Håll er kvar ombord!

De flesta har väl sett och läst om den brittiske Volvo Ocean Race-seglaren som föll överbord från båten Scallywag i veckan. Han hittades aldrig, utan förklarades förlorad. Tragiskt förstås, men segling på havet har sina risker.

Flytvästar och livbojar är till liten hjälp på havet. Det som gäller är att hålla sig kvar ombord.
Jag har seglat i över 40 år och själv aldrig fallit överbord, ännu. Antagligen just för att jag är medveten om att jag är dålig på att simma och därmed mer försiktig ombord. Men tanken finns att jag/vi borde ha bättre säkerhet ombord, speciellt vid shorthanded-segling.
Om jag faller överbord när det bara är pappa och jag på båten. Får han upp mig då? Först ska han eventuellt få ner en spinnaker själv. Sedan manövrera båten ensam och dessutom lyfta upp en blöt och trött seglare ur vattnet.

livlinaEn gång i vår seglingshistoria har en person fallit överbord. Det var på Arkö runt 2002. En rätt komisk hädelse, efter som det slutade väl. Det var min bror som föll överbord i ett slag mitt ute på Bråviken. Och i det ögonblicket märkte ingen annan vad som skedde. Ett rullslag i måttlig vind där mantåget brister när Jesper lutar sig ut för att fä ner båten. Vi andra såg frammåt och var upptagna med vårt. Några sekunder senare hörs ett rop från lä: ”hjälp mig då förfan” ..eller nått sånt. Då hänger brorsan i vattnet med en hand i relingen och storskotet i den andra handen.
Med tre man kvar ombord var det dock inga problem att få upp vår storskotare och fortsätta racet. Han fick dock segla blöt då ombyte saknades.
Det kan ju även tilläggas att vi var lite heta i starten och fick vända om och var sist iväg. När brorsan föll överbord hade vi precis tagit oss in i racet igen. Men vips så var vi sist i klassen, av nio Expresser. Men vi seglade upp oss till tredjeplats i mål.

På Arkö 2002 var det hyggligt varmt och lätta vindar. Och i värsta fall fanns det gott om båtar i närheten. Men det kan vara bra att hålla sig kvar ombord.
Jaghar alltid flytväst på mig under segling, men jag har tankar på att ha livlina när vi seglar shorthanded på Tango, även inomskärs.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Segling och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Håll er kvar ombord!

  1. Tomas Nordh skriver:

    Det som är svårt att undvika är att inte hamna utanför mantåget och bordläggningen. Även om man har linor/band som löper på däck längs hela båten på båda sidorna och som man kan koppla sin sele i redan innan man går upp från sittbrunnen, så är det opraktiskt att ha sin livlina så kort att man inte trillar ut utanför mantåget. Gör man det blir man hängande precis utanför bordläggningen kanske med halva kroppen i vattnet och stor kraft på livlinan. Hur gör man då? Ska man försöka koppla sig loss och flyta bak till aktern där det kanske finns badbrygga/badstege eller finns då risken att man kommer långt från båten? Något att tänka på.

Lämna ett svar till Tomas Nordh Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.