att vara med på ett hörn men tackade nej den här gången.

Men några segerkandidater kan jag väl ta ut.
Det kan ju vara en fördel att starta tidigt. Dels så verkar det bli bättre vind på förmiddagen. Men tidigt startande får ju också segla i fri vind mer än de som startar på slutet, förutsatt att man seglar bra förstås.

IF-båtarna Viola och Apelsinen är två som brukar ligga med högt upp i resultaten.
One Off-båten Piano med lurige Roffe ”Plåt” Erixon tillhör också en av mina favoriter. Seglar alltid bra och lördagens vindar bör passa båten.

RS Elite La Lupa med Tor Jacobsson vinner ju allt han startar i, nästan. Lidingö Runt, Ornö Runt och Ulvöregattan. SRS-talet diskuteras flitigt, och det kan jag förstå när man vinner så många tävlingar med så många båtar.
Men blir det blåsigt och mycket sjö lär det bli blött i en sådan båt.

En joker på banan är förstås Banner 33 Joker från Nyköping. Johan Kindeborg brukar alltid placera sig högt upp. En och annan reagerar på SRS-talet. 1,141 för en Banner 33 är lågt. Men båten seglas med fock på en lägre rigg. Och så är båten kortare än standard.

Melges 24 Marinaman.se vann Arkö Runt i lördags och Waldemarsviks Ostkust Regatta förra helgen. Blir det inte allt för mycket kryss så är det garanterat med högt upp.

Finngulf 33 La Dolce Vita och One Off-båten Mithril brukar gå bra, och har placerat sig bra på flera race under året. De startar nära varandra och lär nog sporra varandra till bra placeringar.

Det finns ju många som kan vinna, och jag tänker inte räkna upp dem alla. Men nedan listar jag 20 favoriter.

Apelsinen 3352 IF
Vitamin 1653 IF
La Lupa 42 RS Elite
Team Erfator 3 M 25 turbo
Joker 16 Banner 33 RC
Trixie 182 X-332
La Dolce Vita 55 Finngulf 33
Mthril 1 One Off
Boxer 334 X-332 Sport
Marinaman.se 554 Melges 24
Amarone 144 Grand Soleil 37
Tiki Minos 22 Arcona 340
EllvAnn 126 Pronavia 38
Inga from Sweden 1 Corby 33
Malin/Team Pro4u 88 First 36.7 mod
Absolute Blue 21 First 40.7 std köl
FoXy Lady 4646 IMX 40
Hurrykanen 666 Farr 40 OD
Rush 10004 Sydney 40
Carbonara 38100 MC 38

 

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

50 svar på Inför Hyundai Cup 2016

  1. TH skriver:

    Oddsen på att RS Elite La Lupa vinner är nog inte höga. Har försökt få en förklaring av SRS kommiten, Hur sänkningen 5.5 + brev 2.3 är möjlig ?? Men dom svarar inte !!!

  2. Johan skriver:

    I morgon är det tillfartsrace norrifrån, all info. om deltagare och starttider finns på hemsidan: hyundaicup.se

  3. Nadine skriver:

    Saknar vinnarbåtarna från Lidingö Runt, ÅFIR och Kräftköret i listan. Alltså Farr 40 Stormtrooper, SK95 Marga och GS42 Wonderboo.

  4. Niklas skriver:

    Anmäler mig härmed till tillfartsracet. IMX38 Dominatrix, SRS: 1,291

  5. Johan skriver:

    Det gick sådär…med jättespinnaker som vi nästan inte klarade av att hantera eller fick upp och använda
    Vinnarbåten efteranmälde strax före start utan spinnaker.. Surt!
    48 timmarsregeln gäller inte i Nynäshamn!.

    Joker har 5% skillnad med och utan spinnaker.. Vi hade gärna kört utan också när vi inte klarade boathandling i 15 m/s.
    Nu vet vi att man kan vänta till Fredag kväll med anmälan /ändring..tror inte vi är ensamma om det!!! Surt!!

