Så tänkte jag skriva några rader om läget efter två etapper av årets Watski 2star Baltic. 2008 blåste det extremt lätt och mängder av båtar tvingades ge upp för att hinna hem. 2009 blåste det ordentligt hårt första halvan av racet. Många bröt för att saker gick sönder eller besättningen helt enkelt tröttnade. I år verkar det vara väldigt ”lagom” med vind. Några säger säkert att det blåst för lite, men områden med bleken får man nog räkna med på en tre dygn lång havssegling i den svenska sommaren. Och bleken var det några på etapp två. Aldeles utanför Visby va det i princip vindstilla en lång tid under torsdageftermiddagen. Det va så stilla att en och annan båt hade svårt att manövrera. Net1, X-332 åkte på en OCS, för tidigt över startlinjen. Anledningen va vad jag läste att de inte kunde styra båten, utan den drev över linjen. Dock hade dom inte koll utan fick ett straff på en timme. Jag vet inte hur det bleket gynnade eller missgynade deltagarna. Men det va lugnt i flera timmar. Senare seglade täten in i ett område med svag vind strax norr om Öland. Jag tror att det mest drabbade de så just då låg först i fältet, grupp ett-båtarna, katamaranerna och några av de större båtarna som låg långt fram som Happy, Farr 40 och Zelma, Arcona 430. Happy, som kanske inte är så happy just nu föll från andra till åttonde plats i grupp 7.
I grupp ett är det oförändrat i toppen. Miss Conduct håller undan för Index, även om Index knappade in några minuter. Index va för övrigt snabbast i gruppen på stäckan, och det mycket tack vare en mycket bra kryss mellan Ölands norra och Blå Jungfrun. Näst snabbast va faktist Anna-Maria, Balladen som jag tycker fortsätter att överaska mig. Det är en båt jag inte alls kände till innan racet startade, och det är väl knappast Ballad-väder. Mellan de tre första skiljer 30 minuter. Nästa etapp väntas domineras av sydliga vindar, läns. Är det nått som passar Hellbergs Mamba med topphissad spinnaker på 90 kvadrat?
I grupp två va The Crumb, First 31.7, med Niklas Litoft och Ronnie Haals snabbast på sträckan. De ligger dock kvar i botten efter en långsam första sträcka. I täten håller Funny, Dehler 29, undan. Marginalen är god, men mycket kan hända på 106 Nm undanvind.
I grupp tre var Dagmar, Dehler 33, åter snabbast och drygar ut ledningen. Dock är marginalerna ganska små. Bakom jagar tre båtar inom 31 minuter.
I grupp fyra leder La Dolce Vita efter att ha varit snabbast på båda träckorna. Trosabåten Rabalder, Dehler 34 DD har avancerat och ligger nu tvåa. Däremot föll Mithril några platser och ligger nu femma. Mithril borde väl dock gå förhållandevis bra på läns med masttoppsspinnaker.
I grupp fem va Södertäljebåten Skidbladner, First 36.7 snabbast och tog också över ledningen före Strängnäsbåten Rut, Dehler 36. Bakom Skuggar Dehluxe, Dehler 36 och La Ganadora, Arcona 370 bara några minuter efter.
Äve i grupp sex är det Sörmländskt genom Södertäljebåten Aitutaki, Wasa 41som va snabbast på etappen och därmed passerade två båtar. Bakom jagar X-35orna Vitklucka och Rio. 35-tonnaren Refanut var för övrigt näst snabbast på etappen.
Och så grupp sju som jag berörde tidigare behåller Euforia, J/120 täten. My-X, IMX 40 jagar en timme bakom. Läge för My-X på nästa etapp? ”Läns” är väl inte en J-båts starka sida, då den med gennaker måste skära ganska ordentligt.
I grupp åtta, flerskrovsbåtarna Ryckte Jena, Corsair 31 ordentligt och har nu över tre timmars ledning.
Två båtar har enligt uppgift brutit tävlingen, det är Ottilia af Petersburg och Blue Bliss.
13.54 startar första båt resan mot Oxelösund. Happy ! Segla inte så fort nu! Jag vill hinna till Oxelösund innan båtarna kommer in.
-
Senaste inläggen
- Några datum för 2024 11 november, 2024
- Båtkoll i Trosa hamn 2024 | Några okända båtar 2 november, 2024
- Båtkoll i Trosa hamn 2024 | Kortaste båtarna 15 oktober, 2024
- Segling i TV-soffan 11 oktober, 2024
- Båtkoll i Trosa hamn 2024 | Längsta båtarna 8 oktober, 2024
- Zora Selfe 15 november, 2024 at 09:21 on Statistik o ResultatLooking to get millions of people to visit your site without high expenses? Get Info http://nyt4xe.contactblastingworks.my
- Claes 4 november, 2024 at 18:19 on Båtkoll i Trosa hamn 2024 | Några okända båtarBåten som ser ut som en blandning mellan Olle Enderlein och Arvid Laurin skulle kunna vara en Marinette 34
- Anders Bergmark 2 november, 2024 at 16:12 on Båtkoll i Trosa hamn 2024 | Några okända båtarBilbo tror jag är IW40, Stephensritad efterföljare till IW31
- Peter K 27 oktober, 2024 at 15:57 on Hempaspeed-färgen sitter inte kvarJag har kört med Trilux Hard Racing från International med gott resultat, båten ligger på Gålö och vi har rätt
- Stefan K 8 oktober, 2024 at 00:02 on Hempaspeed-färgen sitter inte kvarGillar inte att kalla de som kämpar för vår miljö för "miljömuppar", men när dessa ställer till det för folk
- Niklas 4 oktober, 2024 at 18:50 on Sidan ser kanske lite konstig utUppdaterat utseendet, temat. Men där är det stopp. Måste uppdatera PHP till en högre version innan jag kan uppdatera Wordpress.
- Anna 20 september, 2024 at 21:45 on Jan Limpan Lindmark dödSå sorgligt! Ni får segla Sista rycket till hans ära och minne även om det kommer att kännas konstigt för
- Joakim Nilsson 5 september, 2024 at 18:31 on Resultat och statistik från Arkö RuntHaha vi får väl se hur det går nästa år... ;-)
Meta
Dehler 34DD Anna startade 16:48 från Visby och gled iväg ut till vinden som låg utanför. Sen stängdes ”dörren” så att det var helt tomt i en halvtimme för Dehler 34DD Doris som startade 16:50. Stefan sa att det var oerhört frustrerande att ligga där och se de övriga dra iväg med 5-6 knop…
SBS äger! hoppas det håller i sig!