ÅFOR 2019 | SRS C

I dag söndag är det exakt en vecka till start för årets ÅF Offshore Race. Jag tror att det är 231 båtar på startlistorna i skrivande stund, men ett antal brukar ju försvinna innan startskottet smäller av. Jag hade väl hoppats på närmare 250 båtar i år, men startfältet krymper alltså en aning jämfört med förra året, och det är hemmabåtarna som sviker. De utländska gästerna är fler än de senaste åren.

Som vanligt så tänkte jag göra en genomgång av klasserna och utse favoriter. Klasserna här är ju ofta betydligt större än på till exempel Seapilot2star, och därmed är det lite knivigare att utse pallfavoriter. Tävlingen är också längre och mer varierad, mycket kan hända. Kuling och bleken. Och just vädret spelar ju en stor roll.
Så här en vecka före start är det lite riskabelt att tala om vad det blir för vindar. Det varierar stort på olika prognoskartor. Men jsut nu ser det ut att kunna bli en ganska lugn start men lite tuffare fram mot måndagkväll där vissa prognoser visar på sydlig kuling.

Om jag har koll på deltagarlistorna ser det ut att vara 8 klasser det ska tävlas i. Jag antar att ORCi-båtarna som just nu ser ut att tävla enligt SRS även tävlar enligt ORCi, men jag utgår från SRS.

Jag hade tänkt dra min genomgång enligt startordning och därmed börja med doublehanded-klassen, men eftersom jag ännu säknar en del uppgifter där så börjar jag med de ”små” SRS-båtarna i klass SRS C.

Här är det just nu 41 deltagare, men fram till start sker det säkert en och annan förändring. Nya mätbrev brukar ju droppa in i sista stund. Några båtar försvinner, och i nått enstaka fall dyker det upp nån ny deltagare, även om anmälningstiden löpt ut.

I en ena änden av klass SRS C återfinns en av de mest framgångsrika båtarna på senare år. Topp-fem-placeringar varje år sedan 2013. Scampin Boj-Boj tävlandes för Runmarö YC är alltid med i topp och är naturligtvis en mycket het favorit även i år. Och blir det en tuff kryss mot Hoburgen så missgynnar det ju knappast en Scampi med rutinerad besättning.

Några som däremot kanske inte önskar så tuff kryss är Expressen Falsat från Örnsköldsvik. Martin Rubing och hans besättning har flera bra SM-placeringar i Express-klassen de senaste åren, men ett varv runt Gotland är lite annat. Men de Expresser som deltagit tidigare har ofta placerat sig högt i resultatlistorna. Jag tror kanske inte de utmanar om segern, men topp-tio kan det mycket väl bli.

I andra ändan och klass C finns ett par riktigt heta utmanare. Dels Finngulf 33 La Dolce Vita med Per Lindstedt, och dels One Off-båten Mithril med Rickard Isby. Mithril bröt tidigt förra året men har ju visat på andra race att det är en vinnarbåt. Seapilot2star bland annat där de har flera klassvinster. La Dolce Vita håller jag kanske något högre, om jag måste välja. De vann klassen förra året, liksom 2014 och 2012.

Boj-Boj, La Dolce Vita och Mithril är mina tre favoriter i klass SRS C. Men det finns några ytterligare som är värda att nämna. Främst X-332 Xplorer med Per Lundqvist, som alltid är med högt upp. Men de jagar en pallplats. Förra året var det nära då de blev fyra.

En annan utmanare är J/92 Jojo med Johan Skåntorp. Femma totalt på Ornö Runt i våras bland annat.

Finska X-99 Vinca var framgångsrik en gång i tiden när Gotland Runt hade en X-99-klass. Bland annat vann de 1988 och senast de deltog, 2004 blev det en sjätte plats i en het X-99-klass. Nu, 15 år senare är Markku Hentinen tillbaka, med samma båt och blir det inte allt för tuffa motvindar så kanske det kan bli en bra placering igen.

Dehler 34 DD är ofta med i topp. En bra alround-båt, och i startlistan finns tre 34 DD med. Akleja med Göran Danielsson har jag noll koll på. Men Björn Ternströms Tjajka och framför allt Fredrik Lindahl med Anna är goda för topp-tio.
Några andra som jag kan nämna är kanske Omega 42 Anandra, och Linjett 33 Allwina, och varför inte Oskarshamnsbåten Dominant 95 Eländet.

Övrigt att nämna är en båt som knappast aspirerar på en pallplats, en Nauticat 43 med namn ScatCat. Jakob Samuelsson är skeppare och han är nog mer känd under namnet Jakob Samuel, tidigare sångare i rock-bandet The Poodles.

Några Sörmländska båtar har jag förstås koll på i denna klass. De är inga heta kandidater för pallen, men med flyt kan de i alla fall vara med högt upp. Från Södertälje BS kommer Dehler 29 Gryffindor med Anders Karlsson. Förra året var de för mig lite överraskande högt upp med en tionde plats i klassen. Når de topp-tio i år är det riktigt starkt.
Från Nyköping SS kommer Z31 Umsepuffen med Per Hagström. Umsepuffen bröt förra året och det är inte ovanligt att det står dnf i resultatlistan efter den båten. Resultaten har dock blivit bättre de senaste åren. Dock känns det lite tunt med bara tre personer i besättningen, speciellt om det blir lite tuffa vindar. En placering bättre än hälften är bra.
Sedan finns en deltagande båt som ibland tävlat för Oaxens BK. Efter som det inte riktigt framgår på tävlingens hemsida vilka klubbar det tävlande seglar för är jag lite osäker på Dufour 385 Paula med Toni Tuppurainen. I vilket fall som helst är det ingen båt som kommer att placera sig högre än mitten.

Vinnarkandidater:
Scampi Boj-Boj
Finngulf 33 La Dolce Vita
One Off 33″ Mithril

Några utmanare:
X-332 Xplorer
J/92 Jojo
Express Falsat
X-99 Vinca
Linjett 33 Allwina
Comfortina 38 Adeline

Långt ifrån:
Nauticat 43 Scatcat

ÅF Offshore Race >>>

Mina statistiksidor >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på ÅFOR 2019 | SRS C

  1. David skriver:

    De är uppe i 236 startnummer, så gissar att det är lika många på startlistan just nu.

    • Niklas skriver:

      Startnummerna är baserade på anmälningsordning. Den fösta som anmälde sig har nummer 1 o.s.v. Totalt har 236 båtar anmälts, men fem har dragit sig ur, så just nu är det 231 på startlistan.

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.