  6. Jan Larsson skriver:

    Enligt inbjudan 1.3 ”…utan undanvindssegel föranmälas… senast 48 timmar före start. Vid efteranmälan (mindre än 48 timmar före start) gäller grund SRS, alltså SRS tal med undanvindssegel. Man kan alltså inte anmäla med SRS utan undanvindssegel de två sista dygnen före start.
    Hälsningar Jan Larsson Norrköping SK

    • Johan skriver:

      Det ni skriver är regler…verkligheten är annorlunda…Vi på Joker hade ändå inte en chans att matcha en A-22 med SRS avdrag på 7%. Utan spinnaker…grejen är den att det ska anmälas 48 timmar innan start…Surt!

    • Christina Johnsson skriver:

      Håller med Jan Larsson att regler bör följas. Var det för att det var en hemmabåt som man gjorde avsteg från reglerna?

  7. S73Calluna skriver:

    A22:orna är extremt bra hårdvindsbåtar. Då är de verkligen svårslagna på SRS. Lättar det ut har de däremot inte en chans. På Hyundai cup har det nu två år i rad blåst riktigt hårt varför A22:or vunnit. För ett par år sedan på Hyundai Cup kommer jag ihåg då vi med likvärdigt SRS på lätt bidevind säkert gick 10-15 procent snabbare än en Tiger 22:a. På årets Kolfiberrodret gick vi även snabbare än Paloma och SK30:an som vann ända tills det började blåsa då de bara halkade iväg…

  8. Jan Larsson skriver:

    Jag har inte sett resultatlistan och vet inte hur slutresultatet påverkas av att båt fått efteranmälas felaktigt med spinnaker avdrag.
    Det här är inte en regel som bör följas, den SKALL följas, jag kan inte se att man på något sätt enligt KSR, inbjudan, kappseglingsreglementet osv. har något stöd för att göra avsteg från detta.
    Kappseglingsledningen måste naturligtvis göra rättelse om man gjort fel.
    Var det inte något liknande för några år sedan i Hc?
    Gör om och gör rätt!
    Jan Larsson NSK

  9. Per skriver:

    Stämmer det så är det såklart skitdåligt. Det blev protestförhandling ang detta men protesten avslogs vet inte på vilka grunder men jag antar därmed att de var anmälda i tid. Förövrigt var det en tuff segling och en bra fest… Vi är trötta idag.

  10. Erik Barkefors skriver:

    En intressant sak är att Hummingbird fortfarande inte finns med i listan över anmälda båtar. I resultatlistan som sattes upp i Nynäshamn så finns inga SRS-tal angivna. Det går alltså inte att veta vilket SRS-tal båten seglat på.
    Det finns ingen A22/Sk22 med namnet Hummingbird som har SRS-mätbrev och A22/Sk22 togs bort ur SRS-tabellen för några år sedan pga att båtarna är så olika.
    Tävlingsledningen får nog många frågor den närmaste tiden…
    http://matbrev.svensksegling.se/home/approvedList?SrsGrid-orderBy=Båttyp-asc&SrsGrid-sort=Båttyp-asc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter=

    • Niklas skriver:

      Jodå, visst finns A22 i SRS-tabellen. Den lades till förra året igen. Och den står därmed långt ner om man inte sorterar tabellen på båttyp. http://matbrev.svensksegling.se/Files/SrsPdf2016/A22.pdf

      Jag håller dock med om att resultatlistor ska innehålla SRS-tal så att man verkligen kan se om det har räknats rätt. Fel kan man ju göra och då är det bra om allt är tydligt så felen kan ses och rättas till.

      Kan ju tillägga att bara för att en deltagare inte finns med på listan äver anmälda på webben behöver det ju inte betyda att båten inte är anmäld. Den kan ju vara anmäld via telefon eller muntligen till tävlingsledning och att tävlingsledning inte lagt in den på hemsidan.
      Även i Trosa får vi anmälningar muntligt och via telefon. Jag försöker dock att skriva in i listan på nätet för att just undvika missförstånd.

      Som åskådare skulle jag dock gärna ha haft en uppdaterad startlista med startider på nätet.
      Även om HC samlar mycket deltagare finns mycket att förbättra.

