Vinden vrider fram och tillbaka och drabbar seglarna på olika sätt. Det ser man när man som jag sitter och intensivt följer ÅF Offshore Race.
Just nu vid 19-tiden är det strid ström av båtar som rundar bojen vid Hoburgs Rev. De sträcker ner nu, medan båtarna tidigare på eftermiddagen kryssade längs Gotlandskusten. Hyundai som var först gjorde några slag efter Visby och släppte sedan på raka spåret ner mot Hoburgen. Sedan vred vinden och under några timmar var det riktig kryss söder ut.
Samma sak innan Visby. Många båtar kunde på morgonen dra nytta av västvridet och ånga på ner mot Visby. Sedan vred vinden mot och de långsammare fick kryssa mot Visby. Värst drabbades nog classic-båten Onega som legat i täten i början av racet. De hade dessutom valt en lite västligare rutt och fick när vinden vred tillbaka mot sydväst kryssa till Visby. Och nu är de nere på 12e plats.
På östra sidan om Gotland har de stora båtarna ångat på med Hyundai som lok. Plötsligt vid 17-tiden tog vinden slut för Hyundai-båten, och i skrivande stund ligger de och guppar i farter mellan en och två knop. Bakom stormar tyska Caro fram i tio knop.
Väderprognosen talar om något avtagande sydvästvindar nu under kvällen, och under sena natten börjar det vrida mot väst. Just runt Fårö kan det vara svagare vindar.
På tisdag eftermiddag kommer nordvinden, med början i norr, runt Sandhamn.
Täten i Classic-klassen väntas i mål runt midnatt. Kampen står där mellan Ballad och Gerdny främst, men även Itaka kan blanda sig i kampen och att vara först till Sandhamn. Britt-Marie tror jag är för långt efter.
I Big Boat-klassen väntas första båt i mål tisdag morgon. Kommer de bara ur bleket vid Fårö så ska de nog kunna vara i Sandhamn vid tre-tiden på morgonen. Hyundai bör, vad som än händer, ta ”line honours”. Hon lär dock inte ta nån seger. Men vem som vinner är ganska oklart då det är tät kamp mellan de fyra första i klassen.
Jag såg också på den så kallade ”handikapplistan” där man räknar samman samtliga klasser, även ORCi, där leder shorthandedbåten Citrus totalt vid Visby. Starkt att på två personers besättning utmana ”full crew”-seglarna.
Endast fyra båtar har brutit än så länge. Det tyder ju på en ganska enkel tävling, utan hårda vindar och utan bleken.
Men, vad som helst kan hända! Det är långt kvar i de flesta klasser och det är väldigt jämnt på sina håll.
Roderhaveri! Båten Mormor rapporterade just att de fått roderhaveri strax innan Hoburgen. Nu verkar det inta vara så allvarligt att det är själva rodret utan något i länkningen mellan ratt och roder. De seglar vidare, men styr med nödrorkult i stället för ratt.
Tack för dina rapporter och tankar Niklas, mycket trevligt att läsa!