Byta bottenfärg

NauticaCopperSnart åker Tango upp på land, och inför nästa säsong planerar vi att byta bottenfärg. Planerar föresten…Vi har inget val, eftersom den färg vi använder nu inte är tillåten från januari 2019. De senaste åren har vi använt oss av Lefants Nautica Copper med gott resultat. Men den slutade säljas i somras och får inte användas efter sista december. Som jag förstår har tillverkaren valt att inte ansöka om förnyat tillstånd.

Så nu blir det till att ta bort den gamla färgen. En del pyssel gissar jag. Slipmaskin med dammsugare antar jag är smidigast.

Sedan är frågan, vad gör vi sedan? Vilken färg? Finns det över huvud taget nån bra färg som är tillåten? På Trosa Båtklubb är det inte tillåtet med mjuka färger. VC17 är väl den bästa färgen, men inte tillåten på ostkusten.

Jag är mycket tveksam till att det här i Trosa går att köra utan bottenfärg. Det är visserligen ganska bräckt vatten där båten ligger i Trosa-ån, men det växer bra ändå. Troligen för att det uppströms i ån finns minst två reningsverk där i alla fall två har dispans att släppa ut mer ”skit”, kväve, än tillåtet.

Grönt roderFör många år sedan, när vi fixade till formen på rodret lät jag bli att måla med bottenfärg. Resultatet blev inget vidare. Redan efter 11 dagar var det ett ordentligt grönt lager, som inte gick att borsta bort annat än med slipsvamp.

Planen är att under hösten få bort den gamla färgen, och sedan under våren, få dit ny färg. Sjösättning i slutet på april/början på maj.

Kraven är att det inte ska var mjuk färg. Godkänd för Östersjön. Hygglig finish för kappsegling, och gärna röd…

 

Det här inlägget postades i Express, Sörmland, Tango, Trosa Båtklubb och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 svar på Byta bottenfärg

  1. Lars skriver:

    Vi använde värmepistol samt RF-spackel och hyvlade av den uppvärmda massan som samlades i bärkassar (14kg på en fenkölad 28-fotare). Men då var det epoxytjära underst som spärr och några lager Trilux.

  2. Henke skriver:

    https://www.seasea.se/färg/bottenfärg/international-bottenfärg/spärrskiktsfärg-international-antifouling-sealer

    I Västerås får man inte ha giftfärg eller mjuk färg
    Så alla använder färgen ovan
    Den målas direkt över den gamla färgen
    Så du behöver inte ta bort den gammla
    Den funkar så klart inte så bra som kopparbaserade färger
    Tar man upp båten å spolar av innan någon viktig kappsegling så är de ju löst

  3. Martin skriver:

    Det är ett dilemma nu, om man vill ha finish på botten utan biocid. Min IF ligger i Mälaren o det blir NM böldspärr bara. Provade på rodret o det går att få helt rent med cyklop o scotte (dock jobbigt att hålla andan).

    Bekant hade bara lightprimer i Mälaren o beväxningen gick bort först efter upptag o sandpapper.

    Som alternativ vc17 eco men det växer på den med å andra sidan nog rätt lätt att få ren.

  4. Börje Svedman skriver:

    Tiger Coat som är slipad och polerad.
    Det växer endel men den är väldigt lätt att få ren.

Lämna ett svar till Börje Svedman Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.