  11. Jan Larsson skriver:

    Man upprättar inbjudan, seglingsföreskrifter osv. för att allt ska vara klart som korvspad. Vid en så stor tävling som Hc är det extra viktigt att det verkligen är rätt formulerat och följs, det gäller ju trots allt rätt mycket för många. Många deltagare kommer långt från tävlingsplatsen och bör kunna kräva att alla deltagare anmäls och redovisas till tävlingen korrekt.
    Inbjudan ger inte utrymme för: ”Den kan ju vara anmäld via telefon eller muntligen till tävlingsledning och att tävlingsledning inte lagt in den på hemsidan”! (Citat inlägg ovan)
    Enligt inbjudan 3,1 sker ”anmälan via webben” något annat utrymme ges inte.
    Varför avslogs protesten, det skulle vara intressant att ta del av, Varför var vinnande båt inte med på anmälningslistan (163 båtar)?
    Det är principiellt viktigt då det ju faktiskt gäller första plats och följande topplaceringar i en stor tävling!

  12. Niklas skriver:

    Det kan vara ytterligare ett par båtar som anmälts utan undanvindssegel på lördag morgon. Jeanneau Languria står på anmälningslistan på webben med undanvindssegel, men i resultatet utan.
    En Linjett 37 S/Y Anna finns inte i anmälningslistan men i resultatlistan utan undanvindssegel. Linjetten kan dock vara en Linjett-charterbåt där de anmält en L40 men sedan deltagit med en L37, dock är SRS-talet fel, vilket det är på kanske ett tiotal båtar ytterligare. Sveakryssaren bland annat har ett konstigt SRS, och hittar inget mätbrev på den.

  13. Bengt Falkenberg skriver:

    Hej alla!
    Har aldrig varit inne på tangosailing tidigare (skall börja nu)

    Såg diskussionen här ang efteranmälda båtar.
    Jag tog ut texten i inbjudan ang efteranmälningar. Regeltolkningen är att då det står att: ”efteranmälan KAN göras”.. på ett vist sätt så betyder det även att den KAN göras även på andra sätt… Jag vet att det låter galet men det betyder att man KAN anmäla sig hela tiden fram till start om arrangören går med på det.

    Det finns tolkningsfall på detta. Vi på Teknova hade en protest mot vinnande båten på Tjörn Runt totalt 2011. Då denna var anmäld för sent enligt oss som kom 2:a.
    Protesten blev avslagen just på detta KAN. Hade inte protesten blivit avslagen i lördags utan gått åt andra hållet, så hade resultatet av en överklagan garanterat avgjorts på detta KAN…

    ”Efteranmälan kan göras fram till och med fredag 2016-08-26 mot en anmälningsavgift
    om 1200kr kontant till regattaexpedition.”

    Bengt Falkenberg

  14. Rikard I skriver:

    Jag förstod inte då på prisutdelningen varför en mycket erfaren seglare buade vinnarna. Jag tyckte att det var förmätet vid tillfället.

    Men efteråt har jag förstått att vinnarna tyvärr medvetet eller omedvetet brutit mot seglingsföreskrifterna (1.3 har det uppgetts map undanvindssegel) och på så sätt fått starta mycket tidigare än korrekt på ett felaktigt SRS-tal.

    Jag upplever att det är väldigt tråkigt att skepparen inte inser att detta är allt annat än sportmannamässigt. Och att denne samtidigt inte diskvalificerade sig själv efter att ha blivit informerad om detta faktum vid protesten (som lär ha kommit in för sent). Jag förstår att förstapriset staller det i perspektiv.

    Det ingår nämligen i god traditionell seglingssed att ta ansvar för att man följer reglerna precis som det är i golfens värld. Om seglingen går samma väg som andra sporter, så tycker åtminstone jag att vi är på helt fel väg. Det är alldeles för lätt att fuska i en materialsport som vår.

    Hursom, vi hade en mycket trevlig tävling i hårdvinden på Mysingen! Lite väl spännande ibland men hyperskoj.

