Det blir en hel del revideringar i SRS inför 2017. Exakt hur justeringarna i beräkningarna ändras talas förstås inte om då man vill undvika att båtägare försöker optimera sina båtar efter SRS.
Såhär ser de preliminära revideringarna för SRS 2017 ut:
– Tillåtet med två ändringar per mätbrev och år (ändring vid förnyelse räknas ej).
– Begreppet ”undanvindssegel” ersätts av ”flygande segel”, dvs segel som hissas ovan/framför förstaget.
- Hisshöjd för flygande segel införs.
– Effekten av Aspect Ratio på flygande segel revideras.
– Effekten av så kallade Code-segel (Halvbredd under 75%) revideras.
– Effekten av spinnakerbomslängd revideras.
– Effekten av djupgående revideras.
– Effekten av kölvikt revideras.
– Effekten av vattenballast revideras.
– Effekten av svängköl revideras.
– Effekten av trapets revideras.
– SRS 1,0 base line revideras från ca 4,5 knop till ca 5,5 knop. Detta ändrar även sjömilstiderna vid jaktstart så dessa revideras också.
Det sista innebär troligen att en Express 2017 får segla med ett SRS kring 0,92. 1,00-båten idag är ju inte riktigt representativ på kappseglingsbanan, och det är väl en anledning till den ändringen. Man skriver också på Facebook att den ändringen borde ha gjorts tidigare för att skilja SRS från LYS.
Jag tyckte jag läste nånstans om ändringar i priser för mätbreven också. Jag tycker det ska vara lite billigare att ta ut ett första mätbrev, speciellt för de som har en båt som inte finns i tabellen. Att göra justeringar under säsong ska kosta mer, tycker jag.
Förhoppningsvis presenteras den nya SRS-tabellen lagom till jul.
HÄR på Facebook finns frågor och svar angående SRS
Basline-ändringen mycket tveksam enligt min åsikt. SRS och LYS har ju hängt ihop hyfsat hittills och ärligt talat så lever nog väldigt många kvar i LYS fortfarande.
Att kalibrera om med en ny definition på 1.0 leder till förvirring. Jag har svårt att se behovet, det går ju att räkna ut allt som behövs ändå. Om gamla 1.0 inte är representativ längre spelar väl ingen roll?!?
/Peter
Jag tycker också att Baslineförändringen är mycket underligt. I och med ändringen gör att respittalen hamnar I närheten till IRC kommer detta säkerligen leder till en del frågor rörnde respittal när det differ.
På facebok skrivs att 1,000 blir 0,815. Då tiden går långsammare med låg SRS kan det bli intressant vilka ändringar det medför.
Som sagt förstår inte vitsen men det är kanske så att vi drivs långsamt men säkert mot IRC (svenskt IRC???)??? Norge gick ju ganska snabbt över till ORC-light.
Att flytta hela båtflottan nedåt på skalan tycker jag inte är så konstigt. Systemet är utsatt för inflation när båtarna blir snabbare. Skillnaden mellan 1,100 och 1,110 är ungefär 0,91% medan skillnaden mellan 1,300 och 1,310 är ungefär 0,77%.
Riksbanken måste laborera med styrränta och devalveringar – här kan man enkelt flytta hela gänget för att få centrum på önskat ställe.
LYS 1,00 var ju aldrig mitt i prick var referensen ligger är ju helt ointressant. Det som kan påverkar kommer att vara att man får vänja sig till en annan referens när man vill uppskatta hur långt före eller efter man ligger jämfört med en annan båt. Klockan går saktare för båtar med lägre respit än med högre och det kommer inte ändra sig efter ändringen. SRS kommer tar hänsyn till det men vi seglare behöver vänja oss. De som seglar oftare kommer naturligtvis vara på bana snabbare.
intressant är ju anledning till det. Folk använder gamla mätbrev på klubbsegling. Är det ett problem? Om ett antal år kommer vi troligtvis se samma sak. Så mycket rör sig inte
systemen. Den andra förklaring var ju att seglare reagerade att deras SRS-tal ändrades om försökte förklarar det så gott de kunde. Är det ett problem? Vad är värde för seglare att göra den typen av ändring? Intressant att SRS-talen ska närmar sig faligt nära IRC. Det kommer bjuda till jämförelse med detta system. Är det nästa steg att vi ska segla IRC på sikt?