    • Skoglund skriver:

      Om det nu var så att protesten ogillade för att den kom försent är jag inte alls förvånad. Det är på tok för många protester ogillas av formella skäl. På ÅFOR så slog två båtar samman med stora materiella skador, den protesten ogillade också för att den kom försent. Samma sak var det väl hy Hyundai för några år sedan. Man kan i princip göra vad som helst, ta genvägar segla med segel som inte finns så i mätbrevet så länge någon konkurrent gör precis rätt när de protesterar. Är det inte tidpunkten för protesten så är det något annat akademiskt som sätter stopp.
      Att ha en bil som förstapris i en SRS-segling tycker jag är totalt fel. Det skapar dessa situationer och tar fram det sämsta ur motståndare (och mig själv). Dessutom så bör man ha något av en udda båt för att vinna. De senaste åren är det båtar som sticker ut som vinner.

      • Niklas skriver:

        Det där med protester som avslås skulle jag kunna skriva ett långt inlägg om. Jag har själv varit med om att få en protest avslagen för att inte haft en regelrätt protestflagga. Jag har själv suttit med i en protestkommitté på ett mästerskap där man avslagit protesten för att flaggan visades för sent. Då handlade det om sekunder för att man höll på att ta ner spinnakern i en rundning med två personer ombord. Att avslå är ju enkelt, då slipper man ju bestämma.

  15. Jan Larsson skriver:

    Efteranmälan kunde enligt inbjudan göras senast fredagen 16 08 26 till klockan 22 får man anta då regatta expeditionen stängde 22 enligt inbjudan. Det gick därmed inte att anmäla (eller ändra i sin anmälan får man anta) under lördagen före start.
    I SRS handledningen har man påpekat vikten att klargöra vad som gäller: ”att en båt med ett alternativt SRS-tal i SRS-mätbrevet eller båtdatabladet för kappsegling utan undanvindssegel får anmälas utan sådana segel. Inbjudan och seglingsföreskrifter kan ange en tidsgräns för en sådan anmälan”.
    Vid Hc valde man att inte ange om 48 timmars regel gällde vilket väl får anses vara lämpligt att ange och som kanske dom flesta deltagarna antog gällde!?
    Det lämnar väl därmed öppet för ändringar och efteranmälningar till fredagskväll 22 00 men däremot inte på lördag morgon
    Det har nämnts om ”anmälan och ändringar” på lördagen, det är då inte korrekt och därmed ogiltigt som jag ser det.

  16. Niklas skriver:

    Men även om man nu kan efteranmäla sig enligt inbjudan punkt 3, gäller då inte punkt 1.3 att man måste välja segel senast 48h före start? Jag tycker fortfarande det är klart att om man efteranmäler sig senare än 48h så kan man inte välja bort undanvindssegel.

    • Bengt Falkenberg skriver:

      Jag tänkte på det viset men även i vårt case 2011.
      Men när det står KAN innebär att man KAN även göra på andra sätt fick vi lära oss.
      Båten vi protesterade mot på Tjörn Runt 2011 var ingen standard båt och mätbrevet var utställt fredagen innan start, dvs utanför möjlig kontroll och kännedom av andra deltagare, och med möjlighet att justeras med tex kunskap om väder osv.
      Därför protesterade vi då vi tyckte att detta var fel.

      Man kan kanske vända på det hela och säga att när inbjudan ser ut som den gör med KAN så är det omöjligt för en arrangör att säga nej till en båt som anmält sig inom ramen för inbjudan. Men man har möjlighet att släppa in båtar som man vill skall vara med om man vill.. Kanske är det den frihet som KAN innebär för arrangören som gör att man skriver på det viset?

  17. Jan Larsson skriver:

    Jag är enig med Niklas, hur man än vänder och vrider på frågan måste 48 timmar gälla.
    Inbjuda 1,3 säger: ”En båt med ett alternativt SRS/SRSv-tal i SRS-tabellen, SRS-mätbrevet eller SRSvmätbrevet för kappsegling utan undanvindssegel får anmälas utan sådana segel.
    Detta ska anmälas senast 48 timmar före start till seglingsledningen”.
    DETTA SKA ANMÄLAS SENAST 48 TIMMAR… alltså kan man inte anmäla detta efter 48 timmar vid efteranmälan.
    Vid Hc anmälde båt segling utan spinnaker vilket strider mot 1,3. Man lämnar öppet för efteranmälan men det är då för sent att anmäla utan spinnaker enligt inbjudan 1,3.
    Vidare kan man inte göra korrigeringar i anmälan enligt regel 1,2 i inbjudan: ”Eventuella korrigeringar av anmälan emottages senast 48 timmar före start”.
    Därmed gäller SRS med undanvindssegel vid anmälan närmare än 48 timmar före start och att man kan inte ändra SRS tal efter 48 timmar till start. Allt enligt inbjudan som jag ser det.

    • Bengt Falkenberg skriver:

      Jag är också enig med Niklas och dig Jan hur det borde vara. Tro mig, Men tidigare case har inte fått det utslaget hur dumt det än låter.. Detta KAN gör att man KAN anmäla sig även på andra sätt som inte står i inbjudan. I inbjudan står bara ett av sätten.

      OBS! Jag försvarar inte detta på något sätt då jag själv krigat för en totalseger på Tjörn Runt i ett liknande case där mätbrev och segelföring skulle varit inne en vecka innan start men båtar som hade det klart kvällen innan fick vinna…

      • Svenne skriver:

        Vem protesterar man mot, båt eller seglingsledningen. Jag tycker att har man fått anmäla sig så måste man också få vinna. I annat fall ska inte anmälan tas emot av arrangörerna.

    • Svenne skriver:

      Väldigt märkligt regel, om man vänder på det. Dvs anmäler sig utan undanvindssegel och på tävlingsdagen blir det lättvind. Är det då helt okej att ändra till att segla med undanvindssegel ?

    • TH skriver:

      Håller med dej Janne. på HC hemsida står det precis som vad du påpekar; DET ÄR 48 timmar som gäller. Så som jag kan fatta så har tävlings ledningen gjort FEL när dom tog emot anmälan..Vet inte om man kan protestera mot seglingen via SSF ??

  18. Pär Lindforss skriver:

    Den största skandalen är ändå att en erfaren seglare står på prisutdelningen och skriker fuskare och buar åt A22 besättningen. Detta hör inte hemma inom seglingen och borde bli ett disciplinärende med lång avstängning.

    • Niklas skriver:

      Det är bedrövligt! Osportsligt uppträdande kan man väl kalla sådant. Var med om något liknande när vi seglade IMS-SM 1993 i Nynäshamn när en Fortissimo tog segern. En besättning satt och drack champagne, tjoade o skrek, och buade sedan ut vinnarna på prisutdelningen.

      Man får naturligtvis tycka vad man vill. Men man kan uppföra sig.

  19. Bengt Falkenberg skriver:

    Pär + Niklas!
    Jag håller med till 100%. Riktigt tråkigt oavsett situationen. Borde inte få passera utan åtgärd.

    Man kan vara besviken på en förlorad protest och denna formulering som används. Men det visar också på ett grund läggande problem i sporten. Det är för komplicerat med för många regler.
    Det är inte enkelt att ha koll på allt och att ett ord kan ändra på så mycket som de flesta tar som självklart och rättvist.

    Jag vill minas att Tjörn runt har tex behållt sitt KAN trots det som hände oss 2011.

    Jag tror att det hade varit bra med en segelföreskrift mall från Ssf där man kan ändra vissa delar för att anpassa för den aktuella seglingen men att andra delar som tex anmälan är skrivet vatten tätt i sten.
    Tror det hade varit en bra lösning för både arrangörer och deltagare.

    Ssf löste ju problemen med alla olika varianter på entyps regler med en mall för ganska många år sedan och det fungerar mycket bättre.

    • Peter kross skriver:

      Jag håller med om att hela regelverket är för complex. inte så sällan behöver man titta I manga olika document för att få en bild. Jag blev något förvånad att skärgådskryssare återinfördes i tabellen. Det är därifrån en hänvisning till klassens mätbrev (ytterligare ett ställe att kolla). Det blir väl rätt ur ett regelperspektiv men det blir mer komplicerat. (manga bäckar små…)

      Mallar för inbjudan och seglingsföreskrifter finns dock.

      http://www.svensksegling.se/Kappsegling/arrangorkappsegling/tavlingsreglemente/9Mallar

      sen är det ju upp för arrangören att välja vad man tar bort eller lägger till. det är vål till det onda och det goda.

      I inbjudningsmallen rekommenderas att ta eventuellt ut är lägre avgift om man föranmälla sig istället för en högre avgift om man anmäla sig senare. Det är en intressant tanke. Mao. blir det då efteranmälningsavgift den ordinarie avgiften och dagens ordinarie avgift en rabatterad avgift. samma gäller då även anmälningstider.

  20. Niklas skriver:

    http://www.nynashamnyachtclub.se/fran-protestkommitten/

    ”Från Protestkommittén
    Protestkommittén vid Hyundai cup 2016 har behandlat en protest från Piano med segelnr 5012, mot Hummingbird med segelnr 367. Protesten avslogs då protestkommittén inte funnit något regelbrott. Skepparen på Piano är inte nöjd med utslaget och kommer att överklaga till Svenska Seglarförbundets Regelkommitté.

    Protestkommittén vid Hyundai cup 2016
    Owe Lundbladh”

  21. Jan Larsson skriver:

    Knepigt när det är protest som inte gäller händelse på banan och en situation som de flesta inte kände till förrän långt efter målgång.
    Man kan tycka att tävlingsledningen borde rättat SRS talet när det kom till deras kännedom.
    Vilken regel har man brutit emot?
    I inbjudan står det: ”1.1 Tävlingen genomförs i överensstämmelse med reglerna så som de är definierade i Kappseglingsreglerna
    (KSR) och med Appendix S samt SRS reglerna”.
    I KSR avdelningen Definitioner, anges under rubriken Regler, e) Inbjudan. (inbjudan är alltså en regel)
    KSR del 7 Kappseglingsarrangemang, 85 Regler som gäller; säger; ”Arrangör, kappseglingskommittén och protestkommittén ska följa reglerna som gäller när de genomför och dömer kappsegling”. (i det här fallet ex. inbjudan)
    Alltså; inbjudan är en regel och i det aktuella fallet bröts det mot den regeln när 48 timmars gränsen för anmälan åsidosatts både av båt som anmälde sig till seglingen och tävlingsledningen som godtog anmälan om SRS tal utan undanvindssegel.
    Men kan då Piano protestera? Enligt KSR del 5 Protester, gottgörelse… 60,1 får en båt protestera mot en annan båt för brott mot regel i del 2 eller regel 31… eller ansöka om gottgörelse.
    Som sagt, regelverket är inte enkelt!

  22. Jörgen skriver:

    Årets största skandal är ändå att en erfaren seglare står på prisutdelningen och skriker fuskare och buar åt A22 besättningen. Detta hör definitivt inte hemma inom seglingen och borde bli om något ett disciplinärende med lång avstängning. Frågan är vad som gäller angående avstängning pga osportsligt uppträdande ?

  23. Bengt Falkenberg skriver:

    Glömde att skriva en sak: detta var vårt första HC för alla i Teknova /Albatross Racing.
    Riktigt Kul segling och upplägg. Alla i vår besättning talade hela söndagen hur kul vi hade det under racet och efter!
    Kommer försöka att återkomma nästa år.

  24. Jim Qvarnström skriver:

    Du har blivit lurad, Bengt Falkenberg!

    Om det står att ”efteranmälan kan görs fram till och med fredag” så betyder det att en anmälan inlämnad på lördag inte ska godkänns. Ordet ”KAN” har i det sammanhanget ingen betydelse. Det är TIDSLIMITEN ”till och och med fredag” som är avgörande. Naturligtvis KAN man lämna in en efteranmälan hur långt efter sista anmälningsdag som helst men den bör då inte godkännas. Jag KAN lämna in en efteranmälan till Hc idag men eftersom tävlingen redan är avgjord så är det ju ganska meningslöst.
    Sedan ska man inte blanda ihop ”SÄTTET” på vilken en efteranmälan ska göras och tidslimiten. I detta fall anger ordet ”KAN” att det KAN finnas andra SÄTT att anmäla sig på. Att efteranmäla sig via webben är ett SÄTT. Att efteranmäla sig via telefon är ett annat SÄTT. Direkt muntligen är ytterligare ett SÄTT. Står det att anmälan KAN göras på hemsidan” betyder ”KAN” inte att amälam MÅSTE göras på det SÄTTET. Men oavsett vilket SÄTT man väljer är det TIDSANGIVELSEN som avgör om efteranmälan ska godkännas eller ej.

    Om din protest blivit avslagen med den motivering du anger har protestkommitten gjort fel. Du har blivit lurad och skulle kunna överklaga domslutet.
    Till sist: Om det står att ”efteranmälan KAN görs fram till och med fredag” så betyder det att inte att man måste göra det. Har man anmält sig i tid så behöver man naturligtvis inte göra en efteranmälan.

    Mvh
    Jim Qvarnström

  25. Bengt Falkenberg skriver:

    Jag kände mig lurad.

    Problemet är att när KAN står så avslås protesten.
    Då KAN i detta fallet KAN betyda att det finns fler sätt att anmäla sig på. Det gäller tyvärr även angivna datum. Moment 22 helt enkelt.

  26. Anders Österberg skriver:

    Enligt vad jag fått höra så var det liknande sak förra året. samma båt, samma ägare och tyvärr även med i seglingskommiten. Är det så? någon som vet?

    • Gillar inte planerat fusk och alla inblandade borde straffas och visste exakt hur det ska gå till skriver:

      Ja exakt så var det. Det är.medvetet fusk och jag kan inte förstå dom som tycker att det är okay.
      Att någon buar vid en klart snedvriden uppgjord prisutdelning ser jag som en sund reaktion på att våra sport far väldigt illa när man går över regelverket.
      Gräv djupare bara…det överklagas till SSF.
      Det är en riktigt tråkig historia. Seglingsledningen Båtägare Besättningen får verkligen skämmas.
      Ett stort tack till den som lämnat in protesten.

      • Niklas skriver:

        Hur vet du det? Var du på plats? Kanske sitter du i NhSS seglingskommitté?

        Sådana här kommentarer hör inte hemma här. Och du är så feg att du inte ens vågar visa vem du är!

        Att bua vid en prisutdelning anser jag vara osportsligt uppträndande och borde ha resulterat i en åtgärd. Varför inte diskning?

        Så vitt jag vet var protesten riktad mot seglaren och då förstår jag att den kan bli avslagen. Tävlingsledningen har ju godkänt anmälan och då står ju allt ansvar på dem. Så vitt jag vet ska den protesterande gå vidare till SSF, men är protesten riktad mot båten Hummingbird lär inget hända.

        Jag har redan ett inlägg klart där jag förklarar varför. Hade dock inte tänkt publicera det då jag tyckte det räckte nu med tjafs om detta. Allt tjafs skadar seglingen. Det kanske vore bättre att ta sådana här saker ansikte mot ansikte med berörda parter. Men så funkar det tydligen inte riktigt i dagens samhälle. Nu står man gömd bakom en anonym mailadress och snackar skit!

      • Niklas skriver:

        Och efter som jag har IP-adressen vet jag nu vem som skrivit detta inlägg!

    • Niklas skriver:

      Så vitt jag vet är ingen av besättningsmedlemmarna deltagare i NhSS seglingkommitté. Det kan också sägas att 2 av tre inte seglade med förra året.

  27. Anders B skriver:

    Regeln om att anmäla altnativ segelföring minst 48 timmar innan start tycker jag ska tas bort. Väderutsikter är till viss utsträckning ett lotteri, när det står en bil på spel så ger sig många gärna in i lotteriet. Man kan ha tur, jag valde rätt, konkurenterna valde fel! Ju senare valtidpunkt desto mindre inslag av lotterri och seglingsskickligheten fäller i större utssträckning avgörandet! Ett enkelt excelark behövs för uppdaterade jaktstarttider. Dessutom skulle vi slippa den här typen av eftersnack

Lämna ett svar till Bengt Falkenberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.